• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-02-12 19:03:00 följande:
    Godis smile1.gif

lite lyx hygienartiklar så man känner sig hyfsat fräsch efter duschen hihi. Å ja filt till bebis och kläder till hemfärden. Vi hade inga kläder på henne innan vi åkte hem. bara hud mot hud och mysfilt.
    Godis ska jag ta med det vill man förmodligen ha efteråt. Lyxig duschtvål och schampo har jag också tänkt på.

Har köpt omlottbodies som inte träs över huvudet och byxor med hel fot. Har tänkt att köpa nån fin filt från kanske Livly som han får ha.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-12 20:50:43 följande:
    Min barnmorska sa att det spelar ingen roll hur många år det går emellan. Har man fött barn tidigare så vet kroppen vad den ska göra och det går som regel alltid snabbare än första förlossningen iaf. Så bäst att va på säkra sidan smile1.gif

Jag hade 10 min mellan värkarna när vi åkte in. Det tog 15 min till sjukhuset. När vi kom fram hade jag värkar varannan minut och var öppen 10 cm. Det hade då gått totalt 45 min sen jag vaknade av första kännbara värken så som omfödeska kan det gå väldigt fort smile5.gif (Min första förlossning tog 8 timmar. )

Kram
    Då litar jag på din bm

Låter som du hade en jättekort förlossning men en bra upplevelse. Vilken tur att du åkte in på en gång.

Kände du på dig att det skulle gå fort, var det därför du åkte in på en gång?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-13 08:15:50 följande:
    Ja jag hade inte velat att det hade gått så snabbt första gången men med nr två har man ju bättre koll. Hade en underbar doula som vi även hade hjälp av med första tjejen. Vi hade mkt kontakt sista månaden då jag hade en hel del förvärkar till och från. En vecka innan var jag öppen två cm och hade ett litet genrep några dar innan hon kom men det stannade av den gången. Min doula sa att hon trodde att det skulle få jättefort när det väl satte igång igen och att jag skulle veta då det var på riktigt. Det stämde smile1.gif

Kram
    Första gången visste man ju inte vad som väntade och det var för mig lite skrämmande. Andra gången var det lättare både fysiskt och psykiskt så jag hoppas att det ska gå lika "lätt" den här gången. Jag tyckte att det var skönt att jag klarade båda mina förlossningar utan bedövningar, ja om jag bortser från att jag testade lustgas under en värk. Blev så snurrig och illamående så jag blev rädd och andades mig genom värkarna istället.

Har nog ett större kontrollbehov idag och vill vara föreberedd gällande allt och inte lämna nåt åt slumpen.

Kram
  • Bell13
    linnea83 skrev 2015-02-13 08:44:12 följande:
    Jag har verkligen hatat omlottbodies!Så jäkla mycket knappar haha :).Är inte alls jobbigt att trä över huvudet tycker jag.Mycket smidigare.Hade med en till bb men sen har dom ratats :).Och det där med fötter på byxor har inte heller funkat.Charlie är alltid väldigt varm :).Så ha med dig nåt utan fötter fall i fall :).Här hemma kör vi med endast en kortärmad body typ :).
    Jag tycker det är så himla gulligt med omlott och har köpt både med små snören man knyter och de med miljoner knappar på har byxor utan fötter på också från Livly så jag tar nog med båda. Har köpt små strumpor till honom men vet inte om de kommer att sitta kvar på hans pyttesmå fötter.
  • Bell13
    Bengalen skrev 2015-02-13 09:06:18 följande:

Och jag tyckte det var smidigast att bara ha pyjamaser med dragkedja och hel fot. Leo bodde i pyjamas den första tiden. Tänkte att pyjamas har man när man sover och sover är ju det enda en alldeles nyfödd gör.

Hade tänkt skippa pyjamas för jag hört att det är onödigt, att en sådan liten bebis ändå inte vet vad den har på sig.

Såg jättegulliga pyjamasar på Lindex idag och tänkte jag ska köpa men gjorde inte det. Ska köpa imorgon för det är klart att en nyfödd ska ha pyjamas på sig när den sover
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-14 12:41:04 följande:

Här har både jag och storasyster blivit dunderförkylda smile4.gif jag känner mig under isen och hon rosslar så mycket igen nu att det är astmaspray två ggr per dygn sen några dar. Stackars liten! Hoppas att vi började i tid den här gången så det inte blir så långdraget. Nu väntar vi bara på att Lovisa blir sjuk hon med. Så rädd för rs-viruset isf så då ska jag åka till vårdcentralen och testa med en gång tror jag. Just in case!

För övrigt har vi en bra dag trots att vi är krassliga. Har blivit bortskämda här idag av maken som hade köpt smycken till alla sina tjejer idag smile1.gif Och jag som bara hade köp blommor till honom. Skäms lite. Men får kompensera annan dag istället smile1.gif

Ha det bra!!

