• Tessie77

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

[quote=74921197][quote-nick]villsågärna38 skrev 2015-02-25 12:51:11 följande:[/quote-nick]Usch va jobbigt!! Låter som Eventfasen, är inte ni inne i den nu? Lovisa sov grymt lite på dan i perioder då. Nu sover hon ung 4 tim på dan men då var det emellanåt bara 2 tim dagtid. Som tur är sov hon ofta bättre på nätterna. Är ju tufft då man får både och. Och så sjuk sambo på det, blä

Här drar jag ju runt två barn varje dag. Maken borta mellan 07-18 och vi äter då han kommer hem (dvs jag lagar middagen). Det är tufft även om storasyster går på dagis 9-15 (är ju jag som lämnar och hämtar så bara att komma i tid är ju ibland en utmaning j och man får emellanåt göra så gott det går helt enkelt och vara nöjd med det. Ibland blir inte allt som man tänkt det men det kan bli bra ändå Kämpa på! Och hoppas du och Maja klarar er från magsjuka!!

Kram[/quote

Visst är det intensivt med 2 småttingar hemma? Jag har storebror hemma på heltid, när han insåg att mamma skulle vara hemma med lilla syster då ville han också det :), så vi tog hem honom från dagis, dagarna här går väldigt fort!

• Tessie77
    villsågärna38 skrev 2015-02-25 20:44:43 följande:

Ja då förstår jag att du har fullt upp!! Hur gammal är din äldsta? Hur kom det sig att han inte går på dagis, är ni missnöjda med er förskola? Vår stora tjej är 2 år och 9 mån. Hon går på dagis 4 dar i veckan, 6 timmar. Vi tycker den lösningen funkar jättebra. Vill kunna ge Lovisa lite egen tid också, hinna med att amma osv och så trivs stora tjejen så bra på dagis. Får stimulans och har jättekul med sina kompisar. Vi har världens bästa förskola också vilket är skönt!

Kram

Han är 3,5 och har aldrig riktigt gillat dagis, för många barn och för lite personal. Han hann gå 10 mån innan lillasyster kom. Han är ju så pass stor nu att han kan leka, äta, gå på toa etc själv så då funkar det bra att ha båda hemma. Hinner med att amma och mysa och sen ge storebror odelad uppmärksamhet när hon sover. Hon älskar att titta på när han leker, blir arg om jag går iväg med henne. Men visst hade jag fått mera vila om han hade gått på dagis, men han är så glad att få vara hemma så det är det värt!
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-28 01:35:39 följande:

Just ja, ikväll åt jag fläsknoisette med ris och bea från pizzerian. Sen slog det mig att de kanske hade stekt köttet i smör. Tänkte inte på det, hur svårt ska det vara egentligen. Kan ju vara att jag har fått i mig mp omedvetet.. Ska ringa imorgon och fråga. Måste mam börja om från början då, två veckor till menar jag?

Mp i bea:n tyvärr, så det kan nog förklara natt pruttarna. Tyvärr får du börja om från början, dvs två nya veckor, men det kan vara en indikation på att det är MP, vad säger Bvc? Jag fick erbjudande om att träffa en dietist efter mina 2v MP fritt för lite råd.

Kämpa på!
  • Tessie77

Hej tjejer, inte hunnit kommentera något, lill tjejen har varit missnöjd på dagarna den senaste tiden, tuggar frenetiskt på sina fingrar eller vad hon får tag på och dreglar massor, så antagligen är det en tand på gång. Plus lite fisar som inte vill komma ut samt att hon är i eventfasen så det kanske bidrar också!

Härligt Lelle att Alice somnade om själv! Tror inte att du kan skämma bort henne med för mycket närhet dock. Storebror här hade ett jättenärhets behov och sov på mig/bredvid mig hans första 6-7 mån, han ammade dessutom varannan timme på natten också, sen kom det några längre sov pass. Han lyckades inte somna själv innan 2års ålder. Medan lillasyster ligger gladeligen i spjälsängen på natten och sover 3-5 timmars pass, så vi är förvånade här!

Kram

• Tessie77

Äntligen fredag! Har varit själv med båda barnen några dygn då mannen har varit bortrest, så ska bli väldigt skönt med lite avlastning från ikväll

. Hoppas på mycket sömn i helgen :).

