• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Har dagen varit tjejer? Jag känner mig tyvärr rätt risig allt eftersom dagen gått och ligger nu nerbäddad i sängen och ska försöka sova en stund innan det är dags att natta Adam. Försökte pumpa förut för och se om sambon kunde ta nattningen men gör så ont i bröstvårtorna så funkade ej. Får vila nu och samla mina krafter. I sådana här tillfällen hatar jag att sambon är egenföretagare med butik och verkstad för han kan ju inte sjukskriva sig direkt eller ta vård av barn. Kanske kan svärmor komma och gå en promenad med Adam i vagnen imorgon på dagen då jag får vila lite. Jaja får passa på och sova en stund nu! Kram

• johjen

Adam har skött sig exemplariskt i natt, ammat och somnat om och det var nog tur det för fått feber, ont i kroppen och halsen. Däremot har hans pappa inte varit lika exemplariskt utan vaknade imorse att han inte var där och förstod att han var ute och sprang! Vilken härlig prioritering när jag är sjuk! När han kom hem var han sen till jobbet och hann knappt byta blöja på Adam och blev sur när jag ifrågasatte varför han satte på pjamasen igen efteråt och inte vanliga kläder. Han motiverar sin morgonträning med att vi sov ända när han gick hemifrån?! Men det finns tusen andra saker att göra än att just ta hand om Adam! Dessutom vaknade vi ca 15 min efter han hade stuckit ut.. Så arg så jag skakar just nu och hade varit skönt att slippa huvudansvaret någon dag för Adam särskilt när jag mår så här dåligt. Jag kommer ju behöva amma ändå hela dagen så lite avlastning hade ju inte varit helt fel. Varför kan han inte fatta det?! Varför är det bara jag som har koll på alla rutiner tex på kvällen byter man inte till pjamas förrän precis innan vi ska lägga Adam, när jag kom upp efter ha vilat en stund i går kväll hade sambon redan satt på pjamas och satt med Adam framför tv. Jag frågade varför och då hade han bytt när han bytte blöja för det var lika bra.. Rutiner då?! Fattar han inte? Grrrrrrrr säger jag!

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 09:37:57 följande:

Hej vänner!

Hur har era nätter varit? Johjen? Irma? Har ni sovit nåt? Jenkis - var länge sen nu, allt ok?

Här lättade det lite efter 03 då jag gav mer nässpray och airomiren så då vågade jag sova lite men har inte blivit mkt sömn annars direkt. Hoppas få svar idag på provet och hoppas innerligt att det inte är rs. De får ju ofta förkylningsastma efter en rs-infektion med och hu va jobbigt att få det redan nu också. Det vill vi inte

Azurea - hur mår dina små nu? Kommer ihåg att de blev så dåliga och fick rs. Stackars er, hoppas ni alla mår bra nu!!

Usch låter som en tuff natt. Har du maken hemma eller roddar du med allt själv? När tror du att du får reda på rs provet? Kram
  • johjen

Hm sambon fattar väl lite i alla fall för ringde för en stund sedan och hade ringt in sin mamma som kan stå i butiken och han komma hem tidigare så jag får vila. Adam har varit lite gnälligare här på dagen, hoppas verkligen han inte håller på att bli sjuk! Måste verkligen prata med sambon på något sätt för även om han kommer hem tidigare så känns det som om jag har hela ansvaret och han är någon slags gästspelare då och då när det passar. Vet att vi diskutera diskuterat detta tidigare och kanske blir det bättre när Adam börjar äta vanlig mat och han inte är så bunden vid mig.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 14:18:11 följande:

Lovisa har inte rs. Såå skönt!! Puh!! Och i natt kan jag sova. Jippie

Å så skönt att höra!!! Kram till er!!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 03:20:12 följande:

Sovit från 21. Undeebart! Så mkt bättre i natt med andningen. Bara lite täppt. Snarkar inte som en fabrik längre och vi vet att det inte är farligt. Så skönt!

