• Judda

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

• Judda
    Tessie77 skrev 2015-02-21 15:32:16 följande:

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

Härligt, grattis till dottern! Välkommen! Hur går allt för er?
  • Judda

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.

• Judda
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 13:55:48 följande:

Jag är inte rätt person att svara här då vi bara körde ersättning de första två veckorna och liksom trappade ut med en gång. Men ville ge dig ett glatt tillrop och heja på dig. Vilken kämpe du är. Oavsett hur det här går är du världens bästa mamma - ta med dig det!!

Kram

Ps. Ring Amningshjälpen och be om en hjälpmamma där istället. De är mkt bättre på amning än Bvc.

www.amningshjalpen.se/kontakta-oss/kontakta-en-hjalpmamma

Tack, vad du är gullig! Det är ju så svårt att känna det där, att man är en bra mamma, när lilla Doris bökar, bråkar och skriker vid bröstet. Men jag tänker inte ge upp än iaf, vill att Doris ska få iaf den mängd bröstmjölk hon får idag, det är ju bättre än inget. Men så mkt enklare vardagen hade varit utan det ständiga meckandet med flaskor...
  • Judda
    lelle75 skrev 2015-03-02 22:16:51 följande:

Gjorde också en stor grej av detta vilket jag ångrade då det visade sig att vara så enkelt att fasa ut. Tänk inte så mycket, sänk bara med 10 ml per dag så löser det sig säkert (så länge hon går upp i vikt så klart) och följer son kurva.

Kram

Tack för svaret! Låter ju skönt att du tyckte att det var så lätt. Önskar att jag kunde känna mig lite tryggare och ha mer självförtroende kring detta. Tror det bidrar att jag från början är så besviken på min kropp, från alla år av infertilitet, misslyckade ivf:er och missfall. Kändes liksom typiskt att även mjölkproduktionen skulle krångla så jag har svårt att tro att det ska kunna funka ordentligt.

Var på BVC senast idag och Doris har de senaste vägningarna följt sin kurva precis. Jag hade hoppats att hon skulle ha tjockat på sig lite mer och gått över kurvan. Nu vet jag inte riktigt om jag vågar börja trappa ner. BVC tyckte inte det heller...

Hur såg Alice viktökning ut innan och efter du började trappa ner?
  • Judda
    lelle75 skrev 2015-03-03 10:07:20 följande:

Tack vännen för allt ditt stöd och pepp!

Hon är 3 månader drygt. Magen är bra till och från men ibland en hel del skrik. (Men sällan skrik nattetid, tack och lov) Täppan är verkligen under kontroll så länge fönstret är öppet och det kommer lagom med frisk luft in i rummet och så länge hon ligger på sidan. Hon har ju en sidokudde som hon börjat vänja sig vid. I början blev hon jättearg på sidokudden. Så fort man lägger henne på ryggen så är det kört. Så nej, hon är inte besvärad av täppan längre vilket verkligen är en seger. MEN hon vaknar i samma uträckning ändå. Försökte att vara mer på alerten inatt och hon vaknade typ en gång i timmen efter 2:30. Hon var klarvaken med öppna ögon och gnällde men somnade om i famnen direkt. Tog upp henne fort då jag behöver en utvilad sambo på kvällen. 6:30 imorse vart jag så trött och frustrerad så jag prövade att lägga ner henne själv, gick ut ur rummet (med babyvakten som även filmar) hon skrek så klart men jag gav inte upp. Tog inte tiden men hon skrek max 10 min, kanske var det bara 5 min. Det gjorde ont i mammahjärtat men det var ju inte det där onda skriket som när hon har ont i magen (då måste man ju trösta). Hör och häpna, hon tystnade efter ett tag och sen somnade hon själv!!!! Vilken seger! Hade hela tiden 5-minutersmetoden i bakhuvudet! Tror bara att lillan blivit enormt bortskämd och jag är så glad över att hon så enkelt accepterade att somna själv. Och hon sov 1,5 h, gick in efter att hon somnar och lade mig bredvid henne, jag somnade väl till men inte så djupt. Alice sover fortfarande mycket på dagen så kanske blir det svårare att sova djupt på natten..

Stort tack Irma för pepp så att jag tog mitt förnuft till fånga och vågade göra detta!