Ha en bra dag alla mammor!

• Tessie77

Hej tjejer!

Jobbigt för er med sömnbrist! Kämpa på!

Lelle - jag har lagt några stora böcker under min madrass, så det blir lite lutning. Det hjälper min lilla tjej med hennes täppa när hon sover bredvid mig. Har du testat det?

Här har vi en liten filur som inte vill sova på dagen, får söva henne aktivt 3-4 ggr per dag och då sover hon max 30 min (el mindre om jag lämnar henne själv/lägger ner). Vill inte vara i selen längre och vrålar om jag lägger ner henne i vagnen... Hoppas verkligen det går över snart, men vi är ju mitt i event fasen så kanske därför? Svårt att göra något eftersom hon vill bli buren jämnt! ????

• Tessie77

Härligt Lelle, skönt att det funkade med ersättning! Hoppas på mycket sömn för dig.

Villasågärna- tyvärr gillar hon inte heller att sitta framåtvänd i selen, just nu gillar hon helt enkelt inte att vara fastspänd, så tyvärr spjärnar hon och spänner kroppen med selen, bilbarnstolen och baby sittern. Bytte till sittdelen på vagnen denna vecka, men inte nämnvärt bättre, hon gillar dock om storebror står på ståbrädan, då kan vi gå ganska långt.

Har avlastning med storebror i form av mormor/moster/gammelfarmor i snitt en halvdag i veckan, annars hänger båda barnen med mig. Funkar väldigt bra faktiskt, visst är det intensivt men storebror är så harmonisk hemma jämfört med dagis så det är det värt!

Jag kör 100% på magkänsla / mammahjärtat, visst lyssnar jag på andra, men gör vad som känns bäst för oss och våra barn i slutändan. Allt ordnar sig och det är ingen idé att stressa upp sig, bättre att ta saker och ting som det kommer. Barn är ju oerhört känsliga på att plocka upp föräldrars sinnes stämning.

• Tessie77
    johjen skrev 2015-03-14 07:29:07 följande:

Jag vill också köra på känsla, anpassa mig efter Adams behov, vad som känns rätt i mammahjärtat, inte stressa upp mig, vara cool och laidback, lyssna till mitt sunda förnuft, tänka på hur jag hanterar hundar/hästar, lyssna till goda kloka råd men vad sjutton gör man när man INTE FÅTT SOVA MER ÄN 1-2 TIMMAR I STRÄCK PÅ TVÅ VECKOR! Ursäkta mitt utspel men blir TOKIG snart! Ursäkta också att jag gnäller var eviga dag på sistone men vet inte vad jag ska göra, håller på att bli desperat och inte så lätt att agera som ovan då.

Tycker han sover ännu sämre sedan jag införde färre men längre sovstunder men det kanske är en tillfällighet? Han är i och för sig gladare på dagen nu och inte lika gnällig så det är ju bra.

Jag får ge det en vecka till annars får jag nog seriöst börja fundera på någon metod annars vet jag inte hur jag ska hålla ihop. Sambon och jag pratade lite igår och vi var båda överens om att vi ville att Adam skulle få i sig mer mat innan vi kör någon metod men nu vete katten..

Som sagt ledsen för mitt negativa inlägg men visst har jag vaknat på natten förut men inte så här mycket. Tur att solen lyser idag och att det är helg!

Kram

Sorry Johjen - menade inte att pika på någon annan! Jag har ju lyxen att lillasyster sover bra på natten, vaknar för amning runt 12 och runt 4. Med storebror så var det värre, han vaknade varannan timme tills han var runt 6 mån, men där kunde jag sova på dagen.

Tråkigt att du inte får sova, hur ser en vanlig natt ut för er? Vart sover han? Vaknar han och är ledsen?

Kram
  • Tessie77
    Judda skrev 2015-03-14 22:05:43 följande:

Nu ger jag upp snart! Ingenting funkar med amningen. Det kändes som att det gick lite bättre ett tag men nu är det totalt katastrof. Doris bara rycker och sliter i bröstet eller så hackar hon bara med hakan, hon suger inte ordentligt och får i princip inte i sig någon mjölk alls.

