• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2015-09-17 08:58:29 följande:

Klokt skrivet! Försöker också vara autentisk (ja, jag gillar Jesper Juul... ) men känner ibland att jag tappar det och kanske blir lite för mänsklig. Och då skäms jag för att jag inte hanterar det bättre... Även om tre-åringar har en fantastisk förmåga att testa tålamodet så är det ändå jag som är vuxen. Och jag har mycket tålamod men ibland alltså, det går bara inte.

Jag tror trotsiga treåringar mår bra av att man är mänsklig. Vår dotter är ibland så grymt provocerande. Undrar hur tonären kommer att bli. Gulp!! Men förstår vad du menar. Såklart ska man vara den vuxna.

Gillar också Jesper juul. Ett annat boktips är boken Tagga ner och den om att vi gör våra ungar till kungar (kommer inte ihåg exakt titel nu). Jag tar lite här och lite där och så mitt eget sunda förnuft

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-17 20:16:26 följande:

Tack, jag behöver nog höra detta flera ggr för att orka. Amningscentrum tyckte ju att man kan amma typ morgon och kväll, vilket jag funderar på att göra första omgången men säkert inte så bra..

Kram

Det är väl inget fel med att amma morgon och kväll? Det gjorde jag i några veckor med Lovisa och sen ebbade det ut av sig själv. Mjölken minskar ju och jag fasade in ersättning istället. Med hennes storasyster som var mer "tuttig" och som jag ammade i 16 månader åkte jag bort en helg när jag slutade amma. Det fungerade det med även om det var jobbigare. Det var ju jag som ville sluta, inte hon.

Det viktigaste är att du är redo. Att du verkligen vill. Innan dess går det inte att sluta. Du kan inte sluta för att du borde. Eller att omgivningen tycker det. Det är helt fel anledning. Så länge som du och Alice vill ska du amma. Du kommer att veta när du inte vill längre och då är det inte jobbigt att sluta på samma sätt för då har du ju bestämt dig. Då är det bara att sluta helt enkelt. Stå på dig eller låt pappa ta det med dig hemma eller bortrest. Det går ingen nöd på henne om hon är med sin pappa. Hon kommer att känna om du inte bestämt dig. Sen kommer hon såklart att vakna på natten ändå ibland då du slutat amma men då får du hitta ett annat sätt att söva om.

Kram och lycka till!
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-17 20:26:01 följande:

Jag tror jag med får svårt att sluta amma. Är han ledsen är bröstet det enda han vill ha. Jag tycker det känns jobbigt att sluta, tycker just nu att det är så mysigt.

Men han är ju så liten ännu. Du behöver ju inte fundera på att sluta ännu Lovisa älskade också bröstet i den åldern. Men sen vid 9 månader ebbade det ut av sig själv då jag minskade ner och ökade på vanlig mat plus introducerade ersättning. Helt odramatiskt. Hade inte trott det då hon var fem månader Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-09-17 21:43:39 följande:

Jag baserar min åsikt bara från det Lelle har berättat. Pga det så tror jag inte att det kommer att fungera att ge bröst morgon o kväll. Jag gjorde som du gjorde med Lovisa, Victor fick bröstet på morgonen och efter en vecka slutade han själv. Men jag tror inte att vi har haft samma situation alls, och jag tror att Alice skulle bara bli förvirrad att få bröstet ibland och inland inte. Men det är som sagt bara min åsikt.

Sedan håller jag helt med dig om att man ska sluta amma för att man själv vill, och verkligen ha bestämt sig när man kör.

Kram

Det fungerade under lång tid med min äldsta tjej att ge bröstet morgon, kväll och ibland en gång mitt på dan som mellis och hon var också väldigt tuttig ...så jag tror absolut att det kan gå. Om man själv vill det och har bestämt sig. Tror inte det behöver vara förvirrande för Alice mer än någon dag innan hon förstått förändringen. Men det kommer att vara förvirrande att sluta helt också. Tror inte alls att det behöver vara svart eller vitt här. Antingen så fortsätter de sedan att amma så så länge som Lelle vill eller så ebbar det ut. Det viktiga om hon vill sluta nattamma är att stå på sig och ha bestämt sig. Ett bra sätt är ju att t ex göra som Johjen gjorde och låta pappan sova med Alice under en period. Det är min erfarenhet från väldigt "tuttig" tjej som ju ammade i nästan 1,5 år

Kram

PS. Mitt inlägg var ingen kritik mot dig utan bara tankar utifrån mina erfarenheter.
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-18 08:35:13 följande:

Skäms lite att jag skrev för rätt länge sedan att jag inte ville amma. Nu är amningen det mysigaste vi vet.

