• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-18 13:40:15 följande:

Njae, det innehåller ju gluten så det börjat inte jag med förrän tidigast sex månader. Samma med välling. Skulle föreslår att du börjar med puréer istället isf. Mosad banan, mosad avocado, morotspure osv. Han är ju så liten ännu att det bara rör sig om ett par teskedar. Kram

Kanske ska tillägga att jag tänker amma längre än 6 månader. Siktar på ett år ungefär. Viktigt att introducera gluten i skydd av amning då det minskar risken för glutenintolerans. Bra ok det överlappar ett par månader. Och med gluten ska man börja absolut tidigast vid 4 länder. Vi började vid 6 månader sist. Det är ju ovanligt många som är glutenintoleranta i Sverige och det finns de som misstänker vår välling eftersom bebisar får i sig så mkt spannmål via den ( speciellt om de äter gröt också). Välling finns ju i princip inte i andra länder. Vår stora tjej gillade aldrig välling och det har gått bra ändå Man blir ju mer eller mindre betraktad som ett ufo i Sverige om ens barn inte äter välling kan jag tycka ibland. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-18 15:42:48 följande:

Tack sk kolla in länken!

När du säger att du ska amma tills Lovisa är ett år, tänker du helamma till 6 månader och sen börja introducera mat? Jag tänker också amma så länge det går men tänkte att vid 6 månader behöver de äta mer och börja ge mer smakprov då men fortfarande delamma och amma på kvällen/natten så långt det går, dock längst ett år då jag planerar att börja jobba igen. Kram

Precis! Helamma bara sex månader sen smakportioner Ammade (delammade) 16 mån sist men tror de blir kortare denna gång kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-18 15:32:21 följande:

Hej vänner!

Lelle, tycker så synd om dig men har tyvärr inte mer råd att ge än dem du redan har fått. Jag skulle också överväga akuten om det inte finns något annat.

Johjen och vsg, när det gäller maten: Victor har ätit morotspuré, bananpure och purjolökpure. Idag är det äppelkompott på menyn. Han äter 5-6 skedar, efteråt får han amma en stund om han är fortfarande hungrig.

Apropå vällingen, det tänker jag inte ge. Har aldrig sett det någon annanstans och förstår överhuvudtaget inte meningen att ge barn mjöl blandat med vatten. Det känns mer som något man ger för att fylla buken och få dem att sova längre. Det finns ingen näring i det. Tänker göra som i Frankrike, det blir mat, gröt kan jag tänka mig senare. Beroende på när jag slutar amma så kanske det blir en del ersättning också. Vi får se.

Men jag skulle aldrig äta mjöl blandat med vatten själv, så varför skulle jag ge det till mitt barn? Bara för att alla gör det? Nej tack! Det är bara en gammal grej bönderna gjorde för i tiden, som har stannat kvar. Men om man tänker på varför inser man att det är en märklig "tradition".

Alla gör så klart som de vill.

Kram!

Håller helt med ang vällingen men vågade inte skriva det rätt ut. He, he!! Bra du gjorde det! man rek ju amma el ersättning som huvudsaklig föda till de blir ett år. Mkt bättre ge ersättning isf istället för välling. Men som sagt. Funkade jättebra utan välling för storasyster. Hon åt gröt ibland men absolut inte som huvudsaklig föda som det blir för en del barn som både äter välling och gröt (välling är ju som flytande gröt). Hon gillade bröstmjölk och vanlig mat när hon började äta det. Ger man välling ska man nog iaf tänka på mängden så barnet lär sig äta riktig mat. Vet ettåringar som lever på välling bara och det tror iaf inte jag är speciellt nyttigt.

Här blev det avokado igen idag. Väldigt poppis

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-18 16:05:40 följande:

Det gör Victor med men jag tar upp det med skeden och ger det igen . Tar lite tid men det fungerar!

Han älskar dock sin sked...

Precis! Testa på och är hon inte redo så vänta ett tag och testa igen. Kan också variera beroende på vad det är för något men de flesta spottar ut första gångerna
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-18 15:35:26 följande:

Jag är listad men de tar inte emot 3-månaders tyvärr pga av bristande kompetens. MEN, nästäppan har släppt (kanske var det ngn megakråka i vägen) och hon har inte haft ont i magen på hela dagen. Även slutat med äpplejos, läste om en bebis som inte tålde det. Så märkligt det där att hon har ont vissa dagar. Kanske har uteslutning av MP hjälpt redan.. Nu måste det bara vända för jag orkar inte så mycket mer. Och stackars pappa som måste vara på jobbet och oroa sig hela tiden. Jag är så nöjd med Alice pappa nu, han är verkligen underbar på alla sätt och vis. Otroligt stöttande och förstående, annars hade man väl inte orkat.

