• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-10-06 16:33:26 följande:

Här har vi kört hem till Stockholm idag. Lång resa men det gick bra även denna gång Jag och tjejerna är ett sånt team nu efter sista veckans resa och roadtrips!! Snart träffar vi maken med. Längtar!! Blir familjemys här ikväll! Kram

Så skönt att resan gick bra hem också. Duktig du är som ger dig ut på äventyr

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-07 15:01:43 följande:

Hur mår ni idag vänner?

Bra här men lite trött. Som vanligt Fast inget lite kaffe kan bota Lovisa har energi som få som vanligt och snart ska vi hämta energiknippe nr 2 som iofs brukar vara rätt trött efter förskolan. Blir promenad och sen hem och mysa med lite mellis och film Alla är friska just nu iaf så njuter av det!!

Kram

Hej, det är lite bättre här idag. Två tänder på väg upp på lillen igår såg jag men kunde inte känna och idag känns den.

Var inte roligt här igår och det var nog hans jobbigaste dag hittills

Physiomer funkade bra igår och han sov från 18.00 till 06.45 med två amningar. Jag fick ligga bredvid honom annars vaknade han och blev orolig.

Idag har vi varit ute på tre promenader och han har sovit bra ute. Har satt på åkpåsen igår och den verkar mysig att vara i.

Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-10-07 17:23:44 följande:

Roligt att läsa, skrivs mycket som vanligt och som vanligt hinner/orkar jag inte kommentera någonting .
    Haft dop i helgen så var fullt upp hela förra veckan, dopet gick bra och det är så skönt att ha det överstökat.
    Nu har lilla Niilo blivit förstoppad så jag har fått lirka fram bajs med febertermometer, idag kontaktade vi BVC och frågade om vi inte kan börja med laktulos för det fungerar inte att han blir förstoppad med några dagars mellanrum av ersättningen och det kunde vi visst börja med. Förstoppningen för med sig att han sover dåligt o då är jag som en zombie som inte fungerar alls om dagarna. Väldigt synd när vi har storasyster att tänka på också...
    Hoppas att ni alla har det bra.

Vad jobbigt med förstoppning. Douglas blev väldigt hård i magen en gång och hade svårt att bajsa vill ju att de små ska slippa besvär.

Låter annars som ni har det bra.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-08 14:31:36 följande:
    Såklart han är! Som exempel kan jag ju säga att jag har en kompis vars dotter vände sig från rygg till mage när hon var tre månader, däremot var hon rätt sen att bli blöjfri. En annan kompis son kunde fortfarande inte vända sig när han var nio månader. Han är en helt vanlig kille idag och väldigt duktig i skolan. En annan kompis son kunde inte "pippi" och "vovve" på 1,5-årskontrollen (tror jag) vilket bvc-sköterskan bannade föräldrarna en del för. Det berodde på att föräldrarna lärt honom "fågel" och "hund" istället... Det är så mycket som händer under de första två åren. En del lär sig gå när de är nio månader, andra när de är 18 månader. Men vid två års ålder kan alla barn inom normalintervallet springa.

Hoppas förkylningen ger med sig snart!

Vsg: Vad skönt att allt gick bra även hem. Tycker du är modig som gör en sån grej själv.

Irma: Låter härligt! Njut av både väder och avlastning!

Kelsson: Vad jobbigt med förstoppning. Hoppas ni hittar något som funkar.

Johjen: Roligt med ettårskalas! Håller tummarna att ni hittar hundvakt så ni kommer iväg till Stockholm.  
    Du har rätt. Ingen ide att oroa sig över småsaker.

En grej som jag däremot tänkt på idag i bilen var att han somnade hem från Ikea i sitt babyskydd och huvudet föll framåt så han liksom hängde med huvudet framåt och neråt. Förut har han sovit med huvudet bakåt i stolen. Vad händer om vi krockar tänker att det kan bli en rejäl smäll och hans nacke tar största smällen. Jag stannade till och försökte vinkla stolen bakåt så mycket det gick men det hjälpte inte. Han väger ca 7800 g och ska ju byta stol tidigast vid 9 kg. Har beställt en ny stol, maxicosi pearl och den kommer om 3 v tidigast.

Blev lite konfunderad i bilen och tänkte att det ser ju inte bra ut att han hänger så där med huvudet.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-08 17:53:28 följande:
    Men va konstigt mer huvudet. Ett babyskydd lutar ju mycket mer bakåt än en bilbárnstol så tror inte det löser problemet däremot. Där sitter man ju ännu mer upprätt. Därför vi inte bytt förrän då Lovisa var 11 månader. Nu är hon iofs ganska kort och vägde drygt 10 kg då. Har öven sovit så grymt bra i vårt babyskydd så därför bytte vi inte förrän för ett par veckor sen inför Skåneresan. Kan du sätta en halsduk eller nåt på ena sidan för att stödja? Ändra bältena? Kanske sitter han fel i skyddet om ni t ex inte justerat dem efter hans längd? Bara några funderingar. Kram
    När jag justerade upp bältena så gick det inte att spänna fast honom längre. Han är 70 cm lång ca och ca 10 cm kvar till kanten med huvudet.

Han sitter inte bra i babyskyddet därför köpte vi maxicosi pearl, köpte den mycket för att den har tre lägen och han är ju rätt liten ännu bara 6 månader. Vi kommer så klart vänta till 9 kg, han väger 7800 g ca idag.

Vår bil är på service idag och jag hade en bil från min sambos jobb idag, en polo men det ska ju inte bli så där för att det är en annan bil ju.

Känns osäkert att köra nu.
  • Bell13

Nu är det min tur att bli förkyld. Usch vad onödigt det känns. Douglas är mycket bättre nu dag 3 så jag hoppas på samma trend för mig.

Kram

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-09 07:14:40 följande:

Bell - förresten. Om han sitter bra själv utan stöd redan vid 6 månader så är han ju tidig där iaf Kram

Nej han sitter inte bra själv utan stöd.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-08 22:23:19 följande:
    Men då måste det vara nåt fel på babyskyddet. Lovisa var ju 74 cm och vägde över 10 kg då vi slutade använda det och hon satt fort bra men ville kunna se ut. Gick bra att spänna. Nåt som blivit fel med bältet? Fastnat? Fabrikationsfel? Kolla upp det tycker jag. Så ska det ju inte vara. Det är ju inte förrän man överskrider maxvikten (brukar vara 13 kg) eller huvudet är över kanten man måste byta.

Kram
    Jag ska kolla upp babyskyddet idag.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-09 09:04:14 följande:
    Oj förlåt! Missförstod dig ang att du talade om att byta till bilstol. Kram
    Både ja och nej. Stolen vi köpt är från tidigast 9 kg och han väger 7.8 kg idag så ett tag kvar. Gäller ju att de orkar sitta upp som ni också skriver. Ska kolla upp babyskyddet idag på nån babybutik och är det nåt fel på det köper vi ett nytt. Vår stol är under leverans och hos oss om tidigast 2 v och då är det ändå för tidigt att byta

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-09 09:57:39 följande:
    Med stora tjejen la vi också av med babyskyddet tidigt, 3-4 månaders ålder nånting. Vi hade en representant från NTF som kom till föräldragruppen och sa det som du skriver. Jag blev väldigt förvånad när jag läste här hur länge ni andra har kvar babyskyddet.
    Men vid 3 månader kan väl ingen sitta upp. Douglas kunde inte hålla upp huvudet själv vid tre månader.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015