• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-20 00:08:25 följande:

Hoppas i Sovjetunionen Irma och Johjen! Jo Lovisa somnade nog runt 21 men ammar igen nu. Hon verkar inte förkyld längre men ka ju såklart ha ont i halsen. Iaf väldigt hungrig ikväll ochi natt.

Usch va jobbigt Johjen! Kanske är sköldkörteln som spökar och ställer till det för dig? Elle andra hormoner. Hoppas de tar lite prover iaf. Låter ju inte kul alls! Jag hade ju väldigt tufft med huden några veckor runt mitten av graviditeten, v 16-20 ca. Slutade med mjölkprodukter då för att lugna rocasea jag fick i hela ansiktet. Rött och inflammerat med plitor. Det hjälpte ihop med byte av hudvård. Lindrades på ett par dar och sen på nån vecka kom även hormonerna i balans igen och allt gick bort helt. Du kan ju alltid testa och se om mjölkfritt kan lindra. Jag kunde fort äta smör men inte mjölk, fil, yoghurt, ost, grädde och créme fraiche plus glass. Var sedan utan det i ett par månader efteråt. Bara en tanke.

Kram

Oj, skulle stå Hoppas att ni sover nu Inte Sovjetunionen Sov gott!! Kram
  • villsågärna38

Judda - kan ju vara så att hon behöver mer tid än 10 min per bröst. Hon är ju fort så liten. Och snutta gör de ju mkt i perioder, speciellt då de är så små. Det hör till. Därför amningarna kan ta lång tid då de är så små. Massera handflatan tycker jag är bäst då de somnar. På kvällen låg Lovisa vid bröstet nästan nonstop då hon var så liten så det är inte konstigt. Hon ät lite och snuttade om vartannat. Och när hon var runt 4 veckor fick jag börja amma i sovrummet då hon blev gnällig annars, överstimulerad av ljus och ljud och inte kom till ro.

Rent teoretiskt är ju enda sättet att minska ersättningen och öka på amningstillfällenan men i praktiken kanam ju göra det på många olika sätt. Har du testat att pumpa emellan om det går flera timmar? Då kan du ju isf ge bröstmjölk på flaska ist efter amningen. Tycker def du ska ta kontakt med Amningshjälpen och se om du kan få telefonrådgivning. De har säkert jättebra råd och tips och kan finnas som bollplank. Har hon bra tag så ska hon ju kunna äta pch tömma bröstet. Hon kanske bara inte har klurat ut hur ännu.

Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-20 09:13:52 följande:

Hej vänner!

Adam sov 7 h i sträck första passet i natt! Dock kunde jag inte somna pga kli och värk i huden men tror ändå jag fick 5 h i rad, så skönt. När Adam vaknat ville han amma i 1,5 h från och till men fick nog någon timme till sen när han somnat om.

Ska nog testa mjölkfritt jag med.. Googla en del på hormonell obalans igår och läste att mjölkfritt och mindre gluten, alkohol, koffein kan hjälpa att få kroppen i balans. Äta mer rent typ. Ni är ju många här som kör mjölkfritt, vilka produkter rekommenderar ni?

Usch va jobbigt!! Stackars dig Skönt art Adam sov ok iaf. Ja kaffe drack jag ju inte heller då som gravid och inte alkohol och gluten är ju eg inte så bra för kroppen tror jag så det låter som en bra ide tycker jag.

Du kan ju äta mkt grönsaker, frukt och kött av olika slag. Sojaprodukter brukar ju inte rekommenderas i för stor skala då det finns naturligt östrogen i soja och är du i obalans så är ju inte det nån hit i större mängder. Finns cocosprodukter i olika varianter. Cocosolja är ju jättenyttigt så de är säkert bra tror jag. Jag gjorde goda frukostsmoothies med vanligt kokosmjölk (på burk) i på morgonen, det blir man mätt på och sen är ju ägg i alla former toppen eftersom både du och Adam tål det. Jag bytte till nya hudvårdsprodukter efter tips från Jenkis, La Roche-Posay, de har flera serier. Jättebra, kan inte ha nåt annat nu för min känsliga hud!! Men tror du kommer långt med att skippa mjölk, koffein och alkohol!! Akupunktur kan också vara bra. Det körde jag en lång period för några år sen och även om vi inte blev gravida då så mådde jag bra jag det, kom i balans.

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-20 11:51:23 följande:

Alice hade ont i magen igårkväll och skrek några timmar, pust. Vi var inte hemma under dagen och jag glömde att ta med minifom, kanske pga av det.. Imorse kunde hon inte äta pga av täppan igen, så sen verkar bli värre. Det är en kamp det här tyvärr.

