• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-01-21 19:34:09 följande:

Hej hej!

Nu har jag också hittat hit Blir bra det här med två trådar tror jag och de som är gravida kan ju såklart även kika in här med frågor eller läsa vad vi skriver.

Lilla Lovisa har varit så lugn och nöjd idag men bajsat 6 ggr mot normalt 1-2 och grönt är det. Racerbajs som storasyster säger Rotavaccinet som gör sitt till men hon verkar ju må bra iaf. Men jag är helt slut efter en hel dag ensam med båda två. Ni som funderar på två, satsa på minst 2,5 år emellan. Vet inte hur jag hade fixat det om storasyster varit mindre

Nu är det läggdags här!! Kram och god natt!!

Skall tänka på det

Även jag har tänkt tanken på syskon, men vi får se. Vi har alla fall embryon i frysen.
  • Jenkis
    johjen skrev 2015-01-21 19:42:16 följande:
    Om man inte har 2,5 år då? Får jag fråga hur gammal du var när du fick storasyster och sen när Lovisa kom? Fyller 39 om 1,5 vecka. Tänkte fylla 40 och inte vara gravid men försöka med vårt embryo i frysen eventuellt nästa vår och om det tar sig blir det syskon vintern 2016/2017. Då skulle Adam vara 2 år och någon/några månader.. Känns helt sjukt att jag ens funderar på detta med tanke på att jag under förlossningen och första månaden tänkte aldrig mer!

Kram och sov gott!
    Naturen fungerar nog så. Annars skulle jorden gå under

Vi är jämngamla, så vi kanske kan följas åt i syskondjungeln sen...
  • Jenkis

Jösses vad vi alla var produktiva i gamla tråden:

Totalt 11 178 svar och läst 202 514 gånger!

Totalt OT jag vet...

• Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-24 05:26:27 följande:

Ybertröttmorsa.se här. Alice ville inte alls komma till tro igårkväll och ville inte ha bröstet förrän vid 2-tiden. Vi båda var vakna för att sambon skulle ta första passet i samma rum med henne. Pappa somnade strax innan Alice och när jag lade ner i Alice i sin säng så somnade jag av misstag innan jag hann byta rum. Vaknade tre, minns inte ngt och var helt borta och bytte rum. Innan hade hon ammat mycket och länge, hon kräktes rejält efter det. Tror att hon har svårt att komma till ro om hon äter för mycket, har ni upplevt liknande?

Fick bara sova knappt två timmar själv, jag som var så utmattad eller är fortfarande..

Läkaren har rekommenderat Nezeril för barn över två år, vet ej om jag ska våga ta det, vad tycker ni? Har inte hunnit läsa på ännu.

Nu måste det vända snart.

Vilken tid tycker ni att vi ska börja med nattningsrutinerna? Vill ju gärna att hon ska somna senast vid 22:00. Om man börjar tidigt så får man hålla på flera timmar vilket är så himla frustrerande. Sååå trööttt nu, urk!

Nezeril från 1 månad som bekant avregistrerad. Läkarna kan kan skriva en annan sort på licens vilket är krångligt ( så de gör de inte...)

Däremot brukar BB ha en generell licens för hela avdelningen, så har du tur kan du du få några doser av dem (alternativt att deras läkare kan skriva ut eftersom de redan har en godkänd licens och sjukhusapoteket borde ha hemma). Det rådet fick jag av dem.

Styrkan på dem var 0,1 mg/ml och de från 2 år 0,25 mg/ml. Doseringen för en tvååring är 2 droppar i varje näsborre, så om du tar EN droppe får du halva dosen och kommer nära den rätta dosen från 1 månad. Så ja! Du vågar ta dem! Bättre än att köpa en nässpray från 1 år eftersom dosen blir lägre med en droppe av tvåårsNezeril.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-24 08:58:02 följande:
    Ringde till Apoteket, de sa att det bara finns nässpray från 2 år. Tack då kör jag ett sprut i varje näsborre.
    Då har de svarat fel! Det finns både droppar och spray.... Precis som VSG skickat länk om.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 09:33:29 följande:

Det här med näsdroppar och nässpray är ju förvirrande. Finns spray både från 1 och 2 år men de från 2 år är svagare så det bästa är att kolla styrkan om man vill ge spray istället för droppar.