Tråkigt för er med jobbiga pappor nu, det orkar man bara inte med när man har det så tufft.

Igårkväll grät Alice pappa när hon till slut somnade i hans famn, han gråter extremt sällan vill jag tillägga. Han var så ledsen över att se henne ha så ont.

Men du, kanske är det mjölkproteinet?? Det kan ju även ge nästäppa!! Håller tummarna!!

Man kan nog absolut märka skillnad efter ett dygn.

Gullig sambo du har

Kram
  • villsågärna38

Jag skrapar med en sked direkt i avocadon. Samma med banan. Jo ungefär en tesked blev det nog till slut. Hon äter lite, lite åt gången Testa!! Kram

• villsågärna38

Irma - precis. Bra att reflektera, bilda sig en uppfattning och sen göra som man vill

Jo jätteviktigt att mat blir kul och gott!! Storasyster fick första tanden vid ett halvår men hon bet mig aldrig trots att jag ammade i 16 månader. Då hade hon fått nästa baka tänder. Hon bet till en gång (inte jättehårt men ändå) men då skrek jag till spontant och den gjorde hon aldrig om det Fast barn kan ju va olika!!

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-18 20:18:42 följande:

Nästan så att jag hoppas på att det är MP som är boven i dramat så att Alice mage blir bra igen. Hon har haft lite ont i magen vid ett tillfälle idag, vid en amning, skrek ett par gånger och sen var det bra. Men sådana dagar har vi haft tidigare, hoppas hoppas att det fortsätter nu.

Kram

Håller tummarna!! Kram
  • villsågärna38
    Judda skrev 2015-02-18 19:49:29 följande:

Hej tjejer!

Låter jobbigt med alla förkylningar. Än så länge har vi klarat oss. Doris är lite täppt i näsan som nyfödda kan vara men det funkar bra med lite koksalt då och då.

Amningen är dock fortfarande en stor frustration. Vet inte hur länge till jag orkar. Vill så gärna helamma, men det känns hopplöst just nu. Tror jag har problem både med mjölkmängden och utdrivningsreflexen. Jag har aldrig känt ngt pirr eller ngt som alla pratar om, gör ni det?

Brösten har aldrig läckt, det andra bröstet (som jag inte ammar på) reagerar inget vid amning och jag har aldrig haft ngn stråle eller ens droppe från bröstet när hon släpper. Inte är det ngt klunkande på varje till varannat sug heller. Snarare 5-20 sug mellan varje klunk.

På em/kväll känns det inte som att hon får ut ngt alls nästan, hör knappt ngr klunkar alls.

Dessutom vekar hon ha fått problem med magont nu. Första 3 v skrek hon i stort sett ingenting, men sen i helgen när hon blev 3 v så har hon nu varit ledsen o skrikig varje kväll. Hon vill ligga vid bröstet hela tiden, men sliter och drar och kastar med huvudet tills jag blir tokig. Vet inte vad jag ska göra!

Oj va jobbigt Judda!! Inte kul alls. Förstår att du blir ledsen. Du kämpar verkligen. För det första, ta kontakt med Amningshjälpen. Där kan du få en hjälpmamma som blir din personliga rådgivare. Kan vara guld värt! För det andra så fortsätt amma, amma, amma.

Har hon rätt tag? Det funderar jag lite över. Utan rätt tag kommer det ju inte så mkt mjölk. Googla om du är osäker. Sen tycker jag att du ska pumpa en gång emellan om hon sover 4-5 timmar. Det gäller ju att hon suger mkt på bröstet för att mjölken riktigt ska komma igång. Dagen som det kickade igång ordentligt för mig ammade Lovisa i princip non stop dygnet innan. Pirr kände jag bara första dagarna, känner ingenting alls nu då jag ammar och hade inte direkt ont i början så det är så olika. Har aldrig haft blåsor heller. Att hon skriker och bökar kan ju vara att hon har tuttförvirring och blir irriterad över att det inte kommer lika lätt ur bröstet som ur flaskan. Kan ju även vara att du inte fått igång mjölken tillräckligt. Har du lyckats trappa ner på ersättningen något? Hur mkt och hur ofta ger du av den? Hur länge ammar hon innan?

Minifom och Semperdroppar är annars bra tips. Bebisar kan även bli överstimulerade och gnälliga på kvällen för att de är trötta. Testa att amma i lugn och tyst miljö på kvällen med dämpad belysning. Inte framför tv osv och lägg henne tidigare på kvällen. Kan också vara det som spökar.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015