• Kelsson1

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej alla, har nu skummat igenom alla inlägg men har ingen möjlighet att kommentera allt . Vi landade efter 21 igår o blev sent innan vi var i säng sedan är Niilo sjuk så blev kanske 2 timmar sömn för mig inatt . Stackaren kunde inte sova utan vaknade lite nu o då o grät. Till slut fick han sova halvt sittande lutad mot mig o kunde då sova men blev därför inte någon sömn för mig. Vid 6 på morgonen fick maken ta över så jag kunde sova 1,5 timme o när klockan ringde (dottern skulle på förskola idag) så fattade jag inte alls varför jag ställt den.

Resan hem var inte alls rolig när Niilo är sjuk, han skrek mesta delen o ville inte sova, tror att medpassagerarna var rätt less på oss men vad ska man göra när man har ett sjukt barn.
    Skulle så gärna vilja säga att resan för övrigt var superhärlig men det kan jag inte . Barnen turades om att vara sjuka så känns som jag tillbringat största delen av semestern på rummet. Båda gick på penicillin ett tag så hade larm på telefonerna för att inte missa tiderna.
    Men hotellet var lika bra som vi mindes o åker gärna tillbaka dit o hoppas på mindre sjukdom.
    Visst hann vi med en hel del sol o bad också så kan inte säga att jag ångrar att vi åkte dit men hade önskat att ungarna hade hållit sig friska.

Förlåt för ett klagoinlägg, skriver väl lite positivare när jag fått sova en stund

Azurea: Vill bara skicka varma kramar och med tanke på det du gått igenom var våra prövningar på resan ingenting att klaga över! 

• Kelsson1

VSG: Tack . Tror inte att det här avskräckte från att åka iväg vintertid för Jenni blev sjuk på förra utlandssemestern också o då åkte vi iväg i början på september. Så verkar vara bara något vi får räkna med händer även om det är tråkigt men det är därför man har reseförsäkring antar jag
    Hoppas ni slipper infektionsastma och öroninflammationer så ni kommer iväg.

Azurea: Tack
    Det vi haft med på flygning är: kudde, filt, leksaker, mat, haklapp, sked, pipmugg och ombyte.
    Nu när vi reste så packade vi med mat till hela resan men Niilo är bara 7 månader o rätt kräsen vad det gäller mat än så länge. Blöjor kan också vara dyrt på vissa ställen så det hade vi också packat med. Annars verkar du ha bra koll på vad som är bra att ha med

Irma: Tack. Håller med om föräldrar som inte säger till sina barn, blir också irriterad då. Värre är det nästan med unga vuxna som tycker sig ha rätt att störa andra när de druckit o spelar musik högt ur högtalare o skränar. 
    Tyvärr är vi inte friska än, Niilo vaknade säkert 20 ggr (kändes som det men var nog mindre) inatt men maken tog det (ofta räckte det med att han fick nappen) så jag känner mig rätt utvilad ändå (lite skrämmande egentligen hur dåligt man måste ha sovit innan om man känner sig utvilad efter en sådan natt)
    Hoppas också att det här är snart över.
    Skönt att första veckan gick bra.
    Kommer du på något bra för att slippa duktig flicka syndrom tar jag gärna emot tips

Sira: Tack.
    Vad tråkigt att hon tappat lite vikt. Det var vad som hände Niilo men han var yngre så jag bestämde mig för att börja med ersättning även om det tog emot. Håller tummarna att ni lyckas ta igen det och att sömnen blir bättre snart.

• Kelsson1

Sira: Förstod att det var kurvan som dippat o inte vikten . Det var exakt det som hände med Niilo o vi fick själva välja om vi skulle börja med ersättning eller inte. Nu var Niilo bara 2 månader när det här hände o grät väldigt mycket så vi bestämde oss för att börja med ersättning och det var rätt beslut för vår familj o lilla bebis . Så vi hade inte exakt samma situation som ni har nu och som Bell skrev så känner du själv ditt barn bäst o vet vad som är bäst för er. Ville bara dela med mig av våra erfarenheter .

Niilo fortsätter att vakna ofta på natten även om det har varit väldigt mycket mindre gråt så helt klart en bättre natt än natten innan men är fortfarande rätt groggy av att inte få sova så länge i sträck innan han vill ha nappen igen. Så ursäkta att jag inte kommenterar allt skickar bara en generell varm kram till alla!

Vill bara säga det att även om vi hade mycket sjukdom under resan så fanns det ljusglimtar också. Vi hade rummet så att vi hörde vågorna o det var extremt skönt att somna till . De dagar dottern inte var sjuk så var hon på Bamseklubben 10-12 (hon älskade det) o då brukade vi försöka få en timme egen tid var jag o maken. Vi brukade spendera tiden med att promenera längs stranden (inte i sanden) den ena först o sedan bytte vi av (Niilo ville sova ett par timmar den tiden på dagen så vi kunde inte promenera tillsammans). Var extremt skönt att få röra på sig lite o samtidigt se o höra vågorna (älskar havet!)
    Jag längtar tillbaka

• Kelsson1

Sira: Det är absolut helt normalt med 100-200 g på en vecka och hade det varit alarmerande dropp i kurvan/vikten hade du inte fått på dig till nästa gång utan fått mer direkta order tror jag. Så kör på magkänslan, jag tror att det blir bäst så.
    Jobbigt att inte kunna sova, hoppas att det ger med sig.
    Nu skriker Niilo så hinner inte med mer uttömmande svar

Bell: Vill bara helt snabbt säga, vad roligt, håller tummarna!

johjen: Håller tummarna även för er!

