• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-04-13 11:35:20 följande:
    Den har varit lugn. Två amningar och ingen klåda. Hon är fortfarande prickig men det verkar inte klia. Har sovit två tim nu på fm så lite tröttare än vanligt dock smile1.gif

Hur är det med er? Dopet blir säkert jättebra. Det låter hur kul som helst att gå på ett så stort och festligt dop tycker jag smile1.gif Vi kör om två veckor 35-40 pers hemma hos oss med buffé, champagne och tårta smile1.gif

Kram
    Skönt att höra att Lovisa mår bättre, stackars liten! Kram
  • lelle75

Hej vänner. Har lite ont om tid på dagarna och internet krånglar fortfarande i soveummet, dessutom är jag så fruktansvärt genomtrött så orkar knappt skriva.

Vsg, vad härligt det låter med rutiner. Försöker att jobba på det och funderar på att köra Walhgrens kur, orkar inte ha det så här länge till, ngt måste göras.

Bell, förskräckligt med dessa skrik, har ju varit där så jag vet, de stackars små liven, tänk vad ont de måste ha när de skriker så där. Alice har fortfarande ont i magen, Bell - skriv upp vad du äter så att du kan se till slut vad lillen inte tål. Efter väldigt lång tid kom jag fram till att Alice inte tål kaffe, inte ens en halv kopp och inte ens koffeinfritt. Märkte det när kaffet tog slut hemma..

Blodprovet visar ingen intolerans mot MP så vet inte vad jag ska göra nu :(

Tror även att hon har fått ont i magen rejält av smakportioner.

Den där skrädmjölsgröten, varför gör ni den och varför är den bra?

Ni som kommer att akta er från gluten, vid vilken ålder tänkte ni ge det?

Det finns havregryn att köpa som är helt glutenfria, det står på förpackningen, i fall att ngn inte visste.

Kram

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-04-17 10:48:59 följande:
    Hej Lelle,

Skönt att Alice inte är Mp allergisk, då kanske ni kan bygga upp en strategi för att få henne att sova längre pass.

Nu är dessa bara tips som vi tycker ha funderat bra här, men jag förstår naturligtvis att det är olika för alla. Iaf, det viktigaste av allt är att DU har BESTÄMT DIG. Du måste vara mentalt beredd att "ta fighten" och planerat hur du ska agera. Det ska inte vara någon tvekan.

Från att de är 6 månader så hr spädbarn ingen fysiologisk behov att äta på natten, t.e. Vi väntade tills nu då vi kände oss inte redo innan, och det finns ingen som helst poäng att ändra på det om man inte känner sig redo.
    Men det är bra att veta att de iaf inte behöver mat på natten.

Jag skulle börja med att hålla rutiner även om det blir svårt i början. Och framför allt att inte ha henne i sängen längre men i sin egen säng, nära dig naturligtvis. Försök lägga henne ungefär vid samma tid varje kväll. Ha en rutin, där ni kanske sjunger en låt samtidigt som du masserar henne lite, så säger du god natt och går därifrån, stäng gärna dörren. Om hon skriker (och du hör att det tilltar) så går du in igen och tar inte upp henne men lägg handen på magen och visa att du finns där. Gå ut igen. Det lär ta ett tag med henne, eftersom hon är van att bli buren när hon skriker, men försök tänka på att du ger henne den underbara gåvan att lära sig somna själv... 

Tycker inte att du behöver vänta 5 min alls. Meningen är att hon ska känna trygghet i sin säng.
    Sedan bestämmer du att t.e om du har ammat och hon vaknar mindre än två timmar senare så ammar du inte. Du tröstar en stund, lägger henne igen. Det är bara exempel och förslag. Men vad jag försöker säga är att ni måste ha en plan innan och ni måste vara bestämda. Bättre om du känner att du inte pallar att vänta lite till isf.

Stora kramar!
    Tack snälla Irma för dina tips! Det är ju lite a la Anna Wahlgren som du beskriver att man kan göra. Jag har en långsiktig plan på att göra ngt och är inte riktigt redo ännu men snart måste ngt göras. Jag vet att man måste vara bestämd. Tycker att boken Sova hela natten är jättebra! Man behöver ju inte göra alla moment och man kan hitta på sin egen kur men utgå från den. Skulle aldrig falla mig in att lägga henne på magen. Är så tacksam Irma för dina tips, då vet man att det funkar!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-17 12:51:50 följande:

Håller med Irma lelle men om Alice inte är sex månader ännu så rekommenderar jag inte att du försöker sluta amma på natten ännu. För visst har hon nån vecka kvar? Det är nåt man kan göra då de passerat sex månader och börjat äta bra med mat på dagen. Det är alltså ibte sexmånadeesgrnsen bara som avgör utan även hur de äter på dagtid. Vissa barn tar ju lite längre på sig att komma igång med vanlig mat och det är också helt normalt. Rutiner däremot är toppen. Ang mp så är det ju jättebra har dock hört av min Bvc att pricktesten inte alltid är helt tillförlitliga då de är så små. Har därför inte gjort det på Lovisa ang ägg utan vi ska testa ist och introducera och se om hon reagerar. Så tycker du hon blir gnällig av mjölk skulle jag undvika det iaf.

