• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2016-02-04 05:56:56 följande:

Sira, jag har inte 40 års krisat ännu men har inte riktigt haft tid! Och så tänker jag, vad är alternativet att inte fylls 40?

Tack för ert medlidande gällande min pms, pmdd. Jag trodde länge att jag var deprimerad på riktigt och åt för 10 år sedan antidepressiva på heltid men börjar förstå att mitt mående gick i cykler och att jag mår bra resterande tid i månaden. Att vara gravid och amma vad fantastiskt för mig rent pmsigt! Eftersom jag har den kraftigare varianten av pms har jag fått antidepressiva mot det som man äter från ägglossning till mensstart men de jag fick sist gjorde mig paranoid istället. Har nu inte ätit någon form av medicin under några år och som jag skrev förut har min pms förändrats till att bli lite mer utåtagerad men fortfarande vill jag dra täcket över huvudet några dagar i månaden. Förstående sambo och att planera mitt liv runt pms underlättar!

Villsågärna, följer din resa med biokemiska hormoner med spänning! Tyvärr hört mycket om folk som blivit sämre med progesteronkräm men kanske inte fått rätt diagnos från början? Håller tummarna!

Irma, verkar som det känns ok att jobba för dig? Visst är det konstigt när man går från att vara hemma tillbaka till jobbet igen? Jag har ju också ett sådant jobb där jag egentligen inte kan jobba deltid då jag inte kan lyfta bort några arbetsuppgifter utan ska enligt min chef leverera good enough och ge mina uppdragsgivare längre ledtider. Lätt när man jobbar med det som jag gör och folk behöver hjälp och stöd stup i kvarten. Men ändå valt att jobba 80 % vilket innebär att jag är helledig en dag i veckan vilket är skönt eftersom jag pendlar en bit.

Nu måste jag göra i mig och snart åka till jobbet efter nästan en veckas ledighet! Tur att jag är ledig imorgon igen..

Kram på er alla fina!

Tack vännen! Jag tänker inte ta nåt utan ordentlig utredning. Därför jag inte vill börja köpa själv på eget bevåg. Ska ta prover så det blir rätt "diagnos". Bokat en tid i mars och fått ett fem sidors formulär med frågor att svara på inför besöket. Känns bra! Imorse kände jag den bekanta hormonångesten med tryck över bröstet och gråten i halsen-känslan. Så ett symtom till nu. Så kände jag vid varje hormonbehandling så vet att jag inte är deppig eller ledsen utan att det är hormonerna som spökar. Kan liksom tänka bort det under dagen men tar så mycket energi så orkar inte ha det såhär i längden. De symtom som du beskrev med depression osv kände jag i perioder under de fyra år vi gjorde ivf:er och äd dvs innan jag blev gravid med vår äldsta. Så vet vad du menar och hur det känns. Det är hemskt. Hoppas du kan få hjälp med det.

Styrkekramar till dig!!
  • villsågärna38
    johjen skrev 2016-02-04 11:00:55 följande:

Victor och Adam låter väldigt lika! Lycka till med hemmajobbandet!

Kram

Lovisa med Lycka till er båda! Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2016-02-03 21:32:40 följande:

Hej på er allihop!

Är inne i en sån där period när jag inte riktigt hinner kommentera så mycket som jag skulle vilja. Har läst allt dock.

Johjen: Grattis i efterskott! Vilket härligt firande du haft! Är lite avundsjuk att du är så cool och tillfreds med att fylla 40. Där är inte jag alls. Har råångest inför att bli fyrtio, vill inte bli äldre (men vill gärna leva länge...). 

Vad jobbigt det låter med pmdd, hoppas du kan få hjälp med det.

Bell: Oj vad snabbt det gått nu med Douglas! Som att det plötsligt bara lossnade. Känner igen det där med att man inte kan lämna dem (från storasyster, E kan jag fortfarande lämna utan att hon hinner komma så långt). Det är en väldigt intensiv period när de kan göra ganska mycket men fullständigt saknar omdöme...  

Hade verkligen tänkt svara er allihop nu men jag är helt enkelt för trött, jag kommer inte ihåg vad jag skulle skriva. Gör ett nytt försök imorgon... Ena barnet håller på att tillfriskna från förkylning, andra barnet håller på att insjukna i det med allt vad det innebär. Ja, ni vet ju... Pust...

Jobbigt med sjuka barn. Krya på er! Kram
  • villsågärna38

Johjen - jag gör en liten marknadsundersökning där och rapporterar till dig ta några prover på Werlabs om du vill kolla status inför ert syskonförsök. Om inte din gyn vill ta vill säga. Kram

• villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-02-04 18:57:59 följande:

johjen: Stort Grattis i efterskott! Låter som väldigt bra sätt att fira födelsedag på

VSG: Känner så igen mig. Blev också arg på dottern när vi skulle till förskolan igår förmiddag . Hade sedan sådan ångest resten av dagen för det så jag hoppas att jag ska kunna kontrollera mig bättre i framtiden.

Natten innan sov jag väldigt lite för Niilo vaknade flera gånger o bara skrek och har också mens på G men är ingen ursäkt för att förlora tålamodet med dottern för det.

Dagen blev sen inte bättre för Niilo började gallskrika kring lunch o man riktigt hörde på honom hur ont han hade och inget jag gjorde hjälpte.

