• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-01-25 12:39:27 följande:
    Va skönt att hon sovit bättre!! Bara passa på och njuta av detta och vila så mkt du bara kan. Underbart med 23-09 smile1.gif

Visst kan hon va förkyld. Enda symtomet är ju ibland bara att de är täppta i näsan då de ligger ner platt dvs framför allt på natten. Snoret rinner oftast bak i halsen på de små som sväljer ev slem istället för att snyta ut. De är konstruerade så och blir det mkt så kräks de isf. Lovisa som är inne på sin fjärde förkylning har haft olika varianter. Med och utan hosta. Med och utan snor som vi fått suga bort. Med nässpray och sova med huvudet högt har det alltid funkat bra här dock. Sen kan det ju även vara nåt annat såklart som för att hon blir täppt men måste ju isf utredas av läkare. Alla bebisar andas högt genom näsan till och från då de sover så det är helt normalt. Hur yttrar sig täppan när hon ammar? Det är ju framför allt då Lovisa besväras av sin nu då hon är förkyld eftersom hon måste pausa och andas hela tiden då hon äter. Vill äta kortare och oftare istället.

Sova på sidan i sig ger inte ökad risk för psd utan det är om de vänder sig på mage vilket ju kan ske lättare då. Har du sidokudden är ju det kanon. Lovisa sover på sidan bredvid mig i sängen ibland. Har aldrig vänt sig på mage i sömnen.

Kram
    Hon har varit täppt i över en månad tror jag, kan de vara förkylda så länge?

Utan snor som ni har fått suga bort? Menar du att snoret inte syns men när ni suger så kommer det ut?

Inga problem med amningen men då ligger hon alltid på sidan.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-01-25 12:43:48 följande:

Stora premiären här idag! Första gången som Victor fick smaka på annat än bröstmjölk...gjorde morotspuré i morse och han fick vid lunch. Vi började med purén sedan fick han så klart "det vanliga" också. Riktigt kul att se hans min när han fick en helt annan konsistens i munnen. Och att se hur det tar en stund innan de förstår hur de ska svälja detta.

Nu ligger han o sover en stund, det tar på krafterna att göra nåt nytt!

Hoppas ni alla får en bra dag!

Lelle, har du kollat med BVC om Alice har trånga luftrör? Du måste ju få sammanhängande sömn! Kan inte din sambo ta en natt (förutom amning så klart, men det är väl bara att han väcker dig) och vända på henne om det behövs så att du faktiskt får sova. Jag vet att det är svårt men du måste försöka släppa lite på kontrollen, annars kommer du att bli helt slut och Alice behöver en någorlunda pigg mamma.

Styrkekramar!

Har berättat för bvc om nästäppan men der lät som om att man inte kunde göra så mycket. Kan bvc kolla om luftrören är trånga och hur gör dem det? Eller måste det vara en läkare som gör det?

Jo, jag vet att jag behöver sova men det känns ändå som om att jag klarar sömnbristen bättre än sambon. Vill hellre att han är pigg så att han orkar hjälpa till. Just inatt skulle han sova med henne men då bestämde jag mig för att lägga henne på alla möjliga sätt för att få koll på täppan, och det var värt det. Har ju kommit fram till att det inte hjälper med koksalt etc.

Nezeril hjälper på vuxna på en gång så det borde hjälpt henne också men det gjorde det inte tyvärr.

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-01-25 14:13:11 följande:

Hej svejs!

Lelle - tycker också du ska kolla upp det här med luftrören eftersom hon inte har några andra förkylningssysmtom. Skadar ju inte att kolla iaf.. Funderade på om det går att palla upp med handdukar och kuddar runt henne så hon inte kan vända sig på rygg på nätterna, men det kanske blir för trångt och varmt förstås?

Irma- Spännade med smakportioner, vi tänkte också börjar om ett par veckor. Har läst på lite på livsmedelsverkets sida, vad man kan ge och så, blir kul!

Vsg- Hoppas hoppas inte det är magsjuka, det vill man INTE ha!!!

Ett litet tips om ni har/får förkylda barn som hostar: Jag läste en del vad man kan ge och många rekommenderade varm svartvinbärssaft så jag testade och hon slutade hosta med en gång! Tydligen ska sockret vara lindrande (man får inte använda lightsaft) och just svartvinbär skulle vara extra effektivt! Vet inte om det är så bra med socker men jag var tvungen att få slut på hostan på nåt sätt...

Jo, ska fråga det där om luftrören, hoppas att bvc kan kolla sånt.

Hon har en sidokudde som heter Delta men den funkar bara ibland, hon lyckas lägga sig på rygg ändå, och hon gnäller ibland om inte lyckas.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-25 20:32:05 följande:

Diarre fyra ggr i em hos storasyster. Men pigg. Fattar inget och vi andra är inte sjuka. Ännu iaf smile5.gif Hon får bara vätskeersättning nu så hoppas vi der ger sig. undrar om hon på nät sätt blivit smittad av Lovisa som fick rotavirusvaccinet i måndags?? Har man haft det så ger det lindrigare syntom och hon har nog mest troligt redan haft det eftersom det är vanligaste magsjukan för små barn och hon varit magsjuk 2 ggr tidigare. Vi får väl se hur det utvecklar sig... Så glad att vi valde att vaccinera Lovisa iaf!!

