• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kära vänner!

ÄNTLIGEN kan jag börja leva igen! Vill börja med att tacka för allt stöd, peppning och era tankar för att vilja hjälpa mig!

Ersättningen kom i brevlådan igår, i sista stund då jag igårkväll var helt uppgiven och grät av ångest inför natten, hade liksom givit upp. Hon fick den 00:30 när hon vaknade i natt efter första passet och sov därefter till 4:30, helt underbart att det har vänt. Först ville hon inte ha flaskan, hon blev arg, hon trodde nog att det var en napp. Men när hon insåg att det var mat i så sörplade hon i sig ordentligt (mer än när hon ammar) men somnande innan hon fick i sig allt, men det mesta fick hon i sig. Pappa möblerade om i sovrummet och ställde hennes säng längst bort från fönstret, dessutom fick hon sitt nya täcke igår och varm vetekudde vid ryggen. Hoppas nu att det fortsätter så här!

Danisen - tycker att du ska testa ett mål ersättning på natten, bara för att se om det blir ngn skillnad på Majas sömn.

Önskar er underbar solig fredag!

Kram på er!

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-13 08:54:36 följande:

Apropå allt detta med varningstexter, artiklar om allt möjligt, vad man "ska" och "inte ska" göra...

Det låter kanske märkligt, men jag har lärt mig mycket av mina hundar... Där är det samma sak, det finns tusen olika åsikter om hur man ska uppfostra en valp och träna en unghund...
    Gjorde massor av fel med min första, tänkte att jag ska minsann göra rätt nästa gång, och fick en helt annan individ...som jag inte alls kunde träna som jag gjorde den förra.

Stopp, tänka om, och främst: lära känna just den individ. Sluta läsa alla böcker och lyssna på alla olika åsikter. Lita på min egen förmåga att förstå min hunds karaktär och hur jag på bästa sätt kan lära honom.

Lite så är det med barn också tycker jag. Jag litar helt enkelt på min egen förmåga att förstå Victors behov, ger mig tid att lära känna hans rytm, hans olika skrik osv. Klart jag har några böcker att falla på ibland när jag behöver det, men håller mig borta från Google och den enorma flöde av information man kan hitta om man vill. Blir bara förvirrad i stället.

Om jag hade lyssnat på allt och alla hade jag förmodligen:

1) Inte åkte til Skåne själv med honom (han sa inte ett pip på hela vägen ner)

2) Ta med honom till skogen titt som tätt för att träna hunden

3) Låtit hans pappa åka iväg med honom och vara borta 4 timmar

4) Planerat att flyga till Paris om en dryg vecka och köra 5 timmar direkt efter...

Jag tror absolut att vår egen sinnestämning påverkar barnen så mycket. De känner av om vi är osäkra, stressade och ur balans. Inställning "det löser sig" har fungerat väldigt bra för oss än så länge (det går att byta blöja i bilen, det går att sova vart som helst osv). Annars är det så himla lätt att ständigt ifrågasätta allt man gör och alla beslut man tar! 
    Sedan när det är i sina utvecklingsfaser har jag verkligen tyckt att Wonder weeks har varit ett bra verktyg. 

Bara min åsikt när det gäller som sagt den enorma flöde av information vi ständigt får serverad. 

Hoppas ni alla får en bra dag, nu ska Victor och jag hälsa på fem söta pälsbollar Hjärta

• lelle75
    Danisen skrev 2015-03-13 18:10:40 följande:
    Hon hatar flaskan smile4.gif vilken flaska använder ni?
    Dr Browns använder vi. Vi prövade Calma flaskan från Meddela men den funkade inte alls, hon fick inte ut en droppe ur den. Är det den du har?
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-03-13 20:04:23 följande:
    Dr Brown, Mam, Medela har vi provat. Har en avent med Som vi ska prova. Är sugen på att prova Tommie tippiies closer to nature flaska.
    Oj då, så hon tar inte en vanlig flaska. Kan förstå om inte tar Calma dock.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-14 07:29:07 följande:

Jag vill också köra på känsla, anpassa mig efter Adams behov, vad som känns rätt i mammahjärtat, inte stressa upp mig, vara cool och laidback, lyssna till mitt sunda förnuft, tänka på hur jag hanterar hundar/hästar, lyssna till goda kloka råd men vad sjutton gör man när man INTE FÅTT SOVA MER ÄN 1-2 TIMMAR I STRÄCK PÅ TVÅ VECKOR! Ursäkta mitt utspel men blir TOKIG snart! Ursäkta också att jag gnäller var eviga dag på sistone men vet inte vad jag ska göra, håller på att bli desperat och inte så lätt att agera som ovan då.

Tycker han sover ännu sämre sedan jag införde färre men längre sovstunder men det kanske är en tillfällighet? Han är i och för sig gladare på dagen nu och inte lika gnällig så det är ju bra.

Jag får ge det en vecka till annars får jag nog seriöst börja fundera på någon metod annars vet jag inte hur jag ska hålla ihop. Sambon och jag pratade lite igår och vi var båda överens om att vi ville att Adam skulle få i sig mer mat innan vi kör någon metod men nu vete katten..

Som sagt ledsen för mitt negativa inlägg men visst har jag vaknat på natten förut men inte så här mycket. Tur att solen lyser idag och att det är helg!