Ring vårdcentralen där ni är listade och boka tid. Vill du ha en snabb tid så har iaf våran akuttider samma dag. Var så jag gjorde med Lovisa i tisdags. Vi fick tid samma dag. Säg att hon är täppt i näsan och du misstänker ont i öronen t ex för att hon börjat skrika så mkt. Att du vilk kolla detta hos en läkare. Överdriv om det behövs. Sen kan du isf få remiss till barnläkare av husläkaren om det skulle vara så. Lista sen Alice på er vårdcentral då ni är där. Man får ju inga snabba akuttider samma dag framöver och kan inte boka tid på nätet osv om man inte är listad,

De säljs på nån av Gateaus bagerier, kolla hemsidan. Finns många. Vi bor ju t ex utanför stan. Tipsar bara för att de är så goda och innehåller inga E:n och annan "skit".

Hoppas hon lugnat sig och kunnat sova i natt. Och att du sover nu!

Kram

Skönt att du fått sova! Och att Lovisa verkar bättre!

Min nattsömn har väl varit sisådär men ska försöka sova lite till här nu på småtimmarna. Sambon och jag pratade igår kväll och sammanfattningsvis kan man väl säga att vi upplever samma situation ganska olika. Han tyckte att han gör allt han kan och hade inte fattar hur dålig jag var i går morse och han tycker det är viktigt att jag börjar göra saker ensam så jag får mer egentid och mår bättre och blir gladare. Ja det är inte lätt det här att få till ett bra föräldraskap och en bra relation! Nu ska jag försöka sova lite! Kram
  • johjen

Lelle, en stor kram till dig som kämpar så! Jag har inte haft en bråkdel av dina problem men hade det tufft första två månaderna med amningen och så. Har inte kommenterat dina inlägg eftersom jag tyvärr inte har några tips till dig eftersom jag inte haft liknande problem men läser allt du skriver och tänker på er! Du är grym och världens bästa mamma åt lilla Alice! Kram på dig och hoppas du fått sova mycket!

• johjen
    lelle75 skrev 2015-02-18 12:00:26 följande:

Grrrr, ringt runt till så gott som alla instanser och ingen vidare hjälp. VC var snälla men tar inte emot, hänvisar till akuten och dit vill man bara inte. 1177, varför finns dem? Har aldrig ngnsin fått några vettiga råd från dem.. Pratat med bvc och de hänvisar också till akuten men tycker att jag ska avvakta. Har ju aldrig varit på barnakuten. Ska man sitta där flera timmar då med en skrikig bebis, brukar det vara långa väntetider, ngn som vet?

Tror att Alice har blivit förkyld också men vet faktiskt inte, det kommer inget snor i varje fall. Men hon är så täppt fortfarande att hon har svårt att äta. Snart hamnar jag nog på psyket, det är riktigt tufft nu.

Icas färdigskivade skinka verkar inte ha MP i sig, hoppas inte att jag missat ngt.. Kaviar har jag ätit också. Ska kolla salamin, tack!

Kram

Jag tycker nästan att du ska åka till akuten om du inte får hjälp någon annanstans. Finns det ingen barnläkare du kan vända dig till? Googla och se om du hittar någon privatläkare, kanske kan vara värt att betala lite för att få hjälp? Vi åkte ju till akuten med Adam när han trillade ur babyskyddet och även om det var lördag kväll gick det ganska snabbt. Man kanske kan ringa dit och höra hur lång väntetid de har? Lycka till vännen! Kram
  • johjen

Ni med lite större bebisar, har ni börjat introducera gröt ännu? Funderar på att göra det så smått och tycker det är svårt med smaksensationerna att ge ngt litet från egen tallrik då de inte alltid har så bra konsistens. Min väninna föreslog gröt från 4 månader och börja med någon tesked per dag, vad tror ni om det?

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 13:40:15 följande:

Njae, det innehåller ju gluten så det börjat inte jag med förrän tidigast sex månader. Samma med välling. Skulle föreslår att du börjar med puréer istället isf. Mosad banan, mosad avocado, morotspure osv. Han är ju så liten ännu att det bara rör sig om ett par teskedar. Kram

Tack för tipset! Ska mosa en bit banan ikväll till middagen och se om han vill ha en sked. Sen kan jag ju göra egen puré och se om han vill ha det, lite varje dag då tänker jag..
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015