Tack alla ni andra också för all vägledning, stöttning och peppning! Det behövs verkligen när man är så trött och inte kan tänka klart

Många kramar till er alla!

Härligt att läsa! Hoppas ett det jobbiga vänder nu. Läser hur du kämpar, men kommenterar sällan då jag inte kan tillföra ngt känner jag. Men verkligen kul att läsa om framstegen!

Vad är det för sidokudde ni har? Doris har rullat över till sidan från dag 2. Verkar inte alls gilla att ligga på rygg. Nu ligger hon iof alltid på sidan mage mot mage med mig på nätterna än så länge (vill inte alls sova själv) men så kan vi ju inte ha det för alltid...
  • Judda
    lelle75 skrev 2015-03-04 10:43:26 följande:

Haft en bättre natt, troligtvis för att Alice somnade så sent. Sovit 3 x 2 timmar och jag sov hyfsat bra. Vid första passet väckte Alice mig och då kände jag hur djupt jag sov. Så himla sköööönt. Lillskruttan sover fortfarande på mitt bröst, hon är så trött nu då hon somnade så sent. Hon somnade nyss om på mitt bröst med sin lilla tumme i munnen. Så himla skönt att hon börjat ta tummen som kan söva henne. Eller kan det vara en nackdel att ta tummen så tidigt? Suger era små på tummen och hur tidigt började dem?

Doris suger på tummen ibland. Hon är fem veckor nu och tror hon var kanske tre v första gången hon sög på tummen. Jag försöker ta ut den och få henne att ta nappen istället, men hon har inte riktigt lärt sig. Svårare att vänja av tummen än nappen sen när det är dags, tänker jag.
  • Judda
    johjen skrev 2015-03-03 08:22:56 följande:
    Hej! Känner så igen mig. Skillnaden var dock att jag hade ett bra stöd från bvc och utan det förstår jag att det är tufft. Ska försöka svara så gott det går.

1, Först o främst ska bebis gå upp i vikt som den ska. Sen tyckte jag att han verkade mer och mer nöjd då vågade jag trappa ner.

2, Strax under 2 månader

3, ibörjan erbjöds det ersättning efter varje amning började trappa ner den var det 3-4 ggr per dag, till slut bara innan nattning. Erbjöd alltid 100 ml men han åt allt från 10-90 ml.

4, se fråga 3.

5, ammade ofta! Varannan timme ibland varje! Ca 15 min per bröst.

6 typ en månad.

Hinner inte skriva mer nu men hör gärna av dig om du vill veta mer!

Lycka till och stor kram
    Tack för ditt utförliga svar!

Ett par följdfrågor:

Hur såg Adams vitkökning ut? Hände det ngt med den när ni trappade ut?

Vad var anledningen till att ni hade ersättning från början?

Jag tror fortfarande att Doris är lite dålig på att få ut mjölken ur brösten tyvärr, det är svårt att få henne att suga aktivt ngn längre stund. Antingen börjar hon bara "hacka" med hakan istället för att jobba med den, eller så somnar hon. Är så frustrerande för när jag tar loss henne eller hon släpper och jag testtrycker på bröstet så kommer det lätt fram mjölk, idag t o m sprutade det en skvätt på hennes näsa. :-P Men när jag sen trycker tillbaka henne på bröstet så rycker hon och sliter och verkar frustrerad som att bröstet var tomt...

Har börjat trappa ner nu iaf, minskade från 70 ml/gång till 60 ml i förrgår vid lunch och imorn tänkte vi dra ner till 50 ml.
    Svänger flera ggr på dagen från att ha gott självförtroende och tänka att detta kommer att funka bra till att känna att jag ger upp amningen helt och kör flaskan så jag vet att hon blir mätt.
    Vägde henne en extra gång igår och då hade hon tappat 25 g sen i tisdags. Visserligen på en annan BVC (kommer nog att byta) med en annan våg men jag blev ändå nervös. Sköterskan däremot tyckte inte det var ngt att oroa sig för så länge hon verkar pigg. Vi skulle ge det en vecka sa hon, inget kunde hända med Doris på en vecka menade hon. Vill ju så gärna att detta ska funka!
  • Judda
    lelle75 skrev 2015-03-04 20:10:14 följande:
    Oj, det var ju ännu tidigare :) Alice hittade nog till tummen när hon var så liten också emellanåt, men hittade inte alltid tillbaka. Nu finns den där flera ggr om dagen. Ja, det var ju en bra tanke att det blir svårare att vänja av dem vid tummen, hade jag inte tänkt på. Man får väl smeta ngt äckligt på den :)
    Nej det är ju knappast en medveten grej av Doris, mer att tummen råkar slinka in när hon suger på handen. Men hon släpper den inte när den väl hamnat där!