Otrivin från 1 år har styrkan 0,5 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Nasin från 2 år har 0,25 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Verkar konstigt men men...

Jag personligen hade gjort som Jenkis rekommenderar dvs gett näsdroppar men bara en droppe i varje näsborre.

Otrivin och Nezeril/Nasin har olika substanser. Nezerils är svagare och har en högre dosering generellt, men nu såg jag att Fass inte skrivit så på barnen...

Om man kollar på vuxnas styrka och dos är det dubbel dos på Nezeril/Nasin mot Otrivin.
  • Jenkis

Bläää.

Amning varannan timme hela nätterna i minst en vecka nu + att efter vaccinationen i torsdags verkar han ha en radar som känner av om jag är i rummet eller ej. Nu kan jag inte lämna sovrummet en sekund utan att han vaknar. Vid toapaus blir det skrik efter ett par minuter, trots att han sovit stabilt hur länge som helst innan jag smyger upp.

Bara att gilla läget och hoppas det går över snart. Får han sina behov tillgodosedda kanske han "ger sig" så småningom. Kan ju även vara nästa fas som börjat lite tidigare. Den där som ni andra varnat för...

Orkar inte kommentera er andra men ser att fler har det jobbigt på olika sätt. Styrka till er!!!

Kul att det händer roliga sker i tråden med som giftermål t.ex.

• Jenkis
    Villsågärna, ja, jag har provat att amma varje timme typ tre gånger innan läggdags och det kan förlänga första sovpasset med 30-60 min (dvs 2,5-3 h mellan amningarna) inte mer tyvärr...

Skönt för många av er att ni haft en bra natt. Här har det varit lite tuffare än i går. Han har vaknat många gånger mellan matningarna för att snutta. Nappen fungerar ju inte, men skam den som ger sig Känns som jag sovit i femminuterspass Dessutom är han ju trött, så när han tappar tutten vaknar han till och har svårt att ta den igen eftersom han är trött... Vi kanske får dela på nätterna i helgen.Han kanske sover bättre med pappa?

Lelle, mjukt brosk är vanligt! Brukar orsaka ständigt rossel i halsen t.ex.

Jag tog inte influensaspruta.
  • Jenkis
    glader skrev 2015-01-27 14:43:03 följande:

Någon som har testat babyvakten Philips Avent SCD 505? Har just beställt den så säg att den är bra i så fall
    Vi har märkt att Hedda störs lite av oss när hon sover så hon ska snart få börja sova i sitt eget rum och då är det här ett måste... Gillade att den hade vaggvisor också som hon gillar

Hittade den här, verkar väldigt prisvärd! http://www.bäst-i-test.se/Babyvakt

Vi har den!

Jag är jättenöjd! Sen finns det ju jättebra Philipsar med mer avancerade funktioner. För våra behov har denna funkat bra. Däremot om du tänkt ha den i vagnen ute eller i bilen, så är babydelen lite stor och klumpig...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-28 03:22:52 följande:

Lovisa sover långpass igen. Förkylningen verkar ha vänt. Hon sov 20-03 och jag har sovit 5 tim. Så skönt!! Storasyster har inte haft diarre sen igår förmiddag. Hoppas det vänt det med! Sov så gott igen

Vad härligt!

Du är, precis som de andra skrivit, en supermamma och så glad och omtänksam här i tråden! Passa på att njuta nu när flickorna verkar må bättre

Natten hos mig har varit något bättre. Jippie!!! Men han är extremt lättväckt och verkar drömma en del. Ibland vaknar han till för mycket och måste ha tutte, men han har även vaknat till ett par gånger gnällandes och somnat om själv inom någon minut. Så skönt när det kan bli så.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015