• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Primolut88 skrev 2015-02-24 20:35:48 följande:

Hej alla

Har hittat den här tråden idag och tänkte haka på. Vi gjorde ivf i maj förra året. Lyckades på första försöket med ett ägg som vid Rul visade sig bli två bebisar och den 23/1 föddes våra prinsessor Lelia och Tilda i v.26+5 efter igångsättning. Tyvärr va det bara Lelia som kom ut den vanliga vägen och Tilda fick komma ut via urakut kejsarsnitt men vi mår alla bra och vi börjar så smått komma in i det här med att vara föräldrar smile1.gif

Stort grattis till dina sessor och välkommen hit
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-24 21:16:30 följande:
    Ja, det är nästan det värsta med tröttheten, att man blir rätt trög i hjärnan smile5.gif

Som du skriver, prova bara ge den ena några ggr nu, och se om tiden förändrats. Håller tummarna att du får en bra natt!

Kram
    Två timmar sov hon efter att ha ammat ena bröstet.

För övrigt blev hon täppt i näsan tidigt inatt, så kanske blev hon väckt av det också. Rullggardinen var nog i vägen för den friska luften. Dessutom hade hon ont i magen på morgonen igen, stackarn. Nää, verkar inte som om att det är över riktigt ännu.

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-27 10:24:35 följande:

Hej vänner!

Oj vilken skillnad det är när man får sova lite bättre. I natt fick jag sova ett 4 h pass och några 1,5 h pass så säkerligen fått 7 h sammanlagt. Just att få 4 h i ett sträck gör susen!

Idag är det en vecka sedan vi började ordentligt med veckoplanering och matschema samt att jag nu äter mjölkfritt, undviker socker och för mycket gluten och försöker äta mer protein och grönt och mår mycket bättre. Ställde mig på vågen imorse och gått ner 1,2 kg! Det första jag gått ner sedan efter förlossningen! Så glad och återigen visar det att det är så viktigt med rätt kost och att röra på sig (gått promenader också). Känner mig inspirerad att forsätta och främst för att jag mår bättre men givetvis kan jag gå ner några kg på kuppen blir jag ju inte ledsen! smile1.gif Kommer få en del besök i helgen och nästa helg åker vi på weekendresa till ett mysigt ställe i Skåne så det blir en del utmaningar att hålla sig till detta. Maten är inget problem, här hemma serverar jag den kost vi äter nu och till efterrätt blir det färska bär med havregrädde (och socker för dem som vill!) men det blir värre när vi är borta..

Idag kommer min mamma och hennes man hit och hoppas de kan underhålla Adam lite så jag kan göra något annat. Sambon ska träffa några vänner efter jobbet, unnar honom verkligen det första gången sedan Adam kom, och hunden är hemma med oss så vi får alla ta oss en promenad under dagen trots regn och blåst. Vad ska ni andra göra idag?

Irma, hur har natten varit? Har Victor fått någon tand ännu? smile1.gif

Kram

Har också gått ner av att äta mjölkfritt, eftersom att jag inte kan äta choklad och kakor samt grädde. Havregrädden är helt ok mem creme fraiche är blää tycker jag. På måndag har det gått två veckor sedan jag uteslöt MP, Alice mage är fortfarande inte bra tyvärr, verkar komma och gå. Åt räkor häromkvällen som jag tror att hon reagerade på dagen efter. Hon har haft lite ont idag också, åt champinjoner igår, kan barn reagera på det?

Finns det några frysta grönsaker som spädisar kan äta utan risk för gaser? Brukar äta broccoli, blomkål, ärtor, haricots verts men nu äter jag inget alls förutom tomat, gurka, sallad, spenat och morötter. Vet ni om det finns ngt annat nyttigt?

Min natt var så förfärlig när det gäller sömn för min del så orkar inte ens berätta..

Vsg, tråkigt med magsjuka, hoppas att den är över nu!

