• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-01-23 10:47:25 följande:

Två månader innan måste man lämna besked och jag kan absolut vänta.

Har man inte 30 dagar som man kan få ersättning samtidigt? Hur som helst så håller min sambo på att sälja/avveckla sitt företag och han kommer förhoppningsvis få lite för det så han kommer i så fall bara vara ledig utan ersättning och jag ta föräldrarpenning så det ordnar sig ändå.

Kram

Va bra! Skönt att sambon fattat ett beslut också ang sin verksamhet. Kommer ihåg att du skrivit om det tidigare. Jag har inte läst på på ett tag så kan ha fel men tror att man var tvungen att ta ut samtidigt under barnets första år dvs det är timingen jag skrev om vi hade tre mån ihop med storasyster. Var underbart
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 11:14:39 följande:

Ja man vIll ju inte missa de dagarna och om det blir så vi tror blir sambon ledig från midsommar och vi kan ta samdagar ihop fram till Adams ettårsdag. Vi har knappt haft någon semester ihop förutom två resor till USA på de snart fyra åren vi varit ihop så vi längtAr efter att var lediga alla tillsammans.

Oh va härligt
  • villsågärna38

Dagens amningaförvirring : Postade ett inlägg i fel tråd!! Gårdagens - hällde fil i kaffet

He, he!!!

Bokat påskresan till solen nu. Så underbart!!

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-23 18:31:57 följande:

Har du kvar inlägget i babyskyddet? Vilken sort har du?

Vi upptäckte att det går att flytta upp huvudgrejen vilket gjorde att Alice inte skruvar på sig längre, typiskt att det ska ta sådan tid innan man fattar hur allt funkar. Tror att det förstörde och att hon inte gillar skyddet pga av det. Så nu funkar det ngt bättre men hon gnäller fortfarande. Har en annan musikspelare som hon gillar som får vara med i bilen. Mindre kläder med filt och utan åkpåse funkar verkligen. Hon blev dessutom för varm med åkpåsen så ingen hit, onödigt inköp.

Vi har maxicosi cabriofix och har inlägget kvar. Har det på högsta sen ett tag tillbaka. Testade utan inlägget här hemma idag men det funkar inte. Lovisa är stadig i nacken, hållit uppe den länge nu, men det såg inte trafiksäkert ut alls, hon tippar på sidan liksom. Kan ju också vara en fas att hon inte gillade babyskyddet. Hon har ju hållit på i flera veckor att försöka sitta upp, rullade runt för ett par veckor sen och älskar att stå. Tror hon haft tråkigt helt enkelt och det är ju bättre nu med lite leksaker. Om storasyster åker med sitter båda bak då Lovisa blir glad om hon ser henne
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-23 16:52:09 följande:

Jag svettas också mycket! Riktigt enerverande ibland. Var hos en kompis idag som också är mammaledig och jag fick sån svallning alltså blev helt pärlig på överläppen, så störigt! Tar jag av mig blir jag kall om brösten så det vågar jag inte. Svettas mest (ursäkta detaljer) mellan benen och brösten känner mig enormt oren svett och mjölk överallt :-/

vi gör samma här, sambon byter blöja och förbereder för natten och jag fixar till mig och lägger mig i sängen sen kommer han in med henne. Hon äter sen somnar hon alltid. Om hon någon gång kommer vara vaken efteråt så ska jag prova att lägga henne i nestet och se om hon somnar om. På natten när jag lägger ner henne efter amningen så vaknar hon till ibland men somnar duktigt igen skönt att ni får sova, det får inte jag får ca 2-3h i sträck är så trött när hon vaknar och ska äta. Hoppas att hon börjar sova längre pass på natten snart. Växer nog så hon behöver mat oftare.

Jag har shoppat oå polarn o pyret till Maja, ordinariepris 2000:- som jag gav 700:- hihi älskar rea. Köpte vinterjacka till nästa vinter, matchande mössa, vindfleece, onepice variant och en snuttefilt. Bara jackan kostar 699:- i ordinarie gav 209:- hihi så glad. Så kolla där

Underbart med fynd vi har köpt vinteroverall där två år i rad, så bra kvalitet!!
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 16:32:36 följande:

Samtalet med chefen gick bra! Jag kommer få en justering på min tjänst vilket innebär att jag slipper resa så mycket och det är ju toppen med tanke på att vi nu har Adam. Min chef sa att hon tänkt på mig under processen med ny organisation och förstått att min situation var ohållbar när jag kom tillbaka så det var ju bra gjort av henne. Dock kommer jag fortfarande ha 45 min bilkörining enkel väg till jobbet så kommer nog gå ner i tid ändå för att inte få så långa dagar.. Kändes t o m lite kul att prata jobb igen och trivs ju bra på min arbetsplats och mina uppdragsgivare och chefen sitter i Sthlm så hon hänger inte över axeln direkt..

