• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma, du skriver så himla bra! Faktum är att jag har helt din filosofi när det gäller hästar och även de hundar jag haft i mitt liv men det här med barn har ställt saker på sin spets och vågar inte lita på min magkänsla lika mycket. Att få barn blev för mig ett helt nytt kapitel och skapat en helt ny osäkerhet hos mig. I mitt arbete ingår bla att coacha chefer i deras ledarroll och där jag pratar mycket om situationsanpassat ledarskap efter chefen, dennes medarbetare och sammanhanget de befinner sig i. Samma borde ju gälla i min föräldraroll och kanske håller jag på och ta mig dit. Går ju bättre och bättre med Adam men ibland känner jag mig helt rådlös, osäker som mamma och vad är nu bäst egentligen? Jag vill ju som alla andra det bästa för mitt barn och får svårt att sålla pga osäkerheten ibland. Och inte var jag tvärsäker i min hantering av hästar när jag böbörjade rida vid 6 års ålder utan det vuxit fram och känner att det gör det som mamma med. Känns mycket bättre idag än när Adam var nyfödd.

Du är så klok Irma och tycker så mycket om denna tråd, den har givit mig så mycket! Kram på er alla fina underbara mammor!

• johjen

Bell, jag har tyvärr inga råd att ge förutom de som redan de andra har skrivit om. Min väninnas bebis hade kolik och blev hjälpta av akupunktur. I samband med detta fick hon även liknande kostråd som du fått och då gick det över på någon vecka.

Hoppas det blir bättre för lille Douglas snart!

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-20 20:03:31 följande:

Tror inte det är sant!! Nu har storasyster fått öroninflammation igen Varit hos läk i em. Ska smärtstilla och avvakta till imorgon då vi ska kolla igen och se om vi behöver antibiotika. Och hon som aldrig hade haft öroninflammation förrän i höstas då hon var 2,5 år. Nu har hon haft det 2 ggr på ett halvår. Maken var öronbarn, hoppas inte hon blir det med

Mkt bra med förskola. Vi har verkligen en jättefin sådan men jäkla skit med alla förkylningar alltså.

Kram och god kväll på er!! Ni ska jag tröstäta lite godis och pusta ut efter en heldag med båda barnen varav en sjukling.

Nej men stackars storasyster! Hoppas hon blir såpass bra så hon slipper antibiotika. Ja förskola är ju verkligen jättebra men varje gång Adam träffat sina kusiner i förskoleåldern så har han blivit sjuk.

Unna dig lite gott i soffan och hoppas du får en lugn natt. Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-04-20 17:54:26 följande:

Känner igen det där...rätt mycket kaos här med idag. Victor fick tag i gröt tallriken vilket resulterade i en gröt täckt valp och gröt överallt...jag lovar, dessa små armar är bra mycket längre än man tror!!

Hann inte med det tilltänkta tvätten, blev en massa rosa ludd överallt när jag tvättade badrumsmattan, ja, inte gick det som det var tänkt! Stannade mest hemma idag då jag skulle få en leverans som aldrig kom. Visade sig att de hade missat att skicka den

En sådan dag helt enkelt!

Angående puréer så har jag dragit ner på ambitionsnivån...lagar själv hälften och köper Hipp burkar för resten. Det är ju ekologiskt så jag tror att det är bra nog . Han älskar det iaf ????. Tycker att du är oerhört duktig!!

Tack för dina ord förresten

Kram!

Blir nog säkert köpemat för oss också längre fram och det finns ju ekologiska produkter som verkar bra.

Kram
  • johjen

Villsågärna, hur är det med storasyster idag?

Hoppas bättre!

Kram

• johjen

[quote=75193889][quote-nick]villsågärna38 skrev 2015-04-21 20:39:10 följande:[/quote-nick]Hon har fått antibiotika nu. Inget att göra åt Örat såg illa ut och hon hade 39,9 (!) grader i feber. (38,5 efter febernedsättande. ) Tur man kan varva alvedon och Ipren för alvedonen slutar verka efter 3 timmar och med alvedon kom vi inte under 38,5 iaf. I em var det så gnälligt att jag höll på att få krupp. Kollade febern och då hade hon 39,9. Tre timmar efter hon fått alvedon!! gav Ipren då ist så då började hon må lite bättre men febern gick aldrig under 38,5. Inte konstigt att hon hade ont i kroppen och var gnällig.

