Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Lelle, jag är benägen att hålla med BVC i viss mån, men det är också så att vissa barn är "svårare" än andra. Jag är inte i dina skor och förstår att du gör allt du kan för att Alice ska vara mätt och sova. Men jag tror att ni skjuter er själva i foten om ni börjar erbjuda henne en buffé vid varje måltid.
Har ni provat att ta en paus när hon inte vill äta? Bryta, göra något helt annat, ta bort tallriken, utan att göra en stor grej av det? Sedan provar ni igen en stund senare?
Det har hänt hos oss att Victor inte äter alls mycket på kvällen, t.e om han är trött, då låter vi det vara, han kompenserar på frukosten i stället. De mår inte dåligt att inte äta en måltid...
Men eftersom det betyder katastrofal sömn för er tror jag att ni lägger så mycket vikt vid maten att hon känner det helt enkelt och reagerar på det. Jag vet att det är lätt att stå bakom datorn och skriva detta, men när man mitt i det så ser man inte det själv...
Det låter säkert hemskt men jag tror inte att ni kommer att kunna lösa Alices sömn utan gråt. Det har blivit en ond cirkel och det går inte att bryta utan protester. Som jag har skrivit tidigare så tror jag att när du väl bestämmer dig för att sluta amma så måste du vara 100% säker och hålla det. Vsg hade ett väldigt bra tips med att åka iväg en helg även om du skrev att ni inte vill göra saker utan varandra. I vissa fall fungerar det helt enkelt inte när barnet vet att mamma är hemma, men det löser sig när de inser att det finns inget annat alternativ. Så var det för min vännina t.e.
Jag hoppas att du förstår att jag inte skriver detta för att vara elak på något sätt, jag tycker bara så synd om er ned alla sömn och matproblem och ger er bara min syn på saker. Jag är ingen expert, och är som sagt inte i er sits men skriver bara vad jag skulle göra baserat på den information du har gett oss.
Kram