• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Alice vill varken somna vid bröstet eller själv ikväll, oj vad man kämpar alltid är det ngt. Tror att mjölken har sinat helt plötsligt, häromdagen kändes brösten sprängfulla och just nu tror jag inte att det kommer ngt. Alice sliter och drar, upp och ner, fram och tillbaka. Det var längesedan hon gjorde så nu. Kanske därför hon inte ens kan somna vid bröstet. Det var inte heller ngn bra ide att försöka få henne att somna själv ikväll då hon verkar vara förkyld. Hon grät ju så att hon blev extra snorig och sen kunde hon inte ens äta. Nu leker hon för fullt och verkar inte vilja sova, tror hon avvaktar mjölken ????

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 08:24:20 följande:

Finns ju många sätt att få bort skorv. Att smörja med något fett t ex olja el fet kräm, låta verka några timmar och sen kamma, pilla eller t ex gnugga bort med en torr frottehandduk är en variant. (Tvätta håret sen efteråt såklart alt bara tvätta bort kan också funka ibland.) Skillnaden med Borago är att man inte behöver skrapa eller gnugga och att det behandlar orsaken, inte bara symtomen. Innehåller naturlig boragoolja som har ett ämne man tror saknas i huden då man får skorv. Funkar jättebra så länge som de har lite hår, annars blir det lite kladdigt smile5.gif

Har smörjt med Borago varje dag ca två månader (men bara en gång om dagen) men det verkar inte funka. Dags att pröva ngt nytt.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 09:49:30 följande:

Hur är det med er idag tjejer?

Helt ok här. Blir lugn dag hemma tror jag med några promenader som vanligt smile1.gif Nu ska jag ta lite kaffe!

Ha en skön dag!

Kramar

Haft en bättre natt, troligtvis för att Alice somnade så sent. Sovit 3 x 2 timmar och jag sov hyfsat bra. Vid första passet väckte Alice mig och då kände jag hur djupt jag sov. Så himla sköööönt. Lillskruttan sover fortfarande på mitt bröst, hon är så trött nu då hon somnade så sent. Hon somnade nyss om på mitt bröst med sin lilla tumme i munnen. Så himla skönt att hon börjat ta tummen som kan söva henne. Eller kan det vara en nackdel att ta tummen så tidigt? Suger era små på tummen och hur tidigt började dem?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 10:48:56 följande:
    Va härligt! Oroa dig inte för tummen nu utan njut lite istället och mys med din lilla skrutta. Kram
    Hehe, är inte orolig. Tyckte bara att det var så avancerat för en sån liten att suga på tummen men det kanske är vanligt. Tror inte att det kan vara ngn nackdel (förutom kanske sneda tänder när de blir större). Var mest nyfiken på om det kan vara ngn nackdel som man inte tänkt på :)
  • lelle75
    Judda skrev 2015-03-04 12:38:26 följande:
    Doris suger på tummen ibland. Hon är fem veckor nu och tror hon var kanske tre v första gången hon sög på tummen. Jag försöker ta ut den och få henne att ta nappen istället, men hon har inte riktigt lärt sig. Svårare att vänja av tummen än nappen sen när det är dags, tänker jag.
    Oj, det var ju ännu tidigare :) Alice hittade nog till tummen när hon var så liten också emellanåt, men hittade inte alltid tillbaka. Nu finns den där flera ggr om dagen. Ja, det var ju en bra tanke att det blir svårare att vänja av dem vid tummen, hade jag inte tänkt på. Man får väl smeta ngt äckligt på den :)
  • lelle75

Mycket bra natt!!!! Fått sova 3 x 2,5 x 1,5 (sov dock inte djupt hela tiden) enda lilla problemet är hon är att hon är trött så hon somnar om så fort och äter inte tillräckligt (vilket gör att hon kanske vaknar lite för fort av hunger.) Magen har varit jättebra, undrar om hon är allergisk mot MP eller om det är så att tarmarna börjar rätta till sig då hon är 3,5 månad snart.. Nu har hon somnat igen och om jag har tur så blir det kanske en timmes sömn till.

Hoppas att ni andra har haft en underbar nstt!

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-05 07:33:00 följande:
    Härligt!! smile1.gif Bra natt här med!

Det är med största sannolikhet mp. Det tar ju upp till två veckor innan det går ut helt och hon blev värre igen då du åt bea sist så jag tror det är ett tydligt samband. Håll upp en månad iaf innan du testar igen.

Det är jättebra att hon är trött. Det visar ju att hon har dygnsrytm nu och chansen är ju då större att hon somnar om. Lovisa vaknar aldrig riktigt utan äter 5-10 min mer eller mindre i sömnen. Ju större de blir desto mindre äter de ju på nätterna. Var glad över detta nu och se framtiden an smile1.gif Snart börjar hon säkert sova längre pass också. Det viktigaste är ju att hon äter bra på dan.

Kram
    Tack snälla för alla glada tillrop!

Nu har jag vant mig utan mp så känns inte som ett problem att vara utan en månad till :) så länge lillan mår bra!

Hon är ett matvrak och äter så gärna. Det var nån dag som åt lite mindre men är tillbaka igen. Kanske var hon lite förkyld den dagen men det verkar som om att det har lagt sig.

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-03-05 08:59:25 följande:

Nu är vi på väg till lasarettet och ska röntga Majas höfter, sedan blir de även ett besök hos ortopeden idag. Håll tummarna för vår lilla tjej <3

kram

Håller tummarna! Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-03-05 13:22:27 följande:

Höfterna var så bra som de kan bli smile1.gif röntgen och undersökning när hon är 1 smile1.gif .

Åhh vad skönt för lilla Maja! ????
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-06 04:10:39 följande:

Spännande fas på gång här... Hedda som normalt sover hela nätterna har nu ätit två gånger redan och däremellan orolig och gnyr. Tur det är fredag imorgon och pappa som har nätterna kommande två nätter smile2.gif

Har för mig att vi skulle föda typ samtidigt. Räknar du från beräknad förlossning trots att Hedda är född för tidigt?

Tror att vi ska vara inne i den långa Event-fasen..
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015