• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-08-05 21:52:46 följande:

Jag har en bekant som ständigt tjatar varje gång vi ses, om att jag inte ska försöka att söva Alice aktivt genom promenader. Hon anser nämligen att om Alice inte somnar av sig själv, t.ex på en lekmatta så är hon inte tillräckligt trött. Likaså på kvällen tycker hon inte att jag ska lägga henne så tidigt som vid 19:00. Hon tror att om jag håller henne vaken till 00:00 så kommer hon att sova hela natten utan att vakna. Hennes dotter som är snart 4,5 månad sover nämligen mellan 00:00-8:00/9:00 utan att vakna. Hon somnar väldigt lätt även på dagen, har sett när hennes tös somnar när hon håller henne rakt ut i luften :)
    Vad tycker ni andra, är det ngt som man bör testa, är mest nyfiken på vad ni har för åsikt kring detta? Själv skulle jag aldrig utsätta Alice för sådan tortyr och försöka att hålla henne vaken fast jag vet att hon vill sova. Jag dömer aldrig ngn annan och anser att man får göra precis som man vill med sitt eget barn.

Hur många timmar per natt sover era små?

Kram

Tror inte att det vanliga är att ett barn i den åldern sover 8 h i ett svep.
    Douglas har som mest sovit 4.5 h på natten men vaknar nu varannan h, Irma nämnde att det kunde vara eventfasen och det är nog korrekt
    Har hört att barn som får ersättning brukar sova lite längre kanske får hennes baby ersättning eller gröt så hon är mätt längre.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-05 16:48:29 följande:
    Då skulle jag gissa på att det är eventfasen som spökar. De sover mycket sämre i vissa utvecklingsfaser, och så vitt jag kommer ihåg var Event fasen den jobbigaste. Så jag tror mer på det än att det skulle vara något med mjölken. Han behöver mer närhet, mycket som händer i hjärnan just nu. Fasen håller på i sisådär tre veckor, så 10 dagar är inget konstigt. även om det känns som en evighet...

Kram!
    Den här fasen är inte som de tidigare vi gått igenom. Han är mer krävande nu liksom dygnet runt och sover som du säger mycket sämre. Känner att jag är lite sliten och hoppas på bättre sömn när eventfasen är över
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-06 17:43:48 följande:
    Om det kan vara en tröst så var det den värsta fasen. Väldigt jobbigt men det går över även on det inte känns så när man är mitt i den smile4.gif .

Kram
    Ungefär 3 v till varar den och det är en väldigt kort tid på det stora hela. Det är skitjobbigt men vi står ut, hans pappa har semester så vi hjälps åt. Han vägrar sova, somnar bara när han är helt utmattad och kämpar in i det sista.
    Mellan gnället och skriket så är han helt underbar och nästan alltid glad och vi rider ut den här stormen.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-06 21:12:30 följande:
    Känner igen det där. Bara härda ut, det går över!! Värsta fasen hittills tycker jag även om Lovisa just nu kämpar emot sömnen igen. Vi är också i en fas just nu men inte alls lika jobbig som Eventfasen var. Lite mer uppmärksamhetskrävande på dan just nu men ändå inte farligt och när hon väl somnar efter 20-30 min av att ställa sig upp och kasta nappen (smart grej för då kommer mamma in och hämtar den), gnälla och böka osv (hon somnar ändå i egen säng så vi behöver bara gå in emellanåt) så sover hon ca 20-07 med max ett uppvak på någon minut så vi klagar ändå inte smile1.gif

Men vet precis hur det är att amma varannan timme. Man blir mör så hoppas du kan sova på dan en stund!

Kram

Ps. Har dock fått ta bort mobilen från sängen för den slet hon loss härom kvällen och vi fick även flytta sängen en bit då den stod nära fönstret och Lovisa slet i gardinerna. Hi, hi!! Riktigt busfrö!! smile2.gif
    Helt klart den mest energikrävande. Försöker tänka positivt och vi har klarat nästan halva nu jag ser till att sova nån halvtimme mitt på dagen för att inte vara zombie tidig kväll.

Vi ska åka upp till vårt hus i Branäs, Värmland till helgen och det ser jag fram emot. Tanka ny energi och kanske t o m få nån timme egentid i solstol per dag

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-07 07:33:20 följande:

Här har vi ytterligare ett sömnproblem nu i nya fasen för tror inte det är tänder som spökar denna gång. Det är ett lyxproblem om man jämför med Lelle såklart men jobbigt för oss då hon väcker sin storasyster som behöver sova.

Lovisa har börjat vakna 06 istället för 07 smile4.gif Blä!! Sov hela natten till 06 så det är ju bra men ville inte somna om då hon vaknade och fick komma över i vår säng. Började prata och gnälla och ville upp. Lyhört på vår övervåning så då vaknade även hennes storasyster som borde sovit till 08. Minst!! Blir en gnällig dag här idag. Trött 3-åring är ingen hit. Hon har ju slutat sova på dan och ska hon nu helt plötsligt sova idag för att hon sov gör lite så kommer vi in i en ond cirkel. Lovisa har ju tidigare vaknat runt 03, kommit över i vår säng och somnat om till 07 där. Måste säga att jag föredrog det men vill ju inte störa henne då hon sover så bra i sin säng nu på natten.