Trevlig helg!
  • lelle75

Vi har ju varit förskonade från nattliga pruttar och magont tidigare men nu har det börjat även på natten så nu har vi varit uppe en dryg timme för att trösta och vagga efter hennes mage krånglar. Borde det inte bli bättre när man uteslutit MP i snart två veckor??? Och att det ska börja på natten nu.. Fick i varje fall sova 2-3 timmar innan eländet startade, alltid nåt.. Nu sover hon igen och det verkar inte som om täppan har infunnit sig ännu så hoppas på ngn timmes sömn till.. Hoppas att ni alla sover gott och får en drömnatt! Kram

• lelle75

Just ja, ikväll åt jag fläsknoisette med ris och bea från pizzerian. Sen slog det mig att de kanske hade stekt köttet i smör. Tänkte inte på det, hur svårt ska det vara egentligen. Kan ju vara att jag har fått i mig mp omedvetet.. Ska ringa imorgon och fråga. Måste mam börja om från början då, två veckor till menar jag?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 06:16:53 följande:
    Dels kan ju köttet vara stekt i smör eller vanligt margarin såklart men bea görs ju på smör och äggulor så det var nog framförallt såsen. Hoppas iaf att du fick lite sömn sen. Kram
    Men åhhh neeej, tänkte att bea var som majo, asså vad klantig jag är. Pm kag hade tänkt efter så visste jag det mycket väääl... Ni måste tro att jag är superblåst (vilket jag inte alls är i vanliga fall). Men har känt mig extremt korkad på sista tiden, troligtvis pga av den långvariga sömnbristen. Dessutom är ju det här med barn ett område som jag inte alls har koll på.

Kram
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-28 07:53:24 följande:
    Mp i bea:n tyvärr, så det kan nog förklara natt pruttarna. Tyvärr får du börja om från början, dvs två nya veckor, men det kan vara en indikation på att det är MP, vad säger Bvc? Jag fick erbjudande om att träffa en dietist efter mina 2v MP fritt för lite råd.

Kämpa på!
    Bvc tyckte inte att jag behövde pröva ens eftersom att Alice har sådan fin hy, inga utslag alls. Men jag har sagt att jag har börjat ändå och de sa inte emot, de förstår att jag vill det. Guu så segt att jag missade bean, känner mig så oerhört korkad.

Det värsta är att svärisarna kommer nästa helg och de är så inskränkta så de tror absolut inte att det beror på mjölk, de själva dricker mjölk flera ggr om dagen och skulle aldrig kunna vara utan. Däremot så tror de att det är äpplejos för det tål inte farmor själv, hur kan de vara så fruktansvärta inskränkta. Det brukar vara farmor som lagar mat, så det blir ju lite jobbigt då, pust..
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-28 20:55:27 följande:
    Jag har pumpat nu ikväll. 30ml på ena (som det kom gräddmjölk ifrån eftersom jag ammat 1h innan från det) andra bröstet blev betydligt mer på, jäklar med förmjölK jag har kom nästan 70ml av det. Sen pumpade jag typ 10 ml till så det verkligen kom gräddmjölk där med. Hoppas att jag gjorde rätt? Nu ammar jag, håll tummarna för att hon sover bättre i natt. Om hon gör det, ska jag göra likadant imorgon igen då?

Kram
    Jag håller tummarna för dig! Nu borde det få vara vår tur att sova!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 22:06:14 följande:
    Tycker din Bvc låter okunniga. Ingen av de bebisar jag känner med mp har eksem. En i min mammagrupp har uteslutit både mjölk och ägg nu och fått göra pricktest. Visade sig vara båda allergierna för dem. Hon har en helt ny bebis nu tre veckor senare. Hade knappt sovit innan. Håll ut och stå på dig!!

Kram
    Vet du från vilken månad man kan göra pricktest?

Är det vanligt att de små ligger och sprattlar, flaxar med armarna etc, att de inte ligger still, börjar undra om Alice typ har ADHD eller liknande :)
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-01 01:25:17 följande:
    Den lille killen är 3 månader.

Ja det är vanligt. Har inget med adhd att göra (som är en diagnos man brukar kunna sätta då de är runt sju år om det är aktuellt

smile5.gif ). Kram
    Till mig sa de att det inte gick att kolla allergier nu. Får kolla upp detta igen då.

Var mest ett skämt om ADHD :) men ser ju att jag uttrycker mig så konstigt.

Men hon rör sig mycket och visste inte riktigt hur jag ska förklara, men kom på nu att det är nog också för att hon kämpar med att få ut gaserna. Flax med armar och ben ser naturligt ut. Men hon ligger liksom och vrider sig med kroppen, hennes huvud åker fram och tillbaka. Hon kunde inte riktigt somna om inatt. Men som sagt, kan vara att hon kämpar med gaserna.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015