• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-05-01 09:06:25 följande:

Tack vsg att du frågar! Har tyvärr inte kommit så långt i boken ännu. Men eftersom att jag har börjat liggamma så underlättar det enormt, ammar i sömnen så känner mig inte lika trött längre. Ibland om jag är vaken så trycker jag hennes snutte mor henne istället för tutte och det funkar rätt bra. Vi har börjat med pure och gröt och hon somnar alltid i vagnen en gång per dag.

En fråga, hur äter era små?

På kvällen äter Alice jätteofta och kräks mycket, vet inte hur jag ska ändra det beetendet..

Kram

Kul att höra från dig lelle och att att liggamma går bra. Som Villsågärna skrev så har det varit min räddning och på så sätt kunna skrapa ihop några timmars sömn.

Adam, som är 7 månader om en vecka, ammas på morgonen när han vaknar mellan 6:30-7:30. Sen frukost med oss runt 8-9 då blir det havregrynsgröt med mosad banan eller ägg mosat med smör och lite banan efteråt. Eventuellt någon amning på fm ca 3 h efter frukost blir det lunch som består av någon proteinpure och grögrönsakerspureer. Ev amning efteråt om han fortfarande är hungrig. En eller två amningar på em och sen skrädmjölsgröt med aprikospure innan läggdags. Ammar hon igen när jag lägger honom då tutten söver honom.. Vad äter Alice nu? Märkt någon skillnad på sömnen?

Kram
  • johjen
    glader skrev 2015-05-01 12:54:12 följande:

Hej alla, länge sen jag var inne här och har inte hunnit läsa ikapp så mycket.

Här har vi varit brakförkylda igen och Hedda fick trångt i luftvägarna så vi har fått luftrörsvidgande. Som tur är är hon lika glad ändå - nästan

Hedda älskar vanlig mat och får nu välling på kvällen och ibland på morgonen, gröt till frukost, fruktpué till mellis och matpuré till lunch samt gröt på eftermiddagen. Hon börjar bli ganska tjock men bvc säger att vi bara ska uppmuntra hennes matglädje

Annars är det mycket gåstol nu och det är superbra, både träning på att stå/gå och aktivitetscenter i ett!

Hoppas ni alla har en fin 1 maj!

Härligt med glada Hedda!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-05-01 13:12:37 följande:

Hej!

Tack, bra här förutom att Victor vaknar aldrig senare än halv sex på morgonen...så vi går skift här, för att den ena ska kunna sova lite. Han har enligt appen kommit in i en ny utvecklingsfas, märker inte så mycket av det just nu men det kommer väl. Han är också mycket mer krävande när han är vaken och man måste ju hitta på lite saker!

Kram

Å jobbigt med tidiga mornar men säkert övergående. Kramar
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-05-01 20:54:52 följande:

Det där med 3 ggr per natt är riktigt jobbigt!

Kan du känna att tänderna är på väg? Victor två nedersta har tagit sig igenom tandköttet men är inte helt ute än. Han var väldigt gnällig under den tiden också. Nu tror vi att det är en längre in som är på väg ut.

Han suger väldigt mycket på tummen nu också.

Victor skriker nästan så fort jag går i ett annat rum eller försvinner ur hans synfält...de är väldigt medvetna om vad som händer runt omkring!

Hoppas natten blir bättre för er.

Kram

Adam fick ju sina första tänder för någon månad sedan och tror att de är framtänderna i överkäken som är på väg. Jag har försökt med napp några gånger under veckan och på dagtid kan han leka lite med den och suga något innan han spottar ut den. Försökte en gång på natten men då blev han förbannad och spottade ut den med än gång!

Hoppas också att vi får en bra natt och att du får sovmorgon imorgon!

Kram
  • johjen

Halleluja! Adam sov från 20 ca till 5:30! Ammade sedan i ca en timma och nu har sambon och jag bytt plats så jag ska få sova lite till! Jag vaknade vid 4 och kunde inte somna om för bröstet sprängde då men fick 5 h i sträck vilket var mycket välbehövligt. Nu ska jag förhoppningsvis få slumra lite till..

Hoppas ni andra haft en bra natt!

Kram

• johjen
    lelle75 skrev 2015-05-02 08:06:50 följande:

Den där skrädmjölsgröten verkar krånglig med paltbröd. Vad är den bra för? Bvc rekommenderar gröt man köper i affären då det finns så mycket näring i den.