Inatt så har han varit väldigt "mammig" han har legat på min arm hela natten och om jag tagit bort den har han vaknat. Från kl 03.00 har han haft bröstvårtan i munnen, inte ammat så mycket utan bara haft den i munnen. Han var väldigt gnällig igår sen eftermiddag och ville bli buren hela tiden så det är nog hej och välkommen relationsfasen, hoppas den blir liiite enklare än eventfasen.

Kram

Ja visst är det mysigt. Så bra för anknytningen också. Saknar det ibland även om vi fortfarande gosar mycket kanske tänder på g? Testa napp? Lovisa började ju med napp vid 6 månader. Tyckte det var rätt skönt eftersom hon fick tänder med jämna mellanrum och hade ett väldigt snuttbehov.

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-09-18 06:53:41 följande:

Hej du,

Tog absolut inte ditt inlägg som kritik vännen, ville vara vara tydlig med varför jag skrev så, då jag inte alls menar att det finns ett enda sätt att göra. Inte lätt att få fram nyanser på nätet!

Fungerade det för din äldsta tjej som var tuttig så är det fullt möjligt att Alice inte blir förvirrad som jag tror, jag har ju ingen egen erfarenhet då Victor aldrig var speciellt tuttig.

Vi är helt eniga om det viktiga, att man har bestämt sig när man väl börjar!

Kram på dig.

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-18 20:58:06 följande:

Jag vill ju sluta amma pga av att jag inte får sova på nätterna. Bvc rekommenderar att jag slutar helt då jag har det så tufft. Jag ammar gärna tidig morgon (för att få en extra timmes sömn) gissar att hon vaknar tidigare annars. Och ammar gärna henne till sömns för att läggningsprocessen ska bli enklare. Men när man ammar så är det så lätt hänt att man tar till bröstet vid annan tidpunkt av ren trötthet för att slippa gnäll osv.

Bvc säger att de snabbt glömmer bort tutte på några dagar, ngn som vet?

Kram

Du kanske ska göra som jag gjorde med min äldsta tjej? Åka iväg en helg och sluta på så vis. Låter som du fortfarande inte bestämt dig. Om du fortfarande vill söva med tutte så tror jag inte riktigt det kommer att funka. Jag kvällsammade innan läggningsrutinen, inte till sömns, för då vaknar de ju ofta igen på natten och vill amma. Ska man söva med tutte får man bog räkna med att även nattamma. Det är bättre att amma innan och sen ha en läggningsrutin som inte bygger på amning. Det är iaf min erfarenhet om man vill slippa så många uppvak på natten. Ja de glömmer tutte på några dagar men du får räkna med en del gråt såklart om du slutar mot hennes vilja. Antingen trappar man ner och ser om det ebbar ut av sig själv då mjölkmängden minskar eller så slutar man tvärt. Oavsett så måste man ha bestämt sig. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-18 21:34:37 följande:

Irma och Vsg, ni är båda så kloka och jag uppskattar verkligen era inputs angående hur jag ska göra med amningen, även om de är så olika.

Irma säger som Bvc och Vsg som amningscentrum.

För mig spelar amning ingen större roll nu, det viktigaste är att jag får sova. Så mina tankar snurrar kring det. Just nu sover pappa med Alice igen sedan ett par nätter fram till ca 3:00 men det blir tufft för honom att fortsätta med det (om hon fortsätter att vakna så ofta) då han måste vara någorlunda utvilad då han ska jobba. Själv hade jag aldrig ngnsin orkat sova med Alice och sedan jobba.

Jag sover som en kratta nu ändå trots pappas hjälp, då jag sover på madrass i ett minirum som är gräsligt varmt och dessutom är van vid att vakna en gång i timmen.

Tanken är att jag ska amma vid 3:00 inatt, imorgon natt vid 5:00, övermorgon 6:00. Och inget på dagen från och med imorgon. Söver henne på kvällen vid bröstet, annars blir det till att rulla vagnen på kvällen också, det har vi prövat och det funkar inte alltid heller.

Om jag slutar att amma helt så kommer Alice att vakna vid 5:00 (troligtvis) och då måste jag gå upp, är inte redo för det ännu känner jag. Efter 5:00 får jag sällan ngn sömn då hon vaknar ca var 10:e-15:e minut om hon inte har tutte i munnen. Men ändå skönt att ligga kvar i sängen och slumra till.

Vad svårt, vet fortfarande inte vad jag ska göra.. Önskar att ngn annan kunde bestämma åt mig.

Kram på er!

Usch va jobbigt men det kan ju bli så att hon börjar äta bättre på dagen nu och isf börjar sova bättre. Vaknat varje timme är ju extremt men kan ju bero på att du ammar vid läggning?? Eller à tt nåt stör sömnen t ex magknip eller att hon inte är tillräckligt mätt helt enkelt beroende på hur mycket hon äter på dan. Blir säkert en tuff vecka vid omställningen men blir hon mer hungrig dagtid nu så kanske der löser sig? Även om hon säkert kan bli arg och ledsen initialt.