• Kelsson1

Sira: Bra beslut

VSG: Skönt med mjukstart och att det inte är så långt i förväg, en månad hade gått fort ändå . Jag tror att lillebror får gå samma tider som Jenni går när det väl är dags (9-15) de kommer att vara på samma avdelning så han kommer att ha stöttning av storasyster

Johjen: Låter mysigt med familjetid

• Kelsson1

VSG: Visst är det skönt med samma avdelning så får de små stöd av storasyskon
    Låter som en härligt mjuk start nu på våren, blir säkert väldigt bra det där.
    Niilo är äntligen frisk o äter igen.
    Det vi för närvarande har problem med vissa dagar (inte varje dag) är att han dricker för lite. Så pass att blöjan är nästan helt torr o luktar väldigt starkt urin. De dagar när det blir så får jag verkligen inte i honom tillräckligt med vätska hur jag än försöker. Varken vatten eller mjölk duger utan han puttar ut pipmugg o nappflaskan med tungan o totalt vägrar att dricka mer. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till de dagarna.
    Normala dagar dricker han en del vatten när han äter o får sedan mjölk ur nappflaska när han ska sova (dricker kring 90 ml mjölk ca 4ggr om dagen).
    Undrar om man får tvinga i honom vatten/mjölk med spruta de dagar han inte vill dricka? Eller finns det något annat man kan göra?

Bell: Vilken fin bild på en liten goding
    För mig var det bara roligt att fylla 40, var i Turkiet o fick en hel dag för mig själv med sol o bad o pedikyr

• Kelsson1
    villsågärna38 skrev 2016-01-30 14:37:58 följande:
    Ja väldigt skönt att de kommer att gå på samma dagis

Va jobbigt att han blir uttorkad. Om han dricker ersättning så borde han ju inte bli det för jag utgår ifrån att du menar det då du skriver mjölk? Om inte så byt ut mjölken mot ersättning. Vanlig mjölk ska man ju börja med smakportioner så smått från 6 mån som allt annat och det är ju inte att jämnställa med vätska på samma sätt. Jag hade nog pratat med Bvc om han äter bra och dricker ersättning men ändå blr uttorkad. Minns inte hur stor han är men vattenmelon annars kanske? Gav vi mkt i somras till Lovisa Alt spä ut maten med mer vätska kanske?

Kram
    självklart menade jag ersättning har inte börjat med vanlig mjölk än, han är så liten än. Men vissa dagar vill han inte ha ersättning alls o andra dagar dricker han gladeligen o tömmer flaskan. Vi ger burkmat och försöker just nu vänja honom med större bitar i maten, samma problem som det var med potatis från början, han får kväljningar så fort det är ens en pytte liten bit i maten... Men han måste vänja sig.
    Vattenmelon försökte vi ge när vi var på Gran Canaria men han spydde så fort det råkade komma med en liten bit, gick bra så länge det bara var vätskan han fick i sig.
  • Kelsson1
    villsågärna38 skrev 2016-01-30 17:37:44 följande:
    Då är jag med Då hade jag nog gjort så att jag hade pausat det där med bitar ett tag. Det är ju ingen panik med det. Det kommer. Många som gillar slät puré länge. Han är ju så liten att jag tror att det är viktigare att han får i sig vätska/ersättning och inte blir uttorkad. Ge med spruta kan ju göra att han börjar förknippa mat med tvång. Nog bäst att bara ha den till medicin. Så har vi tänkt iaf Det är kanske en liten finsmakare ni fått i familjen Kram
    Men han dricker dåligt vissa dagar oberoende på om det är bitar i maten eller inte, har inte märkt att det skulle bero på om det var bitar i maten då han dricker dåligt. Idag till exempel fick han mat som innehöll bitar och han dricker väldigt bra, både vatten o ersättning. Plötsligt kommer det en dag då han vägrar dricka igen.
    Det är lite därför jag inte har tvingat i honom vätska med spruta, vill inte göra det till tvång men är rädd för att han ska torka ut om jag inte får vätska i honom på en hel dag...

Bell: Tänk så det kan bli , förstår då bättre att det inte kändes bra att bli äldre
  • Kelsson1

VSG: De senaste dagarna har han druckit sin ersättning igen, hoppas att det håller i sig annars vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.

• Kelsson1
    Bell13 skrev 2016-02-01 06:54:08 följande:
    Har du kontaktat vården när han inte kissat på en hel dag? När jag ringde vårdcentralen sa de att kissar de inte så är det inte bra.
    När jag slutade amma så drack Douglas ingenting alls i princip förutom vätskan i maten. Han kissade ändå flera fulla blöjor om dagen. Kan det vara någonting annat? Kram
    Nej har inte varit i kontakt med vården om det men har läkartid för honom av andra orsaker nästa fredag o tänkte ta upp det samtidigt ifall det händer igen.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015