• Längtar12345

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-05 16:37:17 följande:

Låter tufft med amningen men ibland tar det ju lite tid att få kläm på det. Du är jättestark som kämpar på!! Om det kommer snabbt ur bröstet så testa liggamma eller hålla henne mer upprätt i knäet. Det brukar hjälpa så att det inte kommer lika snabbt. Man kan även handmjölka ur lite innan amning. Kan du hamburgergreppet så du kan hjälpa henne att få rätt tag? Ang andra bröstet. Är det likadant alltid då du ammar? Hjälper det att vara i en lugn miljö, filt över hennes huvud för att skärma av. Om hon är för trött eller för hungrig kan ju frustrationen bli för stor ibland. Sen har ju alla bebisar faser de går igenom och då kan amningen under en period vara lite krångligare, sen kan det vända lika snabbt som det kom.

Ring Amningshjälpen eller en lokal amningsmottagning istället. Tyvärr är inte alltid BVC så bra på amning

Kram

Hej

Jag liggammar på natten och det rinner fortfarande fort men inte alls lika fort som när jag sitter. Försöker liggamma ibland även dagtid. Ska testa att ha henne lite mer upprätt. Ska googla på hamburgergreppet :) det är 1-2 amningar per dygn som är värst. Oftast mellan kl 17-20 tiden. Brukar pumpa några ml innan jag ammar för att slippa set höga trycket.

Ska kontakta amningsmottagningen imorgon och försöka få hjälp med att få henne att ta ett korrekt grepp. Hoppas att det är övergående, för såhär var det inte från början. Dock är det lite ruter i min tjej och hon säger ifrån när det inte passar henne. Haha.

Läggningen är en succé, trodde hon var rör liten men det har gått över förväntan. Hoppas att det håller i sig.

Tack för alla tips! Underbart att få ventilera lite. Kram :)
  • Längtar12345

Äntligen fredag hehe. Lill-fisen somnade som vanligt kl 20 igår och jag råkade visst också somna. Såå skönt och till min sstora lycka vaknade jag kl 02 och då sov hon fortfarande! ! Jag har alltså äntligen fått sova 6 tim, otroligt. Petade på henne lite och tyckte det var dags att äta, och amningen i natt har gått bra. Får se hur det går i eftermiddag igen. Tack för All peppning!!

Nu ligger vi i soffan och myser och ska nog inte göra så mycket mer....

Har besökt dunmedical dr från nätet, vi får ha gemensam utvärdering här sen!

Känner mig lite täppt i näsan och tung i huvudet! Livrädd för RS och har varit nästan helt isolerad och endast träffat friska människor. Hur är det möjligt! Ska jag kolla upp om det är rs eller hur ska jag göra? Kan knappast isolera mig från lilltjejen?

Hoppas ni alla får en trevlig helg!

Kram

• Längtar12345

Lelle- låter besvärligt, bra kämpat och som sagts tidigare verkar det ju gå framåt. Hoppfulla Fias tips ljudbok är ju kanon. Jag brukar låna e-ljudböcker via bibban. Kan jag rekommendera, enkelt och smidigt.

Hoppfulla Fia- ska kolla närmare på amnings hjälpen igen.

• Längtar12345
    Danisen skrev 2015-02-06 11:12:38 följande:

Jag är med förkyld snorig hängig åså. Maja verkar frisk igen tack och lov. Inte mycket man kan göra. Rs virus visar Sig ofta som en vanlig förlylning så det behöver inte vara farligt. Gå in å läs på 1177 . Hur gammal är hon nu?

Hon är 7 veckor idag. Och då hade jag gått 9 dagar över tiden så hon var inte tidig eller liten. Hon är pigg och kry än så länge men man blir lite nojig. Försöker att ha bra hand hygien och inte hålla på och pussa på henne.
  • Längtar12345

Godmorgon. Hoppas ni mår bra! Igår gick hela familjen och la sig vid nattningen 19:30. Haha! Vill tillägga att alla somnade direkt. Ammade 00:30 03:30 07:00. Fortfarande full fart av mjölk i mina bröst men löser det med att pumpa innan eller handmjölka. Har blivit bättre på att rapa och ger semper mag dr och gasproblemen är nästan helt borta. Lilltjejen är dock fortfarande ofta lite pipig och känslig på kvällskvisten men det är lätt att trösta henne.

Kram och ha en mysig dag!

• Längtar12345
    Bengalen skrev 2015-02-09 18:30:47 följande:

Jag har en lite märklig fråga till er andra.

Jag har noterat att jag inte behöver raka mig under armarna längre för det har helt slutat växa där. Blir lite orolig om det gäller all kroppsbehåring men tycker att i alla fall ögonbrynen fortsätter vara i behov av noppning. Är det någon annan som har upplevt liknande eller har jag drabbats av någon hormonrubbning kanske?

