• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-03-16 06:59:45 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Jag var uppe för sent igår kväll. Får betala för det idag Blä!! Ibland vill man ju bara ha ett vanligt socialt liv men är inte värt det om man lägger sig 24, ammar 01 och kidsen sen vaknar 06.

Nu blir det kaffe!!!

Kram

Hu vad jobbigt! Ja ett vanligt liv får vänta några år har man förstått! Jag träffar numera mina vänner på luncher/tidiga middagar istället för middag på stan kl 20 och drink därefter..

Sambon oxh jag testar skillda sovrum och i natt somnade Adam 20:30, vaknade 00:15, 02, 04:30 och nu för dagen 07:30, Ok men inte lika bra som igår och passet mellan midnatt och kl 02 låg han i min säng och vi båda sover sämre då. Funderar på om det är dags för Adam att sova i egen rum i sin spjälsäng och att jag ligger på madrass där inne i början?

Idag ska jag till jobbet och träffa min chef! Ska bli spännande och känns lite pirrigt faktiskt.. En värld möter en annan..

Kram på er!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-03-16 08:08:55 följande:

Aj! Förstår att du är trött...

Tur det finns kaffe

Vi mår OK, inte en lika bra natt som igår dock, det varierar en hel del just nu. Victor vaknade runt 1, sedan tre och igen runt fem...

Idag tar vi det lite lugnt, en promenad iaf ska vi hinna med! Måste passa på när solen är framme.

Kram!

Känner igen vakna varannan timme syndromet.. Vill han äta då eller bara vaknar han? Kommer han till ro på annat sätt än bröstet? Hoppas du kan vila något på dagen!

Kram
  • johjen
    glader skrev 2015-03-16 09:08:04 följande:

Ja du, kvällsaktiviteterna blir inte så vilda nu för tiden

Angående det här med eget sovrum så är det ju säkert liksom allt annat väldigt olika. Vi började ju med det ganska tidigt eftersom vi märkte att Hedda stördes av oss och sov sämre. Hon älskar verkligen sitt rum och sin säng och blir nästan alltid lugn när vi lägger henne där. Och hon sover lugnare och längre än om hon sover hos oss. Vi har babyvakt och hör direkt om hon rör sig eller låter.

Så för oss har det varit oerhört positivt men som sagt, det är ju säkert olika! Men det skadar ju inte att testa

Kram

Nä precis det skadar inte att testa! Och någon gång ska han ju sova i eget rum. Eftersom ingen i familjen får så mycket sömn nu när Adam vaknar så ofta så får vi testa oss fram.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-17 06:54:19 följande:

Johjen - hur har ni det? Våra små gick ju in i Relationships nu precis. Märker ni nåt? Vi märker stor skillnad sen ett par dar. Mer frustrerad och gnällig Lovisa men sover ok iaf även om lite ökat närhetsbehov. Ammade 00 och 03 och hon somnade 19. Grät då jag lämnade rummet eller gick ifrån henne igår och läste att det var normalt. De börjar förstå avstånd nu och hur små de är i den stora världen och hur långt bort mamma t ex kan vara. Lilla gumman!! Hur är det med Adam? Har du sovit?

Kram

Vi har det bra tack! I går testade vi att Adam fick sova i spjälsängen i sitt egna rum, dock med mig på madrass bredvid. Han somnade 20.30 och sov till 03!! Sen till 06 och vaknade för natten 07. Så han blir uppenbarligen störd av sambon och hunden på natten och behöver nu en större säng, vi hade ju byggt en egen liten crib till honom men den börjar bli för liten, inte på längden men tvären. Dock blir det väldigt trångt om jag ska ligga på madrass i Adams rum då man inte ens kan öppna dörren då så vi funderar på om vi ska flytta spjälsängen och skötbordet till vårt sovrum och sambons del av dubbelsängen, bara två 90 sängar som står bredvid varandra, till Adams rum till han blir lite större och får sova helt själv.

Har inte märkt så mycket av fasen men bortsett från igår och söndags har jag haft två väldigt jobbiga veckor med mycket gnäll och han vaknade ju varannan timme på natten. Kan det vara så att han kom in i fasen lite tidigare och jag redan haft min beskärda del? Kan dock hålla med om att Adam ska ha koll på.mig och får flytta med honom när jag gör olika saker i huset och protesterar om han blir själv för länge.

Hoppas denna fas är lindrig för er och oss! Ska läsa på lite igen.

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-03-17 09:02:39 följande:

Låter verkligen som vår erfarenhet av den fasen med. Vi har just kommit ur den och har nu 40 dagar tills nästa fas

Dock tyckte jag att Relationship fasen var mycket lindrigare än Event fasen. Men lite sämre sömn och lite gnälligare på dagarna var han absolut. Det största var det du beskriver, att de börjar förstå avståndet och inse att mamma och pappa kan försvinna från rummet.