Vi hoppas på bättre dag imorgon. I natt sov vi väl en 3-4 timmar var jag och maken. Sjuka barn sover inget vidare Tur att Lovisa sover bra iaf. Vaknar runt 24/01 och sen vid 06 men då somnade hon om till 08 efter amningen så vi fick iaf sovmorgon . Båda barnen har som tur är sovit mkt idag. 2,5 resp 4 tim så jag har kunnat sova på dan. Storasyster och jag sov t i m 1,5 tim i soffan i em medan Lovisa sussade i sin säng. Mysigt Vi bytte från bedside criben till spjälsängen för nån vecka sen och numera går det superbra även att sova inne på dan för lilla Lovisa. Hon är överlag väldigt harmonisk just nu så tur det iaf.

Hur är det med er?

Kram[/quote

]Stackars storasyster! Hoppas hon är bättre imorgon! Skönt att du kunnat sova på dagen och håller tummarna för att du får en lugnare natt.

Bra med oss överlag! Öppna förskolan idag, sen lunch med några mammor i solen och Adam sov i 1,5 h i vagnen. De senaste kvällarna har det tagit längre tid att natta honom och han vill ligga länge och snutta. Tänkte försöka lägga honom i hans säng efter ca 15 min snuttande, ammar min säng innan jag flyttar över honom till spjälsänge, så han skulle få somna i egen säng då han brukar somna i min. Blev katastrof och det slutade med att det tog 2 h innan han somnade och en halvt bortskavd bröstvårta! Ammar mindre på dagen nu undra om det har med det att göra? Förut erbjöd jag honom bröstet efter varje måltid men nu äter han mer så tänker att det inte behövs. Ammar dock på morgonen och som mellanmål på fm och em och vid sänggående. Han sover fortfarande tre ggr om dagen, kanske räcker det med två och han inte är riktigt trött vid läggdags? Hm vi får se hur det blir imorgon. Nu ska jag i alla fall sova här.

Kram

• johjen

Blev konstigt i mitt tidigare inlägg! Skulle citera Villsågärna men det blev knas..

• johjen

Bell, jag tilläggsmatade Adam i två månader innan amningen funkade för oss. Alltid efter amningen dock och han är galen i bröstet och blev inte förvirrad. Han hade i och för sig svårt med greppet men blev inte heller nöjd i början.

Stort lycka till!

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-22 12:30:29 följande:

Låter som att du hade en härlig dag

Så länge som han inte sov Jättesegt så tror jag inte han sovit för mkt. 3-4 tim är ju att rek. Tror snarare att han inte var mätt. Lovisa somnar i sin säng men då måste hon vara både trött och mätt. Hon äter gröt på kvällen och ammar sen också. Om du minskat amningen både på dan och natten så minskar ju din produktion, kan vara att det kom för lite och han ville ha mer. Äter han mer på dan nu då du dragit ner amningen? Jag ammar morgon, fm, efter lunch, em och kväll plus en gång på natten. Hon ammar ju inte så länge vare gång men det håller uppe produktionen märker jag. Man rek ju även amning eller ersättning som komplement till mat hela första året så drar man ner för mycket på amningen kan man behöva komplettera med ersättning också. Alt öka frekvensen lite igen

Alt så är det en tand på gång el förkylning, om han överlag är väldigt snuttig. Hoppas ni hade en bra natt!! Kram

Ammar du även om Lovisa blir mätt på maten? Jag vill ju amma så länge Adam vill och hade väl tänkt amma till jag börjar jobba igen till hösten. Ammar du efter varje mål? De gjorde jag i början men tex vid dagens lunch ville Adam inte ha mer när han hade ätit upp nästan hela portionen så tänkte att han var mätt. Ibland när jag ammat efter maten så spyr han ganska mycket och då känns det som det blir för mycket. Ammar på morgonen, oftast fm beror på hur mätt han blir på gröt eller äggfrukost. två gånger på em, vid läggdags och en gång på natten. Kanske alltid ska erbjuda bröstet? Även efter lunc? I alla fall ett tag till tills han.är över 7 månader. Adam har ju alltid varit sådan som inte slutar själv utan.kan ligga vid bröstet hur länge som helst.. Då blir det lätt för mycket!

Hur är det med storasyster idag?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015