• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-02-06 14:14:29 följande:

Hej på er, 

har varit hos min bm idag och hon tyckte att mitt fundusmått eller vad det heter var i minsta laget. v 33 idag 32+0 och 30 cm för exakt 2 v sedan var det 29 cm så det har ökat 1 hel cm 

Jag har alltid fött lite mindre barn 2780 g resp 3060 g. Hon frågade just om jag gjort det och hon sa också att hon inte är orolig men att hon vill kolla upp om det är så att han är liten men följer sin kurva eller om det kan vara så att moderkakan inte riktigt fungerar och att han inte får tillräckligt med näring. Ett tillväxtultraljud är inbokat till på tisdag kl 9.00. 

Finns det möjligtvis nån av er här som kommer ihåg vad ni hade för mått i v 33?

Kan kolla imorgon. Va bra att de kollar upp och att du får ett extra ul. Ett TUL är ju aldrig fel!! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-07 05:03:47 följande:

Jo rå, här ammas det på i vanlig ordning. Har än så länge sovit 2.5 h x 1 h. Och mer lär det inte bli denna tidiga morgon, kanske ngn kvart hit eller dit.

Har för mig att jag läst i denna tråd; och jag vet att bvc har sagt; att ju bättre de sover på dagen desto bättre på natten. Vad innebär det för era små? att ju fler timmar de sover på dagen eller ju längre pass de sover på dagen? Är det bra att de sover på förmiddagen eller på eftermiddagen?

Alice sov ett långpass på dagen igår, kanske tre timmar och ville sedan inte lägga sig vid 20:00. Tycker mig också uppleva att ju mer hon sover på dagen, desto mindre på natten. Vet att det är svårt att styra deras sömn men det går ju till viss del på dagen så klart. Om man har en tid att passa och ska iväg så tar man ju upp dem och då vaknar de osv.. då har man ju avbrutit sömnen..

Det där gäller inte innan de fått dygnsrytm utan mer då de är lite större. Handlar om att det är svårt att läggs en övertrött bebis eller övertrött litet barn vilket ju är helt sant. Men i Alice ålder så handlar det ju om att hon inte riktigt förstått ännu att man ska sova på natten. Det du kan göra är att påverka med ljuset och ljud och aktivitet. Ha det jätteljust på dan och gå upp på morgonen, komma ut på promenad helst på förmiddagen. Sen släcks ner på kvällen och natten osv Om de sover hela dan så vill de ju oftast inte sova hela natten eller hur? Å andra sidan är det svårt att reglera med så små. Vissa dar kan de ju ha ett större sömnbehov också och du vill ju inte att hon ska bli övertrött. Hur mycket och var sover hon på dan? Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-07 10:13:14 följande:

Ja ha, då vet jag men konstigt att bvc sa det till mig. Det är väldigt varierande hur mycket hon sover på dagen men oftast på mitt bröst. Just igår blev jag hungrig och lade ner henne i sin säng och hon sov vidare ca två timmar (brukar ju inte hända). Det där med ljus och ljud är jag stenhård med. Dessvärre funkar inte promenad, vi gick ut igår men hon gnällde hela promenaden. Hon gillar inte när det är trångt av ngn märklig anledning. Donkeyn är ju trång och med fårskinn i så kan hon inte sträcka på armarna. Har inget annat som håller henne varm i vagnen och det känns onödigt att köpa ytterligare en ny åkpåse för så kort tid. Måste hitta en annan lösning. Hon gillar vagnen utan fårskinn.

Blev som jag trodde med sömnen, ngn kvart hit eller dit som inte gör ngn nytta. Kram

Om hon har stort närhetsbehov så kanske det är det som gör att hon inte gillar vagnen så bra, kanske ska ta med henne på promenad i bärsele ist? Har du baby Björn one? Den avlastar axlarna bra med ett höftbälte. Kan ju bli tungt annars. Sen kanske hon sover mer på dan eftersom hon får sova på ditt bröst då eller gör hon det även på natten? Det kan ju vara bra att öva lite på att sova själv även på dan så en ide är att testa lägga ifrån henne på dan lite oftare, försöka få henne att sova själv ist iaf ett par ggr. Mamaroo är bra att sova i på dan om det är svårt.

