lelle75 skrev 2015-09-18 21:34:37 följande:
Irma och Vsg, ni är båda så kloka och jag uppskattar verkligen era inputs angående hur jag ska göra med amningen, även om de är så olika.
Irma säger som Bvc och Vsg som amningscentrum.
För mig spelar amning ingen större roll nu, det viktigaste är att jag får sova. Så mina tankar snurrar kring det. Just nu sover pappa med Alice igen sedan ett par nätter fram till ca 3:00 men det blir tufft för honom att fortsätta med det (om hon fortsätter att vakna så ofta) då han måste vara någorlunda utvilad då han ska jobba. Själv hade jag aldrig ngnsin orkat sova med Alice och sedan jobba.
Jag sover som en kratta nu ändå trots pappas hjälp, då jag sover på madrass i ett minirum som är gräsligt varmt och dessutom är van vid att vakna en gång i timmen.
Tanken är att jag ska amma vid 3:00 inatt, imorgon natt vid 5:00, övermorgon 6:00. Och inget på dagen från och med imorgon. Söver henne på kvällen vid bröstet, annars blir det till att rulla vagnen på kvällen också, det har vi prövat och det funkar inte alltid heller.
Om jag slutar att amma helt så kommer Alice att vakna vid 5:00 (troligtvis) och då måste jag gå upp, är inte redo för det ännu känner jag. Efter 5:00 får jag sällan ngn sömn då hon vaknar ca var 10:e-15:e minut om hon inte har tutte i munnen. Men ändå skönt att ligga kvar i sängen och slumra till.
Vad svårt, vet fortfarande inte vad jag ska göra.. Önskar att ngn annan kunde bestämma åt mig.
Kram på er!
Usch va jobbigt men det kan ju bli så att hon börjar äta bättre på dagen nu och isf börjar sova bättre. Vaknat varje timme är ju extremt men kan ju bero på att du ammar vid läggning?? Eller à tt nåt stör sömnen t ex magknip eller att hon inte är tillräckligt mätt helt enkelt beroende på hur mycket hon äter på dan. Blir säkert en tuff vecka vid omställningen men blir hon mer hungrig dagtid nu så kanske der löser sig? Även om hon säkert kan bli arg och ledsen initialt.
Testa ge av er mat på dagtid. Kanske skulle hon gilla det mer? Tar hon ersättning av pappa? Kan ju också vända om du slutar amma och ni kan kanske ge en gång per natt och hitta annan läggningsrutin på kvällen.
Här har vi märkt att Lovisa sover bättre om hon inte får gluten
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
(gulp). Upptäckt det sista veckan då jag för matdagbok och sömndafbok pga ett par koliktillfällen de senaste veckorna. Så kan ju även vara nåt hon inte tål fortfarande som stör sömnen också. Nåt som ger orolig sömn men inte kolik längre. Men det kommer ni nog isf att märka då du slutar amma tänker jag.
Ang läggning så kommer hon ju att protestera om ni ändrar rutinen men efter nån dag så lär hon sig. Tänk att det är ingen fara om hon gråter så länge som du eller pappa finns där och tröstar. Då är det protest mot det invanda men inget farligt att hon är ledsen. Kanske pappa kan börja att vagga till sömns efter hon ätit gröt eller ersättning eller välling om hon gillar det. Viktigt att hon är mätt och belåten iaf. Sen när det fungerar kan ni testa att hon ska somna själv med buffningar. Sen i nästa steg somna helt själv men ni är i rummet och när det sitter kan ni sen lägga ner och lämna rummet. Så har vi gjort. Kan ta ett par veckor. Vi har en sång vi alltid sjunger med. Ni kan behöva ta det i steg. Ha tålamod. Och ska du sluta amma så kan det vara bra att pappa sköter detta iaf i ett par veckor. Kanske initialt att du inte är hemma första dagarna om du har svårt att gå in om hon gråter. Bara några tankar
Stora kramar och lycka till