Man gör givetvis vad man vill och ger den maten till sitt barn som man tror på. Jag har valt att inte industritillverkad gröt eller välling pga att jag tror att jag kan ge lika bra gröt till Adam utan alla tillsatser som finns i köpgröt. Vill inte skriva någon på näsan men det finns tillsatser som jag inte tycker hör hemma i barnmat bla en som heter maltdeoxin som bodybildare tar efter att pass för att få snabba kolhydrater och som gör dig slö och beroende. Vet att bvc rekommenderar köpgröt mm, mitt bvc tycker dock att det går lika bra att göra eget om man tillsätter järn och är skeptiska mot välling. Det finns mycket att läsa gällande detta och du får bilda dig en egen uppfattning och jag kände när jag skulle börja ge Adam mat att jag ville att den skulle vara så ren som möjligt och inte massa industritillverkade vitaminer och näringsämnen när man på ett enkelt sätt kan ge det naturligt. Jag har hittills bara gjort egen mat också men kommer säkert köpa en del i framtiden och då finns det ju en hel del ekologiska produkter.

Som sagt man gör som man vill och jag tror personligen inte den industritillverkade gröten är farligt men det känns bättre för oss att göra egen.

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-05-02 09:06:50 följande:

Rekommendationen är väl att helamma tills de är 6 månader och börja introducera smakportioner runt fyra månader. Vissa tar längre tid på sig för att uppskatta maten.

Jag skulle säga att göra som DU känner är bäst för er. Börjar du tröttna på att helamma så är det bara att bestämma sig och börja med en lite mer noggrann schema som vi skrev sist. Känner du att du fortfarande vill ge Alice fri tillgång till bröstet så är det bara att fortsätta.

Victor gillade maten från andra, tredje tillfälle och jag var trött på att vakna på nätterna så jag bestämde att nu är det slut med nattamningen, gick väldigt smidigt. Av bara farten visade det sig att han älskar maten så nu ammar han bara på morgonen när han vaknar. Jag gör gröt med mjölkersättning så att han ändå får i sig lite mjölk.

Det är väldigt individuellt, och det måste kännas bra för dig.

Angående gröten så köper jag ekologisk från Hipp, Organix och Hölle. Jag blandar mellan fullkorns, havre, ris och dinkelgröt.

Så att han vänjer sig vid de olika smakerna. En del beställer jag från ekologiska barnsmatbutiken på nätet.

Kram!

Intressant! Ska kolla in ekologiska barnmatsbutiken!

Tack för tipset!

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-05-03 20:44:07 följande:

Ni som haft barn med förkylningar, Maja är förkyld nu. Ingen feber mer men rosslar när hon andas Nu när hon sover. Hur mycket är okej att rossla eller hur Man ska säga? Innan man kontaktar vc. Jag som har smittat henne antat jag, jag rosslar med men jag har ju astma så jag har medicin åt mig hemma som jag tar. Hon verkar pigg och glad annars tycker jag.

Hej Danisen!
    Du har fått många bra råd men tycker du att Maja verkar påverkad ring BVC och hör med dem. Jag gjorde det med när Adam när han var förkyld senast och fick en tid hos läkare 2 timmar därefter. Hoppas Maja mår lite bättre idag!
    Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-05-04 10:05:43 följande:

Herregud jag skulle inte sagt något om hennes rossel... hon vaknade kl.1 å hostade jätte mycket och rosslar. Så hon har sovit brevid mig på en kudde, och typ ammat hela tiden. Dock verkar hon ändå relativt pigg nu. Men de rosslar och hon hostar. Gav henne en alvedon stolpilla som hon antagligen bajsade ut igen haha... ska ringa vc och höra vad dom tycker.

Såg detta nu! Ring BVC som sagt, de kan säkert boka tid till er.
    Lycka till!
  • johjen
    glader skrev 2015-05-04 09:32:39 följande:
    Här är det fortfarande förkylt, vi är alla förkylda och det känns som om den ena förkylningen bara avlöser den andra. Hedda hostar mindre nu men är otroligt snorig och täppt och ingenting hjälper Men men, det är väl bara att hålla ut...
    När vi var hos läkaren upptäcktes som sagt att hon hade trånga luftvägar så det vi fick vara Ventoline som är luftrörsvidgande. Hon skulle även fått inhalera men de hade inte personal på labb just då så det blev inget med det...

Hoppas ni alla har en fin dag i rusket, här får det bli te och mys hela dagen med tanke på väder och förkylningar!

Kramar
    Å vad jobbigt stackars er! Vi hade också en förkylningsperiod runt påsk där vi alla i familjen avlöste varandra.. Men det gåt över och förhoppningsvis håller ni er friska sen!
    Krya på er!
    Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015