Nu är det dags för frukost här!! Kram på er alla och hoppas ni haft en bra natt!

Douglas har vaknat en gång i timmen sedan 00.30 och det enda som får honom att somna om är att amma. Han sover så oroligt, rör sig, fäktar med armarna och kliar sig i huvudet.
    Han är lite svettig i håret och det är nog för han är varm. Började med pyjamas för 2 v sedan dels för att ha en kvällsrutin med bad, pyjamas, sjunga en speciell sång och sedan amma och sova och dels för det blev kallare ute och även inne. Han sparkar av sig filten på natten och jag vill inte att han ska bli kall. Nu är det ju sommar ute igen och även varmare inne så det kanske räcker med kortärmad body.

Men trött treåring som inte fått sova det hon behöver låter jobbigt, man tycker ju synd om henne och inget hon kan hjälpa själv hoppas att din dag inte blir allt för jobbig.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-07 19:26:16 följande:
    Skönt att åka till sommarstället snart! Hoppas ni får det härligt där och att du får lite tid för vila och återhämtning. Har faktiskt hunnit läsa några böcker i sommar och även kollat på en serie på Netflix ihop med maken på kvällarna vilket varit mysigt smile1.gif

Här har dagen varit gnällig från båda tjejerna. Lovisa sov bara 2x45 min och har varit trött och gnällig i em och storasyster också trött såklart. Middagen var kaotisk med en ljudnivå så jag och maken hade lust att fly fältet smile5.gif men nu sover de båda redan så vi pustar ut!! Själv fick jag tre lediga timmar i em och en sväng på dan plus ansiktsbehandling så jag klagar inte. Varit en bra dag iaf smile1.gif Sånna här dagar har vi lärt oss att dela på "elände". Maken fick ett par lediga tim i förmiddags med. Ska man umgås hela dagen allihopa med jättetrötta barn så blir det bara jobbigt och man får ingen återhämtning alls och därmed sämre tålamod. Man lär sig av sina misstag smile5.gif

Ha en skön kväll och hoppas på en lugn natt!! Nu ska jag gå och pussa på min man smile1.gif

Kram
    Douglas har varit rätt "lätt" att ha att göra med idag. Nästan inget gnäll alls och nattningen gick lätt, fick amma 90 minuter innan han var nöjd men nu i fasen brukar det vara rätt mycket "krångel" och en del skrik också. Tacksam för den här dan för när det blir jobbigt kan jag komma ihåg just idag
    Vi tog en dagstur till Trosa idag, åt lunch och en glass i solen med alla tre barn och det var riktigt mysigt.
    Tanken med huset i Branäs är just att ladda batterierna och vi hoppas på det även denna gång.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-07 19:30:32 följande:

Ps. Lovisa sover i en body som är som ett linne nu när det är varmt. Pyjamas i vanliga fall. Huvudsaken är ju att man byter till nattkläder i rutinen. Inte attdet är just pyjamas. Så resonerar vi, så du kan nog definitivt byta till nåt mindre varmt smile1.gif

Du har helt rätt som vanligt satte på lite svalare kläder på honom för natten.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-07 21:17:07 följande:
    Hej,

Vi gör på samma sätt som villsågärna. Just nu när det är varmt igen så har Victor inte pyjamas men bara en T shirt, då det blir för varmt annars. Tror att vi ofta tror att de blir kalla när det i själva verket är tvärtom...
    Det är nog vanligare att barn är för varma än för kalla i Sverige. En kväll för några dagar sedan vid nattning skrek han massor och blev varm och svettig så jag tog av hans pyjamas. När jag ammade på natten var han iskall, tyckte jag och fick dåligt samvete. Nu är jag rädd att han blir för varm, vi har kvällssol vid vårt sovrum och det är runt 26 grader där inne. Han har mindre kläder nu ikväll, hoppas att det är lagom så han varken är för varm eller kall.
  • Bell13

Sedan den 25 maj har jag gått ner 3 kg och tappat 13 cm på midjan och gått från en fettprocent på 31 till 22 %
    Jag ser att det börjar hända grejer och det är 2 kg kvar till min vikt jag hade innan jag blev gravid.
    Är så himla nöjd och glad

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-08 13:08:01 följande:
    Gud va duktig du är!! Har du kört lchf (typ) och tränat? Jag har gått ner mina kg nu men har fort en valk på magen. Den är inte jättestor men ändå. Har ju ingen midja. Inte kört strikt kolhydratfri kost men måste nog det ett tag nu för att bli av med den. Och sluta med semestervinet smile5.gif kram
    Har ätit 50 g kolhydrater max om dagen så lågkolhydratkost. Har unnat mig cheatmeals nån gång ibland när jag velat äta lite annat.
    Köpte ett löpband som jag kört intervaller på. Kommer liksom inte i väg till gymmet mer än nån gång per vecka. Blir till att styrketräna ordentligt när jag inte ammar tänker jag har kämpat hårt och det gick segare än jag trodde. Har fortfarande mycket på magen men tänker att efter dessa två kilon är det bättre annars får jag fixa det om känns jobbigt.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015