Kram

Förkylning känns ju bara onödigt att få

stackars er som blivit drabbade, hoppas verkligen att Lovisa slipper rsvirus det var min största skräck med tvåan eftersom storasyrran gick på dagis.

Hoppas att det inte blir långdraget och att ni är på benen snabbt igen. Själv köpte jag nässpray igår efter att ha varit täppt sedan augusti. Nu orkade jag inte mer, är lite rädd att bli beroende av sprayen. Men vilken befrielse att kunna andas genom näsan och att slippa vakna av mina egna snarkningar och vara snustorr i munnen
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-16 12:19:45 följande:

Hej på er!

Har varit på Vc på fm och tagit rs-prov. De var så gulliga och förstående. Hörde att hon hade slem och lite högre andningsfrekvens än vanligt men kan lika gärna vara en vanlig förkylning. Om nån dag vet vi som tur är. Kanske redan imorgon. Hon är glad på dan iaf, bara lite tröttare och äter mer sällan. Har köpt Nezeril näsdroppar vi ska ta till natten och då ska vi även ge Airomir som är luftrörsvidgande spray som storasyster har för sin förkylningsastma. Annars order om att hon ska sova med huvudet högt och åka in el ringa ambulans om hon får riktiga problem att andas. Känns skönt att ha tagit prov och fått prata med en läkare som lyssnat och kollat hals och öron. Var inget i vare sig öron el hals och bara 37,5 så inga bakterier iaf.

Kram

Hoppas att det verkligen bara är förkylningen och inte rs-virus Rynkar på näsan vilket immunförsvar lilla Lovisa lär ha när det väl blir dags för dagis sedan. 

Kram
  • Bell13

Jag undrar om ni tänkt någonting på välling (ni som vill ge era barn det vill säga) pulver eller färsk ekologisk.

Är det någon som testat t ex Otto? Tänker mest på er som har syskon till era småttingar, vet att man inte ger välling till pyttesmå bebisar undrar också om det är någon som känner till nån bra ekologisk barnmat.

• Bell13
    Danisen skrev 2015-02-19 09:28:53 följande:
    Har du instagram så följ det kontot jag skrev här lite längre upp smile1.gif @barnmaten hon lagar bara ekologiskt och gör allt själv t.om välling. Jag kommer prova det. Döööö enkelt smile1.gif . Om jag inte hinner laga blir det Hipp för oss B.la smile1.gif OTTO finns inte här där vi bor smile4.gif
    Tack för tipset. Ska följa på en gång
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 10:16:35 följande:
    Hej igen!!

Roligt att han är så matglad den lille och förstår att mjölkproteinallergin gått över nu med då han kan äta gröt baserad på mjölk. Va skönt!! Då kan du ju äta normalt igen också Här reagerar Lovisa fortfarande på ägg så det dröjer nog innan vi kan introducera det. Vi hoppas det ger sig framöver iaf. Hon testar bara små smakisar än så länge. Funkar så bra med amningen här fortfarande att vi tar fet i väldigt lugn takt.

Med storasyster så introducerade vi gluten runt halvåret och i skydd av amning då det är de råd man får av bvc osv. Jag ammade ju i över ett år med henne så det var ju ingen panik men ska man sluta amma runt 6 månader som många gör så vill de ju att man introducerar det lite innan så att det går omlott. Ja du har ju läst allt detta i Dr Cecilias blogg Den här gången kommer vi dock att vänta längre då det nu i vinter kommit nya rön/forskning ang glutenallergi. Det var en länk om detta som Danisen postade förra veckan och som jag skrev om sist. Dr Cecilia är ju inte aktiv på nätet längre så detta har hon inte kommenterat där (hade varit spännande att höra vad hon tycker) och bvc:s riktlinjer lär väl ta ett bra tag att förändra så det här är ett beslut vi fattat själva. Kommer att vänta till runt året istället, vilket är vanligt i många andra länder där man inte ger barnen välling osv. Sverige ligger ju i topp vad gäller glutenallergi tyvärr och när man läser dessa nya studier så talar de för att man senarelägger introduktionen och överlag minskar intaget av gluten för bebisar. Här gör naturligtvis alla som de vill men då vi har ett par nära vänner med glutenallergiska barn och som haft det jättejobbigt så vill vi göra allt för att undvika detta. (Sen är det ju långt ifrån alla barn som blir glutenallergiska, är ju fortfarande en liten andel även här i Sverige.)

Bifogar länken igen om nån mer vill läsa

(Vill man läsa själva studierna så är de länkade i artiklarna).

www.kostdoktorn.se/att-ge-gluten-till-smabarn-okar-risk-glutenintolerans

www.kostdoktorn.se/nya-sakra-studier-raden-om-gluten-till-smabarn-behover-andras

Ha en skön dag!

Kram
    Jättebra läsning Skrattande läser kostdoktorn då min äldsta dotter har diabetes typ 1. Han skriver vettigt och börjar man tänka lite så är det ju bara logik i det han säger. Det han skriver skiljer sig ju en del från det som sjukvården förespråkar. 
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015