Anledningen att jag inte vill att hon ska ha tummen är att jag minns att min yngsta syster (8 år yngre än jag) sög på tummen och de hade ett fasligt sjå att försöka få henne att sluta. Hon hade sårskorpa på tummen jämnt för att hon sög så mkt och sen fick hon ha tandställning när hon blev äldre. Mamma försökte med Stopp-och-väx och grejer men hon bara slickade bort det...
  • Judda
    Irma01 skrev 2015-03-07 10:02:44 följande:

God morgon tjejer!

Hoppas alla har sovit gott och känner sig relativt pigga. 

Idag blir Victor 6 månader, helt ofattbart att tänka sig att man gick runt som en flodhäst på BB dena tid för ett halvår sedan .

Vi ska strax iväg till Babysim, och vi har faktiskt anmält honom till steg 2, så han kommer även att gå mars till maj, så blir det paus under sommaren av naturliga skäl. Känns ju kul att ha något som vi gör tillsammans hela familjen, och han verkar ju gilla det.

Igår var Victor och jag och hälsade på ett gäng fyra veckors valpar, och det var bara för roligt att se vilket leende Victor visade när han såg hundarna. Han är ju van, men man blir varm inombords när man ser vilken kontakt det kan finnas mellan barn och djur. Valpen flyttar in under Påsk helgen om allt går bra, så spännande!

Annars kommer vi att ta det lugnt under helgen (mamma här vill gärna hinna titta lite på skidskytte VM...) och på måndag åker vi ner till Skåne, Victor, hunden och jag för några dagar hos goda vänner, ska bli så trevligt att byta lite miljö, och bra träning för Victor inför resan till Frankrike 

Vad har ni för planer denna helg?

Kram!

Oj redan! Grattis till stora Victor!
  • Judda
    lelle75 skrev 2015-03-13 09:04:36 följande:

Kära vänner!

ÄNTLIGEN kan jag börja leva igen! Vill börja med att tacka för allt stöd, peppning och era tankar för att vilja hjälpa mig!

Ersättningen kom i brevlådan igår, i sista stund då jag igårkväll var helt uppgiven och grät av ångest inför natten, hade liksom givit upp. Hon fick den 00:30 när hon vaknade i natt efter första passet och sov därefter till 4:30, helt underbart att det har vänt. Först ville hon inte ha flaskan, hon blev arg, hon trodde nog att det var en napp. Men när hon insåg att det var mat i så sörplade hon i sig ordentligt (mer än när hon ammar) men somnande innan hon fick i sig allt, men det mesta fick hon i sig. Pappa möblerade om i sovrummet och ställde hennes säng längst bort från fönstret, dessutom fick hon sitt nya täcke igår och varm vetekudde vid ryggen. Hoppas nu att det fortsätter så här!

Danisen - tycker att du ska testa ett mål ersättning på natten, bara för att se om det blir ngn skillnad på Majas sömn.

Önskar er underbar solig fredag!

Kram på er!

Härligt!!
  • Judda

Nu ger jag upp snart! Ingenting funkar med amningen. Det kändes som att det gick lite bättre ett tag men nu är det totalt katastrof. Doris bara rycker och sliter i bröstet eller så hackar hon bara med hakan, hon suger inte ordentligt och får i princip inte i sig någon mjölk alls.

För ett par dagar sedan klunkade hon på nästan varje sugtag vid en amning i i alla fall 20-30 sekunder o jag tänkte att det äntligen börjar lossna men idag verkar utdrivningen vara totalt låst!

Jag känner mig helt värdelös och har bölat hela dagen idag. Har börjat känna att hon inte tycker om mig och att hon hade klarat sig mycket bättre utan mig.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015