Om man bara har ett barn behöver man vaccinera för Rota då?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-25 18:12:44 följande:
    Vid en av förkylningarna nös hon en del i början och blev täppt men sen kom det aldrig nåt snor ur näsan. Hon var bara täppt, speciellt på natten. Nu har hon rinnsnuva och kanske blir det tjockt om någon dag som vi då får suga ut. Genomgående för nästäppa har dock alltid varit att det gjort det svårt att äta. Om hon bara är täppt då hon ligger på rygg så borde du nog tala med Bvc om det. Aldrig hört talas om den varianten. Å andra sidan är det ju lätt att åtgärda med kudden. Sen kan ju nyfödda vara täppta (och nysa) utan att det är nåt fel men vet inte hur länge det håller i sig.

Kram
    Vi har lagt henne högt upp med kudde under madrassen, funkar inte heller. Börjar förstå att detta är inte normalt, hoppas att det går att åtgärda. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-26 09:46:10 följande:

Ang rotavaccinet så fick Lovisa grönt bajs ett par dar dvs babydiarree smile1.gif Men hon var inte mer gnällig eller reagerade på nåt annat sätt. Är ingen fanatisk fan av vaccin annars men precis som Irma så vaccinerar vi enligt vaccinationsprogrammet och tycker det är ett lyx att vi får rota gratis här. Bra dyrt annars!! Rotavirus ger första gången både kräkningar och diarre som kan vara upp till två veckor på små barn och i värsta fall måste man läggas in på sjukhus pga vätskeförlust. Känner bara en familj som varit med om det men oavsett så är några dagars magsjuka också superjobbigt. Man hinner förtränga det mellan varven men hu säger jag bara!! smile4.gif

Tack tack vsg och Irma då kör vi också på Rota.

Pratat med bvc och det finns ingen hjälp att få tyvärr, de tror att nästäppan beror på att hon är liten och att de blir bättre när hon växer. Undra hur lång tid det kommer att ta :(

Nezeril har inte hjälpt ett skvatt, så då är det väl ingen ide att jag fortsätter med det, eller vad säger ni?
  • lelle75
    Blomman701 skrev 2015-01-26 15:34:24 följande:

Nu frågar jag er som varit gravida nyligen: vaccinerade ni er mot influensan nör ni var gravida?

Kan inte för mitt liv bestämma mig hur jag blr göra.

Nej, inte jag, gillar inte vaccinationer och känner mig tveksam även att vaccinera lillan, men hon kommer att gå på förskola så måste man väl. Vet att det är en rekommendation när man är gravid, men min bm frågade inte ens mig om det. Brukar du bli väldigt sjuk i influensa så kanske du ska slå till men inte annars, svårt val, jag vet..
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-01-26 15:13:02 följande:
    Hon är då uppenbarligen inte förkyld, det är förmodligen "bara" trånga luftrör och det enda du kan göra är att vänta, som BVC sa.

Så nej, jag skulle inte fortsätta med Nezeril. Det är lite som att ge antibiotika till någon som har en virus, det hjälper inte!

Kram
    Tack, får väl inse att det blir sömnlöst ett tag framöver och att Alice får lida varje natt :( Kram
  • lelle75

Ngn som vet varför de flesta sovpåsar inte har ngn ärm? Fryser de inte om armarna då?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-26 16:52:49 följande:
    Men jag trodde hon sov bra på sidan? Hade hon inte sovit 23-09 härom natten med bara ett par amningar. Det är ju enormt bra för en bebis i hennes ålder. Funkar det att ligga på sidan så har du ju en bra lösning på det problemet. Förhoppningsvis sover hon några timmar i sträck då iaf. Kram
    Jag förstår att mina inlägg kan låta lite tvetydiga ibland. Jag lägger henne på sidan och då blir hon inte täppt men tyvärr så tippar hon över på rygg ofta och då blir hon täppt och vaknar av det o blir ledsen jag vaknar så klart, eller så är jag redan vaken då jag inte har hunnit somna om, och lägger henne på sidan igen, hon somnar om nästan direkt. Varken hon eller jag får en sammanhängande sömn, ca 8 ggr under natten får jag vrida på henne, om hon inte har börjat munandas. När hon sover som djupast så ligger hon kvar på sidan ett bra tag, det är min räddning då jag får ett par timmars sömn (så ja, helt sömnlöst blir det ju inte så klart) Även om hon har sidokudden så lyckas hon vända sig på rygg, verkar vara hennes favvoställning, synd att hon inte fattar att hon blir täppt av det. Det är i varje fall skönt att hon somnar tidigare nu, att hon inte är vaken till 2:00 som tidigare för det var enormt frustrerande, så är enormt glad för det lilla framsteget! Med andra ord så ville hon sova från 23-09 men blev väckt av sim nästäppa, som tur är somnar hon om men det är svårare för mig.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015