Här är tyvärr Victor förkyld, känns så där då vi ska ju flyga på söndag, hoppas det hinner försvinna tills dess. I natt sov han 19 till 02, men vaknade igen 03 pga täppan och fick då äta eftersom det hjälper. Efter det sov han till halv sju.

Han är pigg på dagen, så det verkar inte vara så farligt och jag tvättar med koksalt, finns inte så mycket mer jag kan göra...

Hoppas ni får en bra dag!

Kram

Å stackars Victor som är förkyld! Hoppas det ger sig snart och att ni kan få en behaglig resa. Kry på sig lille Victor!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-17 22:55:15 följande:

Vad händer!?Lovisa somnade 19.30 och har redan vaknat två ggr sen dess för att amma. Gulp! Brukar ju bara amma 1-2 ggr per natt och aldrig vakna före 00/01. Tur jag varit pigg idag för det här bådar ju inte så gott

Hon sover igen nu iaf. God natt!!

Hur var resten av natten? Vill inte skrämma dig men låter som det var för oss förut.. Helt plötsligt började Adam vakna varannan timme från att vaknat 1-3 ggr per natt. Nu hoppas jag att vi går mot bättre tider för i natt sov Adam först 6 h och sen 3 h i sträck och ammar igen nu! Så förhoppningsvis är det övergående även för Lovisa.

Idag blir det mammalunch med mammalediga väninnor i Göteborg, ska bli jätte mysigt! Hoppas Adam sover eller är nöjd hela vägen dit bara..

Kram och ha en fin dag!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-03-19 08:31:32 följande:

God morgon!

Lelle, eft tips när du börjar sedan ge riktig mat och orkar inte med lukten, köp en blöjhink om du inte redan har en! Vi har en sådan och en vanlig hink där vi kastar kissblöjor (för att spara plats i den andra då dessa refill är rätt dyra).

Bra natt här, började dock med att Victor vaknade 22.30 så jag tänkte att det skulle bli en till varann timmes natt men efter att han ammat en lång stund så somnade han direkt igen och vaknade inte förrän halv fem för amning igen. Otroligt lyxigt att få sova 6 timmar i sträck...

Hur har ni haft det i natt?

Kram

Skönt att ni haft en bra natt! Jag blev också orolig när Adam efter ha somnat kl 20:30 vaknade kl 01 men ammade 30 min och somnade om till kl 06.30 så har också fått sova bra! Faktum är sedan vi har sovit utan sambon och hunden har Adam sovit mycket bättre så idag blir det ommöblering här så att alla får sova.

Hur har dagen varit? Vi har haft två väldigt bra dagar, igår mammalunch med två kompisar som också är mammalediga i Gbg och idag öppna förskolan och sen spontan promenad och lunch i solen med två mammor som också var där. Mycket trevligt och härliga dagar! Gäller att komma ihåg det för det kan ju snabbt vända!

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-03-19 20:19:18 följande:

Verkligen skönt att du har kommit till rätta med Adams sömn! :) Som mamma vet man oftast bäst vad som kan störa men det kan ju tyvärr dröja ett tag innan man kommer underfund med saken och sedan ska ngt göras åt det :)

Ja nu får vi hålla tummarna att detta fungerar!

Alice verkar sova bättre också?
  • johjen
    Danisen skrev 2015-03-19 20:59:07 följande:

Jag har börjat träna efter Olga Rönnbergs bok: träning för nyblivna mammor. Halleda vilken träning, redan på steg 1 haha. Å vilken träningsvärk jag har . Märker att det gör nytta. Har kört efter mamma mage appen men nä... olgas är bättre .

Har också börjat träna efter den! Än så länge har jag inte hunnit träna igenom hela första delen, kört alla övningar men inte alla set, men ska försöka göra det imorgon förmiddag innan sambon går till jobbet. Följer henne på Facebook också och blir inspirerad!
  • johjen

Lelle, angående pjamas utan fötter, varför inte sätta på ett par sockar så blir Alice varm om fötterna? Jag har sockar på Adam varje natt.

Villsågärna, hur mår Lovisa nu? Är magen ok?

Irma, hur är det med Victors förkylning? Mysigt att åka snart!

Danisen, ja man får verkligen göra det man hinner! Just nu ammar jag och får se hur mycket jag hinner innan sambon åker till jobbet. Promenad går jag nästan varje dag så håller mig inte riktigt till hennes schema men ska försöka göra övningarna 2-3 ggr i veckan.

Adam har kommit in i ett bra stim nu! Vaknar en gång per natt oxh äter i ca 20-30 min. Det kan man ju leva med! Rutiner på dagen börjar sätta sig och han sover runt 3 h uppdelat på 3 ggr. Han somnar mellan 20-12 och vaknar nästan alltid 6:30 till 7. Denna period får gärna vara en stund!

Glad fredag på er!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015