Kram

Hon äter knappt ngt på natten och är "överviktig" så hon klarar sig nog utan mat tror jag. Men har ändå inte tänkt att genomföra detta ännu. Har egentligen inget behov av att hon ska sova en hel natt, kan gärna amma två-tre ggr per natt utan problem men som det är nu med alla uppvaknanden så funkar det bara inte.

Hon har ganska regelbundna sovtider som stämmer med en timmes marginal. Enligt Anna W ska de sova 15,5 h per dygn. 12 på natten sover hon men det är svårt att få henne att sova 3,5 på dagen (då hon lätt vaknar av ngt ljud eller liknande) så kämpar med det nu. Men hennes mattider varierar och hon ammar ca varann timme på dagen.

Hur ofta ammar ni på dagen?

Hon fick ta blodprov för mp, varken pricktest eller blodprov visade ngt. Men det är bara 50 % säkra prover, så visst kan hon fortfarande vara allergisk. Undviker både mjölk och soja då hon har regerat på soja också (eller om det är kaffet i sojalatten). Vågar inte heller dricka mandelmjölk.

Kram
  • lelle75

Ngt man ska tänka på om man köper begagnad Stokke tripp trapp? Har de alltid sett likadana ut genom åren? Eller har det kommit ngn ny upplaga?

Begagnad bumbostol, ngt att tänka på? Vad är bumbostolen bra för?

• lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-18 12:17:33 följande:

Hej,

Skulle vilja ha ett råd gällande minifom och semperdroppar, är det någon som använt och som märkte en klar förbättring? Douglas har verkligen ont i magen på kvällarna, igår mellan 21.30 och 01.30 och han får som kramper och bara gallskriker smile4.gif

Har också tänkt på det här med mjölkprotein. Jag trodde att det räckte med att gå över till laktosfritt så jag har sedan han föddes ätit laktosfri filmjölk och druckit laktosfri mjölk. Har dock inte gjort det idag.

Ska jag prova att ta bort mjölkprotein från kosten och ge semperdroppar och minifom på samma gång eller börja med dropparna och se om det hjälper?

Vad tycker ni?

Kram

Jag som har erfarenhet skulle göra allt på en gång. Semperdroppar och minifom skadar ju inte. Uteslut allt mat de kan få ont av, mjölk och även sojamjölk, fullkorn, ärtor, bönor, kaffe etc. Köp mjölkfritt smör. Om han blir bättre, pröva att tillföra ngt varje dag, men bara en sak i taget och tänk på mängden. Kanske tål han ett knäckebröd men inte tre. Mjölkmat kan ju ta ett tag innan de reagerar så det är lite mer speciellt. Tyckte att det var jättejobbigt i början men har vant mig nu. Oatley har en svart förpackning med havregrädde som jag använder till allt, som mjölk i te, till matlagning, blandar med majo till dressing. Ångrar så att jag inte var mer noga med maten då koliktiden satt jobbiga spår. I början har man så ont om tid att tänka på vad man ska äta och man är hungrig i h tar det som finns. Mitt tips är, bestäm dig för att han inte ska ont mer och gör vad som helst! Stackars liten! Kram på er, hoppas att det blir bättre snart!!!
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-04-17 16:44:40 följande:
    Vi har köpt en tripp trapp stol på blocket. Bygeln är i läder på den, och det fungerar fint smile1.gif
    Har sett på Blocket att bygel saknas på vissa, vad är bygel och behövs den?
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-18 12:17:33 följande:

Hej,

Skulle vilja ha ett råd gällande minifom och semperdroppar, är det någon som använt och som märkte en klar förbättring? Douglas har verkligen ont i magen på kvällarna, igår mellan 21.30 och 01.30 och han får som kramper och bara gallskriker smile4.gif

Har också tänkt på det här med mjölkprotein. Jag trodde att det räckte med att gå över till laktosfritt så jag har sedan han föddes ätit laktosfri filmjölk och druckit laktosfri mjölk. Har dock inte gjort det idag.

Ska jag prova att ta bort mjölkprotein från kosten och ge semperdroppar och minifom på samma gång eller börja med dropparna och se om det hjälper?

Vad tycker ni?

Kram

Vill lägga till att när vi prövade att sluta med minifom så skrek hon i tre timmar på kvällen, har för mig att hon var runt tre månader då, så minifom har varit vår stora räddning. Men tyvärr funkar det inte för alla. Ver hur förfärligt hjärtskärande det är med bebis som har så ont, tänker på dig och hoppas att det blir bra snarast! Ps för att lugna honom för stunden, pröva att lägga honom i ett lakan som

ni gungar, båda föräldrar måste hålla i varsin ändå, hoppas att du förstår vad jag menar. Många kramar
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-19 07:24:48 följande:
    Åt inga mjölkprodukter igår som grädde, mjölk eller filmjölk. Han fick även semperdroppar på eftermiddagen. Och han var tyst hela kvällen smile1.gif

Jag blev orolig och trodde det var nåt fel. Han bara sov hela kvällen så jag tog upp honom vid 22.00 och matade honom och sedan sov han med avbrott för två amningar under natten.

Nu hoppas jag att det håller i sig.

Känns fantastiskt för hans skull och för vår skull som har lidit så mycket med honom.
    Superskönt att höra! Vi hade också några sådana dagar men så kom det tillbaka helt plötsligt. Hoppas inte i ert fall. Men skulle verkligen anteckna vad du har ätit en dag då han mår bra i magen, i fall att ni får en dålig dag igen så pröva att hålla dig till måbramaten. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015