Adam är underbar! Så glad, nöjd och fin han är just idag mitt lilla hjärta! Vi har varit ute och promenerat i underbart vinterväder, sol och några minus men vindstilla så härligt. Sen åt jag en god fisksoppa till lunch och satt och såg ut över havet med Adam vid min sida som skrattade och jollrade. Får nästan nypa mig i armen.. <3 Adam ligger just nu i babygymmet och rört på sig 90 grader!! Så härligt att se hur han utvecklas!

Hoppas ni alla haft en fin dag!

Kram

Va skönt att samtalet gick bra och att hon tänkt på dig och din situation. Så härlig dag det lät som ni hade med Ja visst får man nypa sig i armen ibland, eller rätt ofta tycker jag

Här hade vi en lugn dag och jag somnade nog 22 igår. Amning nu så skönt med några timmars sammanhängande sömn. Lovisa är lite täppt nu hör jag men inte farligt. Ville däremot inte sova själv igårlväll. Nog både fasen och förkylning som spökar. Men sålänge som hon sover 6 timmarspass (hon somnade 21) så är det lugnt att hon sover i vår säng Hon liggammar nu med en hand på bröstet och sina små fötter instoppade mellan mina lår. Lilla snuttan

Hoppas du har en lugn natt!!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-24 05:26:27 följande:

Ybertröttmorsa.se här. Alice ville inte alls komma till tro igårkväll och ville inte ha bröstet förrän vid 2-tiden. Vi båda var vakna för att sambon skulle ta första passet i samma rum med henne. Pappa somnade strax innan Alice och när jag lade ner i Alice i sin säng så somnade jag av misstag innan jag hann byta rum. Vaknade tre, minns inte ngt och var helt borta och bytte rum. Innan hade hon ammat mycket och länge, hon kräktes rejält efter det. Tror att hon har svårt att komma till ro om hon äter för mycket, har ni upplevt liknande?

Fick bara sova knappt två timmar själv, jag som var så utmattad eller är fortfarande..

Läkaren har rekommenderat Nezeril för barn över två år, vet ej om jag ska våga ta det, vad tycker ni? Har inte hunnit läsa på ännu.

Nu måste det vända snart.

Vilken tid tycker ni att vi ska börja med nattningsrutinerna? Vill ju gärna att hon ska somna senast vid 22:00. Om man börjar tidigt så får man hålla på flera timmar vilket är så himla frustrerande. Sååå trööttt nu, urk!

Finns från ett år. Ta den!! Hade bara tagit den till natten för att inte riskera att överdosera.

Ni får nog testa er fram med rutinerna. Börja 21.30 kanske? Det viktigaste är ju att ni gör samma varje kväll och att det är lugnt och relativt mörkt i rummet då ni lägger henne. Sen spelar det ju även roll om hon är pigg och glad och inte vill sova för att hon vänt på dygnet och sover för mkt på dan eller om hon är ledsen och övertrött? Är det det senare så lägg henne när hon börjar bli gråtig och gnällig på kvällen. Kan vara tidigt isf t ex 19.

Låter jättejobbigt! Hoppas du sover nu och sov allt du kan på dan!!

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-24 06:24:06 följande:

Ja, mycket riktigt! 05.47 vaknade hon så inte ens 2h ööh.. tröttössan på.

Ja, jag hadd lätt tagit nässprayen. Bättre att hon kan andas och äta bättre, eller? Där ska finnas från 1 år med?! Den hade jag tagit.

Nä men stackars dig. Vilken liten nattsuddare!! Men kanske är hon i en tillväxtfas och vill amma ofta för att öka på mjölken. Somnar hon om med en gång eller är hon ledsen? Förstår att du är helt slut!!

Stora kramar
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-24 07:51:43 följande:

Nezeril från 1 månad som bekant avregistrerad. Läkarna kan kan skriva en annan sort på licens vilket är krångligt ( så de gör de inte...)

Däremot brukar BB ha en generell licens för hela avdelningen, så har du tur kan du du få några doser av dem (alternativt att deras läkare kan skriva ut eftersom de redan har en godkänd licens och sjukhusapoteket borde ha hemma). Det rådet fick jag av dem.

Styrkan på dem var 0,1 mg/ml och de från 2 år 0,25 mg/ml. Doseringen för en tvååring är 2 droppar i varje näsborre, så om du tar EN droppe får du halva dosen och kommer nära den rätta dosen från 1 månad. Så ja! Du vågar ta dem! Bättre än att köpa en nässpray från 1 år eftersom dosen blir lägre med en droppe av tvåårsNezeril.

Låter smart!! Ettåringssprayen är 0,5 mg/ml (har den till stora tjejen) så näsdroppar låter mkt bättre. Bra att veta. Tack för infon Jenkis!! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-24 08:58:02 följande:

Ringde till Apoteket, de sa att det bara finns nässpray från 2 år. Tack då kör jag ett sprut i varje näsborre.

Läs Jenkis inlägg. Det är Nezeril näsdroppar du ska köpa, inte spray. De är från två år men ta bara en droppe per näsborre. Lättare att dosera med droppar ist för spray. Kram

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015