Ringde efter maken som skyndade hem så åkte vi in till akuten. Kom på vägen på att Niilo hade knappt kissat något på hela dagen trots att han hade druckit rätt mycket ersättning (3x120ml under 10 timmar och en del vatten på det).

Så väl framme tog de tempen o han hade lite feber o fick alvedon. Efter en stund började han då kissa av sig själv. De hade tagit urinprov o uteslutit urinvägsinflammation så vi fick åka hem igen. Idag har han varit som normalt så vet inte vad det var med honom igår.

Irma: Låter som väldigt bra tider var ungefär de tiderna vi körde med dottern när hon började på förskola o fungerade utmärkt.

Vi ska nog också börja med städhjälp när vi båda jobbar igen, ekonomin tillåter inte riktigt det just nu under föräldraledigheten.

Ja visst är det hemskt. Var så mycket lättare att vara en bra mamma med ett barn. Så splittrande ibland med två tycker jag. Dåligt med sömn och PMS på det.... nåväl. Man får erkänna sina brister och säga förlåt. Inte vara för hård mot sig själv. Man är ju inte mer än människa. Vår äldsta kan verkligen provocera ibland med. Hör väl till åldern. Men känner mig så hemsk då jag låter mig bli provocerad och inte kan behålla lugnet. Därför så skönt med stressfri/ledig dag på fredagarna!

Hur är det med er idag? Hur mår nilo? Lät jättejobbigt!! Funkade alvedon?

Kram
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2016-02-05 08:19:36 följande:

Ja visst är det hemskt. Var så mycket lättare att vara en bra mamma med ett barn. Så splittrande ibland med två tycker jag. Dåligt med sömn och PMS på det.... nåväl. Man får erkänna sina brister och säga förlåt. Inte vara för hård mot sig själv. Man är ju inte mer än människa. Vår äldsta kan verkligen provocera ibland med. Hör väl till åldern. Men känner mig så hemsk då jag låter mig bli provocerad och inte kan behålla lugnet. Därför så skönt med stressfri/ledig dag på fredagarna!

Hur är det med er idag? Hur mår nilo? Lät jättejobbigt!! Funkade alvedon?

Kram

Föll bort en bit Menade om ni behövde ge mer alvedon även igår? Eller i natt? Jättekonstigt att han började skrika sådär och inte kissade. Hoppas inte det är nåt som spökar med njurarna eftersom han blir uttorkad ibland med utan att vara sjuk. Men va bra att ni åkte in. Hoppas inte det blir mer nu! Kram
  • villsågärna38

Här övar Lovisa som bäst på att ta på och av sina kläder - måste vara förskolestarten nästa vecka Hon fick på sig byxorna precis även om det blev bak och fram Äter ju bra med sked och gaffel (och händerna) med. Enda problemet är att när hon är klar kastar hon tallriken i golvet om man inte är snabb och tar den. Gulp! Har sagt till tusen ggr men det går inte in. Får hoppas hon inte tar med sig den vanan. En vuxen sitter ju bredvid som tur är så jag får förvarna dem på inskolningen till veckan. Busa och leka med andra barn är hon ju så van vid så det ska nog inte vara några problem. Det däremot var lite jobbigt för vår äldsta då hon började. Hon gick ifrån ibland berättade de. Det blev helt enkelt för mycket med många barn Hon var ju mer van att ofta bara vara med vuxna. Sen har det kommit två nya kindtänder i veckan med. Var supergnälligt igår så skönt när jag förstod vad det var. Trodde det var magen natten innan så då fick hon ingen alvedon Skönt att de hann komma innan förskolan iaf. Nu har hon åtminstone 13 tänder att äta med där

Ha en skön dag!

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-02-05 08:55:41 följande:

Skrattade högt när jag läste att hon kastar tallriken i golvet kanske inte så roligt för dig alla gånger.

Efter en natt med ganska många uppvak, en sträckning i ryggen efter att ha vridit den fel när jag lyfte Douglas och kan nu inte röra mig och influensa på g så var det skönt att skratta spontant.

Kram

Va bra att vi kunde bjuda på ett skratt!! Vi har ju ikeas plastskydd på golvet som tur är men lovar att jag håller i tallriken ordentligt då hon äter köttfärssås och spagetti He, he!! Kram
  • villsågärna38

Hej hej!

Sista dagen idag. Imorgon ska Lovisa gå själv på förskolan 9-14.30. Tre dagar per vecka är det tänkt sen. Har gått jättebra. Hon har överlag haft jätteroligt men har nog varit både roligt och jobbigt för hennes storasyster. Hon hade verkligen längtat men härom kvällen fick hon ett utbrott och kunde när hon lugnat sig sätta ord på sin ilska och berätta att det var jobbigt att jag var på förskolan med Lovisa. Har ju varit med henne med men såklart mest med Lovisa. Trött storasyster i veckan med men hon har inte somnat på vilan ändå (vilket hon gör ibland då hon har en tröttare period t ex förkyld) Tror inte hon velat förlora kontrollen utan varit vaken för att få vara med mig då Lovisa sovit. På så sätt blir det nog bättre när jag inte är där även om det såklart säkert blir lite jobbigt för Lovisa. Men hoppas såklart att det ska gå bra!!

Kramar till er alla!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015