För ett par dagar sedan klunkade hon på nästan varje sugtag vid en amning i i alla fall 20-30 sekunder o jag tänkte att det äntligen börjar lossna men idag verkar utdrivningen vara totalt låst!

Jag känner mig helt värdelös och har bölat hela dagen idag. Har börjat känna att hon inte tycker om mig och att hon hade klarat sig mycket bättre utan mig.

Judda- förstår dina känslor ang amningen! Men tvivla inte på att du är den bästa för Doris! Du är en super mamma! Inte meningen att du ska må såhär, ta hjälp av Bvc och prata med dem om dina känslor.

Kram
  • Tessie77

Härligt för er som har fått sova! Kul att det vänder!

Här verkar vi vara inne i någon sorts ät fas! Det har ammats varannan timme sedan igår morse, inkl natten... Tur att det är helg så maken kan underhålla storebror och jag kan sova på dagen!

Kram

• Tessie77
    villsågärna38 skrev 2015-03-20 10:54:29 följande:

Ja det är faktiskt synd om lilla Lovisa idag. Hon hade drygt 39 igår kväll, 38,2 imorse och sist jag mätte hade hon 38 fastän hon fått alvedon. Vill mest sova och amma idag lilla stackaren Kommer ihåg att Hedda också var dålig. Tur det går över. Vi hoppas på ett dygn här med.

Kram

Hoppas lilla Lovisa piggnar på sig snabbt! Vi fick också 5 mån vaccin denna vecka. Febrig och ynklig bebis i ca ett dygn! Hon är en riktig liten baddare, 8.5kg och 64 lång, växer så det knakar!

Hoppas alla har en mysig dag med era små underverk!

Kram
  • Tessie77

Hej Bell

Hoppas kvällen har varit lugn. Vi har tyvärr genomlidit kolik med lillasyster här i familjen. Det är en otrolig jobbig period, hjärtskärande att se sin lilla bebis ha så ont så länge. Vår kolik började vid 3v ålder vilket är det vanligaste, men det förekommer också på så små som din. Vi tog henne till doktorn för att konstatera så det inte är ngt tarmvred el annat bakom, sedan uteslöt jag all mjölkprotein och åt endast ren okryddad mat (endast salt, lite peppar och dill) såsom ris, bulgur, pasta, potatis, vitt bröd, kyckling, fisk, banan, melon, sallad, gurka, zucchini och otaly produkter. Jag tyckte det var enklast att skala bort allt för att sedan lägga till, bra att föra matdagbok. Vi gick även på akupunktur som hjälpte en del.

Vi höll henne mycket i "kolik greppet", dvs liggandes med huvudet på innansidan av din armbåge med magen mot din innerarm och handen i grenen. Höll andra armen som stöd under magen/bröstkorgen också. Var även jättenoga med att rapa honom och gärna dubbel rapa, dvs håll upp för rap, lägg sedan ner bebis plant på rygg för att sedan lyfta upp för rap igen. Något varm mot magen hjälper också. Vi gav Semper magdroppar samt miniform. För oss hjälpte inte miniform alls, blev bara värre tyvärr. Du kan också testa att utesluta D-vitamin dropparna några dagar, vissa barn reagerar på dem.

Hoppas någonting hjälper! Kram

• Tessie77
    Bell13 skrev 2015-04-20 08:14:07 följande:

Det kom tillbaka igår med besked så vi stålsätter oss nu.

Tråkigt Bell! Hoppas du såg mitt inlägg till dig. Vi testade akupunktur, det hjälpte men tog inte bort koliken, klart värt det iallafall. Försök att dela på att gå omkring med honom, om koliken sitter i sig så behöver du det för att orka.

Kram
  • Tessie77
    Bell13 skrev 2015-04-20 21:46:20 följande:

När du skriver att ni blev hjälpta, på vilket sätt? Kom anfallen mer sällan?

Han är tyst ikväll och jag är så tacksam över att han slipper ha ont i alla fall en kväll, det är värt mycket

Försök att njut av de kvällar han inte har ont! Akupunkturen tog bort toppen av smärtan, hon blev inte lika hysterisk. Även anfallen kom mer sällan, men det vet jag inte om det hade med akupunktur el åldern att göra. För oss var det så koliken gick över, anfallen kom mer sällan för att sedan bara upphöra en dag.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015