Samma här. Både under armarna och på benen..... jag tänkte att det säkert beror på att den energin behöver nog kroppen till något annat, typ göra mjölk.
  • Längtar12345

Hej. Finns det några fler ryttare här i tråden? Jag var hos barnmorskan idag och fick klartecken att börja nu efter åtta veckor. Vad säger ni om det? Jag känner mig helt läkt och återställd där nere

Kram

• Längtar12345

Hej mammor. Hoppas ni mår fint! Hade en rejält pipig bebis igår kväll och satte på lite musik. På Spotify kom Jon Henrik fjällgren upp som joikar, och min bebis lös upp som en sol och börjar gurgla och'sjunga' med. Hon blev super lycklig haha! ! Jag tror de pratar samma språk :)

• Längtar12345

Ligger i sängen och bredvid mig ligger min fina dotter och sover lugnt. Jag kan inte fatta att hon är här. Tänk att vi lyckades tillslut. Någonstans trodde jag nog aldrig att det skulle gå vägen. Känner mig så lycklig och ödmjuk!

Även när vi har det tufft och jobbigt och är trötta så är vi så lyckligt lottade.

Kram och godnatt. Hoppas vi alla får några timmar sömn i natt

• Längtar12345

Hej.

Det händer mycket i tråden när man inte läst på några dagar. Här ligger jag och lyssnar på Jon Henrik Fjällgren igen haha. Efter en låt sover Lill-fisen som en stock. Denna helgen harjag fått sova 7tim ena natten i sträck och 6tim i sträck andra natten. Gör verkligen susen för humöret. Har även lyckats att skaffa mig lite mjölkstockning men det är tack och lov bättre.

Kram till er alla

• Längtar12345

Hej idag är det ett år sedan vi plussade. Det känns allt lite speciellt och jag minns dagen såå väl. Underbar känsla!

• Längtar12345
    Bell13 skrev 2015-04-07 12:51:41 följande:

Fick hinnsvepning vid 10.30 och hoppas den gett effekt. Hon sa att det kändes mjukare nu. Fått tid för ul på fredag för att kolla mängd fostervatten och om inget händer blir det igångsättning nästa fredag.

Åh vad spännande! Nu dröjer det nog inte länge innan ni får ses!
  • Längtar12345

[quote=75395442][quote-nick]LadyMaria skrev 2015-06-07 13:35:24 följande:[/quote-nick]Hej tjejer! Ni som gjort ÄD, vad var eran orsak till det? Provade ni först med era egna ägg?

Blev så oroad igår på ET vid vårt 3e ivf/icsi. Av 7 ägg gick det bara använda 2 ägg, de andra var så sköra eller bara äggskal. De 2 som gick att använda befruktades och blev fina embryon. Men läkaren sa att det kan va en äggfaktor också....

Har fått till frysen en gång då vi fick ut 16 ägg, 8 av dem gick att befrukta och 4 blev bra embryon.

Embryona har ju ändå sett fina ut, bara att många ägg faller bort pga av skörheten. Vad tror ni? Hur har det sett ut för er?[/quote

Hej. Jag har endometrios och var vid ivf svårstimulerad, fick ut få ägg och bara ett som blev befruktat. Embryot var av toppkvalitet men testade neg. Läkaren trodde tidigt att jag hade större chanser att bli gravid med äd så vi valde den vägen och gjorde inga fler ivf. Jag blev gravid på första försöket och har en fullkomligt underbar dotter på 6 månader.

• Längtar12345

Hej, denna tråd fortsätter att vara superaktiv. Kul! Kikar in då och då. Min lilla skrutta har hunnit bli 9 månader och vi har det hur fint som helst.

Har dock en fråga om någon av er har erfarenhet av förstoppning? Hon har inte haft problem med det tidigare men nu är det fyra nya tänder på g och samtidigt blev hon super hård i magen. Försöker ge fibrer, katrinplommon osv plus laktos men hon är fortfarande hård i magen. Någon som varit i liknande situation?

Kram

• Längtar12345

Hej

Kikar in i er tråd mellan varven, ni är så otroligt aktiva så jag missar nog sådär 85% av innehållet ....... haha.

gällande bilbarnstol kan man med fördel vända sig med frågor till Ntf Väst. Enligt dem är stolarna betydligt säkrare än babyskyddet och dem rekommenderade att byta så snart som barnet kan sitta upp själv. Min skrutta är nu 9 månader och det var längesen vi la babyskyddet åt sidan. Vi kollade med ntf så att just vår stor lämpade sig för ett så litet barn innan vi började.

Kram alla grymma mammor!

• Längtar12345

Oj vilken diskussion jag satte igång. Inte meningen att röra upp känslor.

Bilstolen är säkrare än babyskyddet varför det är bra att byta så snart barnet är redo. När barnet är redo för ett byte vet föräldrarna bäst. Alla är olika! Min tjej var minst sagt redo vid 6 mån hehe. Hon är väldigt fysisk kan man säga, ingen rast och ingen ro, haha. Hon vägrade tidigt att halvligga i babyskyddet så övergången för oss skedde väldigt naturligt.

Trevlig helg!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015