Testa ge av er mat på dagtid. Kanske skulle hon gilla det mer? Tar hon ersättning av pappa? Kan ju också vända om du slutar amma och ni kan kanske ge en gång per natt och hitta annan läggningsrutin på kvällen.

Här har vi märkt att Lovisa sover bättre om hon inte får gluten (gulp). Upptäckt det sista veckan då jag för matdagbok och sömndafbok pga ett par koliktillfällen de senaste veckorna. Så kan ju även vara nåt hon inte tål fortfarande som stör sömnen också. Nåt som ger orolig sömn men inte kolik längre. Men det kommer ni nog isf att märka då du slutar amma tänker jag.

Ang läggning så kommer hon ju att protestera om ni ändrar rutinen men efter nån dag så lär hon sig. Tänk att det är ingen fara om hon gråter så länge som du eller pappa finns där och tröstar. Då är det protest mot det invanda men inget farligt att hon är ledsen. Kanske pappa kan börja att vagga till sömns efter hon ätit gröt eller ersättning eller välling om hon gillar det. Viktigt att hon är mätt och belåten iaf. Sen när det fungerar kan ni testa att hon ska somna själv med buffningar. Sen i nästa steg somna helt själv men ni är i rummet och när det sitter kan ni sen lägga ner och lämna rummet. Så har vi gjort. Kan ta ett par veckor. Vi har en sång vi alltid sjunger med. Ni kan behöva ta det i steg. Ha tålamod. Och ska du sluta amma så kan det vara bra att pappa sköter detta iaf i ett par veckor. Kanske initialt att du inte är hemma första dagarna om du har svårt att gå in om hon gråter. Bara några tankar

Stora kramar och lycka till
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-19 08:51:13 följande:

Nä klart du inte är korkad, hade heller ingen aning förrän en vän berättade nyligen. Och är inte ens säker på att bokstäverna är rätt

Trodde att ni alla hade koll. Tror att det går ut på att bebis får äta och själv OCH GRISIGT blir det så klart. Hälften hamnar ju på golvet så är inte så förtjust i upplägget. Men vi har prövat ngn gång och hon äter nog hellre själv.

Så har Lovisa ätit sen hon var 7 månader därför hon äter mycket små mjuka bitar av mat och inte bara puré. Då hon gör det kan jag sen mata lite med puré samtidigt (som hon aldrig varit så förtjust i). Skulle hon inte få äta själv skulle hon inte äta mkt medan hon nu ärkt matglad. Nästan bara då vi är på restaurang det fungerar att bara mata men då får jag muta henne med en majskrok som hon kan hålla i då. Här hemma äter hon naken eller med sånt förkläde/tröja som man köper på ikea. Sen har vi ikeas golvslydd under i genomskinlig plast. Jag trodde alla lät sinasmå äta själv. Där ser man hur okunnig jag är Det är grisigt med små barn, bara gilla läget. Så resonerar vi. För oss ger det ju nattsömn så värt all gegga

Kram

Ps. Bästa sätter att lära dig finmotorik på också. När de väl börjar på dagis så ska de ju i princip kunna äta själv.
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-19 09:11:36 följande:

Vi testade en månad eller längre att inte amma vid läggning men för varje kväll som gick så skrek hon längre och längre tyvärr, hon blev övertrött och det blev ett helvete. Det funkade i början men helt plötsligt funkade det inte längre. Så jag började att lugna henne vid bröstet men tog bort det precis innan hon skulle sova och hon gnällde lite men somnade sen. Vid ngt tillfälle så råkade hon somna vid bröstet och det blev ingen skillnad på sömnen tyvärr, så vi har prövat det mesta. Inatt sov hon med pappa till 4:40, men vaknade till så klart flera ggr men kunde somna om fort med hand på MEN UTAN TUTTE. Själv var jag vaken mellan 2:00-3:00 ca, annars sov jag rätt hyfsat fram till 4:40, så underbart. Var länge sedan jag fick sova "så mycket".

Också har jag fått mjölkstockning igen, ligger med vetekudde nu. Det funkade utmärkt förra gången så nu är jag inte så orolig denna gången. Men måste tyvärr amma snart, vilket inte var planen, det blir aldrig som man tänkt sig..

Jo, hon blir ju lite pruttig när jag äter rå lök, kanske kan påverka hennes nattsömn?

Kram

Man kan egna pumpa då man slutar amma eller trappar ner snabbt. Det är ju nattamningen som ger mest mjölk bjag pumpade som komplement då jag trappade ner. Bara för att lätta trycket. Kan vara värt att testa om du vill sluta. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015