När de väl fått en ordentlig dygnsrytm och somnar på kvällen och förlägger mesta delen av sömnen på natten blir det en annan sak. Då kommer hon fortfarande att sova på dan men inte lika mycket eftersom hon sover det mesta på natten. Det är ju ändå ett visst antal timmar som ska fördelas på dygnet om du förstår vad jag menar Det kommer med tiden!

Hur sov hon i natt den lilla? Var hon vaken mkt, därför du inte sovit? Lovisa ammade vid 5.30 och sov sen till 07 då vi gick upp så jag har haft en bra natt i natt. Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-07 09:47:13 följande:

Hörreni ni... jag har fått *trumvirvel* SOVA hurra 00-05.20 och 05.45-08.30. Engångs grej antagligen men det va skönt iaf

Härligt
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-07 09:51:49 följande:

Härligt! Hoppas Eventfasen är dig nådig! Adam var 17 veckor igår när det ska storma som mest och var rätt gnällig på em/kväll. Idag ska jag till Göteborg och äta brunch med mina väninnor och Adam får vara med hans pappa några timmar. Dock på nära avstånd, hos min mamma, men vi har med oss fryst bröstmjölk som jag hoppas han tar. Han har ju inte tagit flaska på ett tag så vi får se hur det går. Men ska bli fantastiskt underbart att få träffa kompisarna en stund och bara vara jag!

Kram

Håller tummarna!! Ha det så kul idag Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-07 07:30:11 följande:

God morgon alla fina mammor. Hoppas ni sovit gott. Jag mötes av att wonder weeks appen varnade för att eventsfasen var igång med ett stort orosmoln, hurra! Nu ska jag ut å gå en promis själv samt stanna på vårt lilla bagerie och på fm kommer Olles faster och kusiner hit. Kram på och hoppas ni får en toppen dag/helg allihopa.

Hoppas det blir bra iaf. Här har det varit lite stökigt ett par dar i veckan bara så Eventfasen kan funka bra till stor del också om man har tur kram
  • villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-02-07 06:18:04 följande:

Charlies sömn på natten verkar inte påverkas av vad han sover på dagen (6 veckor på måndag).Han har sovit bra alla nätter sen vi kom hem faktiskt.Vi lägger honom så fort han verkar trött på kvällen,och då blir han ju inte övertrött av tv,lampor och ljud (tänker jag).Är mellan 18.30 och 19 ungefär,klockan styr inte så mycket utan vi ser hur Charlie är...Han sover oftast två längre pass på dagen (fm och em mellan 1-4 timmar).Sen sover han även kortare stunder.Så har det sett ut sen vi kom hem från bb typ.

Men oavsett om han sover mindre är det samma sömn på natten.

Det dumma med att han somnar så tidigt är ju att han även vill gå upp vid 6 varje morgon :).Men oavsett när han lägger sig vaknar han samma tid..Så han går inte att styra på det viset (än iaf).

Då har ni haft väldig tur. De flesta nyfödda anpassar sig inte efter dygnet så i början utan kan ta upp till fyra månader innan dygnsrytmen infinner sig. Lovisa fick den också tidigt, redan runt en månad och sov ungefär som Charlie när hon var sex veckor med så det har vi varit evigt tacksamma för. Var inte alls likadant med storasyster När barn funnit sin dygnsrytm brukar det inte gå att styra när de vaknar på morgonen så det är nog en liten morgon människa ni fått

Hoppas ni går en bra dag!! Kram
  • villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-02-07 10:55:09 följande:

Ja är jättetacksam att Charlie sover så bra :).Och själv i sin spjälsäng dessutom :) vilket är tur för hade inte sovit en blund om han sovit med oss och djuren i sängen!.Ska bara lära mig att sova mer när han sover ;)..

Så jag bara hoppas att det fortsätter så bra som det går nu :).Dessutom en positiv sak till,2 nätter i rad med enbart en nattmatning..