Sömn för mig 2,5 x 2, alltid nått :)

Efter vaccinationer med sprutor i benet. Ska man förbereda sig på ngt sätt? Alvdeon förstår jag. Får alla ont? Hur länge kan det vara? Blir de sjuka eller får de bara ont?

Usch va jobbigt!! Stackars er!! Visst kan det va Minifomen men du får kanske testa att sluta med ägg också om nån dag kanske? Och juice har jag hört kan påverka men äppeljuice kommer jag ihåg att du redan slutat med. Sen är hon nog så stor nu att hon behöver gå och lägga sig i tid, speciellt om ni varit borta på dan, men det vet du ju redan Lovisa somnar runt 19.30 så vi börjar läggning 19 för henne. Annars blir det gnälligt och gråtigt då det är så spännande när storasyster är hemma på em och hon har lite svårt att sova så mkt då.

Vissa barn reagerar inte alls, det är så olika. Alvedon räcker gott. En del blir mest trötta och sover en massa, andra kan få feber eller bli gnälliga.

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-20 11:51:23 följande:

Alice hade ont i magen igårkväll och skrek några timmar, pust. Vi var inte hemma under dagen och jag glömde att ta med minifom, kanske pga av det.. Imorse kunde hon inte äta pga av täppan igen, så sen verkar bli värre. Det är en kamp det här tyvärr.

Sömn för mig 2,5 x 2, alltid nått :)

Efter vaccinationer med sprutor i benet. Ska man förbereda sig på ngt sätt? Alvdeon förstår jag. Får alla ont? Hur länge kan det vara? Blir de sjuka eller får de bara ont?

Usch va jobbigt!! Stackars er!! Visst kan det va Minifomen men du får kanske testa att sluta med ägg också om nån dag kanske? Och juice har jag hört kan påverka men äppeljuice kommer jag ihåg att du redan slutat med. Sen är hon nog så stor nu att hon behöver gå och lägga sig i tid, speciellt om ni varit borta på dan, men det vet du ju redan Lovisa somnar runt 19.30 så vi börjar läggning 19 för henne. Annars blir det gnälligt och gråtigt då det är så spännande när storasyster är hemma på em och hon har lite svårt att sova så mkt då.

Vissa barn reagerar inte alls, det är så olika. Alvedon räcker gott. En del blir mest trötta och sover en massa, andra kan få feber eller bli gnälliga.

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-20 07:35:28 följande:

Tack tjejer, natten har varit helt OK. Han vaknade igen vid halv två och sedan runt fem. Nu gungar han i babysittern och är på sin strålande morgonhumör

Idag ska vi iväg till stan och äta lunch med mina kollegor.

Hur mår ni? Johjen, har du kunnat sova något och hur känner du dig?

Judda, jag kan tyvärr inte komma med mer råd än de du redan har fått, hoppas det löser sig. 

Lelle, hoppas ni har fått sova något i natt.

Kram

Va skönt! Härligt med lunch. Hoppas ni få en bra dag Kram
  • villsågärna38

Håller med Irma!! Och träffa en läkare som kan kolla att Alice inte har nåt annat som spökar. Tycker så synd om dig! Stora kramar

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-20 18:55:12 följande:

De säger ändå att hon är för liten för att kunna göra en utredning och för att kolla allergier samt operation om det skulle krävas, därför får man ingen hjälp..

Va bra att du fick träffa en öron näsa hals doktor. Trist med täppan men gissar att hon inte skriker pga den. Det har iaf aldrig Lovisa gjort vid förkylningarna och nu vet du ju att hon inte skriker pga att hon har ont i öronen eller halsen. Var primärt det jag tänkt på då jag menar att hon skulle till läkare, förutom bråck eller liknande Hänger inte med ang operation, vad tänker du på då? Sen på sikt träffa läkare för att utreda allergi också tycker jag men det brukar man hu iaf göra när man uteslutit någit och misstänker en allergi.

Outvecklade tarmar låter som väldigt slö slutledning av Bvc. Hon är ju tre månader och skriker hon flera timmar per dag är det ju kolik vilket kan ha flera orsaker. Det kan ju va sånt man inte kan göra något åt men kan även vara allergi. Klart det måste utredas men nu har du ju börjat med att utesluta vilket är toppen. Helt normalt att man isf kan behöva stöd av dietist. De ska de ju kunna hjälpa dig med. Tar de inte dig på allvar, byt Bvc!! Hade fått krupp om jag hade så oförstående Bvc-sköterska. Min höll ju med om att jag skulle testa MP då vi endast hade haft problem med kolik i drygt en vecka.

Hoppa jordgubbssaften och kör vidare med Minifom tycker jag. Har du nya D-droppar?

Du behöver inte ge vätskeersättning så länge som du ammar. Bröstmjölken är det allra bästa. När hon inte ammar längre är Sempers bra. Tänker du utifall att hon blir magsjuk?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015