Kram

Åhh, jag vet ju precis hur det är. Man är så otroligt frustrerad så man vill bara skrika. För mig har det funkat toppen att ge ett mål ersättning på natten så kanske vara värt att pröva. (Om du inte redan gör det). Jag mår mycket bättre mentalt nu. Bvc stöttade mig till 100 %. Styrkekram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-14 08:56:30 följande:
    Tack lelle. Adam har ju dock sovit bra/ok innan det är just senaste veckorna det blivit så här. Hur var det med Alice, gick hon upp som hon skulle? Adam ligger fint på sin kurva och ser egentligen ingen anledning till ersättning.. Får ringa bvc på måndag och prata lite.

Kram
    Alice är en tjockis och ligger över medelkurvan som hon följer exakt hela tiden, hon behöver inte ersättning egentligen. Hon sov också längre pass tidigare. (Förutom på morgonen då hon blir nästäppt). Det som har hänt nu på sista tiden är att hon har varit så trött att hon somnar vid bröstet när hon ska äta på natten och blir inte tillräckligt mätt och vaknar snabbt därefter. Ersättningen får hon i sig snabbare och dessutom så är den svårsmält vilket gör att de sover längre. De flesta barn som får ersättning sover ju längre.

När hon ska nattas äter hon ordentligt och sover därefter fyra timmar. Det är efter första passet hon får ersättning.

Om du är emot ersättning så kan du ju alltid pröva en natt bara för att se om det är hunger han vaknar av. Och i så fall försöka att hålla honom mer vaken så att han ammar ordentligt. Man är ju själv så trött på natten så det tog ett tag innan jag noterade att hon åt så lite.

Tessie - får din också ersättning?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-14 10:02:51 följande:
    Du ska inte be om ursäkt, tråden är ju till för just detta!!

Förstår dig så väl, jag var helt slut efter tre sådana nätter i sträck! Förstår också verkligen att du inte vill bli en "levande napp" för honom på nätterna! Om han går upp i vikt som han ska handlar det nog inte så mycket om mat men som du skriver om trösten bröstet ger. Har ni provat att lägga en hand på hans mage, sjunga lite lätt en stund t.e och se? Victor har också sådana stunder på natten ibland och när vi har hjort så har han kanske skrikit lite till och sedan somnat om. Men man blir helt frustrerad att inte få sova...

Har Adam kommit i nästa fas än? Det var inte lika jobbig som Event fasen men vi märkte skillnad på hans sömn.

Styrkekramar vännen <3
    Att lägga en hand på Alice mage funkar här också ibland (om hon inte vaknar för mat). Det kan ju vara hunger ändå, så var det ju med Alice. De äter ju oftare men mindre effektivt istället så då håller de sin kurva ändå.
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-13 07:59:08 följande:

Toppennatt här igen och gårdagsnatten är ett minne blott :D.18.30-06 igen..Och direkt är värken bättre :).Skönt.Och solen skiner så har hunnit vara ute med vagn och hund :).Idag ska jag till sjukgymnasten för bäckenbottenträning.

Kram på er!

Jag skrev Tessie men tänkte på Linnea då Charlie sover så långa pass. Får Charlie ersättning? Tessie din, kanske också sover långa pass, blandar jag ihop er nu?

Har inte sådan bra koll på vilka som ger ersättning. Men till er som ger ersättning, sover era små bra om natten?
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-14 12:30:19 följande:

Lelle - Fattar jag rätt om även denna natten var bättre? smile1.gif

Japp, den var mycket bättre :) Men lillskruttan fick Rota igår och var väldigt pruttig och vaknade av det men somnade om snabbt själv. Igårkväll mådde hon dåligt ngn timme och var väldigt ledsen. Idag mår hon bättre igen så det ska bli spännande att se hur det går inatt. Men är rätt säker på att det kommer att gå bra.

Men tycker att det är lite meckigt med ersättning som ska blandas, pulver överallt, flaskan läcker när man skakar, lillan skriker o man är stressad. Sen måste man väl upp igen och skölja flaskan direkt, annars fastnar det väl. Glader- har du några enkla tips? Det står att man inte får värma vattnet i mikron :( tar ju sådan lång tid innan det svalnar. Ska skaffa termos idag men undrar hur varmt det blir i termos..
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-14 13:47:45 följande:
    Åh vad härligt att det håller i sig, det är jag glad att höra! smile1.gif Synd att hon reagerade på rota men det går ju snabbt över.

Jag har ju lite rutin på flaska och pulver, ska ge dig lite tips men jag vet att jag inte gör allt "rätt" men såhär gör JAG:

- Jag värmer alltid vattnet i micron, skulle aldrig orka koka och låta svalna. Och att ha ljummet vatten stående i en termos tycker jag känns mer ohygienskt än att ta färskt vatten ur kranen och värma i micron... smile5.gif

- Jag har pulvret bredvid micron i en burk med lock som är lätt att ta av och på. Visste spiller man ibland men man får toka där på dagarna, på nätterna skiter jag i det smile2.gif

- Jag har några stycken flaskor så att jag inte ska behöva diska hela tiden, sen diskar jag några gånger om dagen, ibland kokar jag allt. Jag har en superbra flaskborste som är toppen att diska med! Finns på barnavdelningen på Maxi typ.

- Jag klämmer bara tummen och pekfingret runt toppen av nappen när jag skakar, då läcker det inte! smile1.gif

Hoppas nåt kan hjälpa dig, lycka till!
    Åhh vad snällt, tack för tipsen, du är rutinerad det hör man :) Har köpt termos idag, kanske inte så fräscht som du säger. Men det är ju omöjligt att koka och sen låta vattnet svalna, vilken bebis orkar vänta på det :)

Ska kolla på Maxi efter flaskborste, tack för tips. Trodde att ersättningen fastnar och torkar in om man inte sköljer ur direkt.

Tummen och pekfingret, bra där. Jag lade bara pekfingret över, nybörjare
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015