Skriver absolut inte detta för att sticka nån i ögonen utan mer att jag hade aldrig klarat av det ni gör :)!Ni är supermammor enligt mig!

Kram ha en fin lördag!

Härligt Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-06 14:14:29 följande:

Hej på er, 

har varit hos min bm idag och hon tyckte att mitt fundusmått eller vad det heter var i minsta laget. v 33 idag 32+0 och 30 cm för exakt 2 v sedan var det 29 cm så det har ökat 1 hel cm 

Jag har alltid fött lite mindre barn 2780 g resp 3060 g. Hon frågade just om jag gjort det och hon sa också att hon inte är orolig men att hon vill kolla upp om det är så att han är liten men följer sin kurva eller om det kan vara så att moderkakan inte riktigt fungerar och att han inte får tillräckligt med näring. Ett tillväxtultraljud är inbokat till på tisdag kl 9.00. 

Finns det möjligtvis nån av er här som kommer ihåg vad ni hade för mått i v 33?

Hej!

Med Lovisa hade jag24 i v 24, 30 i v 30, 32 i v 33, 33 i v 35 och 34 i v 37, 35 i v 38. Var även inne v 36 men hade annan barnmorska då och hon mätte inte. Sa att det kunde va missvisande då det inte var samma person som mätte. När magen börjar sjunka och bebis börjar fixera sig så avtar ju tillväxten lite men man ska ju följa sin kurva. Jag hade lite mindre mage med första barnet. Är huvudet nedåt eller sitter han i säte? Fixerat? Kan ju ske tidigt även om det inte är vanligt för omföderskor.

Kram
  • villsågärna38
    Judda skrev 2015-02-07 13:21:50 följande:

Tack! Det känns underbart att hon äntligen är här efter nästan 9 år av väntan.

Jag hade väldiga problem med klåda, framför allt i händer och under fötter, mot slutet av graviditeten. De misstänkte hepatos och tog prover ngr ggr men de såg bra ut. Sista veckan lugnade det sig lite.

Ca ett dygn efter förlossningen kom det dock tillbaka värre än någonsin och inom ett dygn hade det flippat ut helt! Nässelutslag över hela kroppen, fingrar som prinskorvar, knölar under hela fötterna så att jag inte kunde gå, läppar och ögon svullnade igen, ledvärk i händerna och så fick jag frossa. Sov inte alls på ett par dygn, låg bara och kliade mig och grät. Och mitt i detta skulle jag försöka få igång amningen med Doris som bara ville snutta längst ut på vårtan. Kunde inte ens hålla i henne till slut för händerna gjorde så ont.

Avdelningsläkarna visste inte vad de skulle göra så på torsdagen (då var hon 3,5 dygn) tog de dit en hudläkare från Sahlgrenska som fick titta på mig. Fick utskrivet Betapred (kortison) och allergitabletter och det gjorde susen, på ett dygn var det borta och vi åkte hem på fredagen.

Dessvärre hann jag bara precis börja trappa ned kortisonet innan det blossade upp igen. Så i förrgår satt jag här med samma kli och händer som värkte och försökte få till amningen och bara grät. Fick till slut komma akut till SU hud igår och nu är jag satt på en treveckors kortisonkur och det är för tillfället helt borta. Så äntligen känns det som att jag kan fokusera på amningen, men nu är jag rädd att det redan är för sent. Hon är 12 dagar nu och får ersättning i flaska efter varje amning. Känns som att hon suger sämre på brösten nu för att det går så lätt i flaskan. Hon tar liksom inte i känns det som.

Oh herregud va jobbigt !! Låter ju fruktansvärt! Har själv fått en allergisk reaktion en gång med nässelutslag över hela kroppen och det var verkligen olidligt. Inte konstigt amningen blivit lidande då. Va skönt att du är bättre nu iaf. Håller med Hoppfulla Fia. Ta hjälp av Amningsmottagning el Amningshjälpen och funkar det sen inte så är ju inte det nån katastrof.Du är den bästa mamma lilla Doris kan ha ändå

Stora kramar och krya på dig!!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015