• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-09-08 09:06:02 följande:

Hej!

I morse vaknade Adam 05:40 och var ledsen nästan med än gång. Gjorde 240 ml ersättning och la honom i sängen och han klunkade i sig 100 ml ganska omgående. Så visst är han hungrig! Erbjöd han bröstet också och ammade och drack ersättning om vartannat. Dock inte trött efter detta utan piggare än han har varit tidigare vid denna tiden men beror troligen på att han hade fått mat och var mätt! Försökte få honom att somna om i en timme ca men funkade ej så vi gick upp. När vi sen skulle äta frukost så åt han mycket mindre än vad han brukar.. Så nu funderar jag på att amma honom när han vaknar tidigt och se gå upp och ge frukost istället för att ge ersättning. Han somnar ju inte ändå och bättre att han äter mat tänker jag. Och jag får helt enkelt lägga mig tidigt för att få min sömn, Adam sover ju ändå hela nätter, peppar, peppar. Nu sitter vi i bilen utanför öppen förskolan och givetvis somnade Adam i bilen på väg hit. Så hade vi varit hemma så hade jag kunnat lägga mig igen! Man får anpassa sig och tänka att allt är övergående. Förut hade jag blivit alldeles förstörd och tänkt att allt var så himla jobbigt men visst är jag trött och lite grinig men tar det ändå mer med ro.. Något har jag lärt mig på mitt snart ett år som mamma.

Kram och ha en fin dag!

Tack för tipset om flygresan förresten!

Lilla killen! Han växer nog så det knakar och när de börjar krypa eller gå så räcker oftast inte maten på samma sätt längre. Testa att ge honom mat oftare på dan och kanske ett extra kvällsmål. Alt ersättning då du går och lägger dig. Eller gå upp tidigt. Det här kan vara en fas bara

Lovisa är ju så mycket mer rörlig än vad hennes storasyster var i samma ålder så vi märker att hon behöver mycket mer mat. Alla barn är unika. Man får hitta sitt sätt. Inte tänka så mycket på hur andra gör eller att han borde kunna sova hela natten osv.

Ha en bra dag! Att vara trött är liksom en livstil med småbarn. Måste vara en småbarnsförälder som uppfann kaffet

Kram
  • villsågärna38

Bell - Ha mörkt i rummet är ett bra tips. Även söva i vagnen. Det är ju en vana så ge det några dar. Bil är också bra förslag men trixigt förstår jag då ni bor i lägenhet och han inte kan sova kvar med babymonitor som Lovisa gör på vår uppfart ibland (i skugga, jag ser temperaturen på monitorn osv).

Annars så tror jag att det kan vara så att han behöver mer mat. Är han inte snart ett halvår? Och en stor kille? Även om helamning rekommenderas så beror det ju lite på. Funkade bra i sex månader för vår äldsta tjej men Lovisa ville ha mer mat från fem månader. Testa med lite gröt kanske? Ersättning ibland? Det där varierar ju så från barn till barn men min erfarenhet säger mig att vagn t ex inte funkar om man är lite hungrig. Då somnar inte Lovisa heller även om det funkar jättebra annars. Då fungerar närheten liksom som kompensation. Sen första månaderna så sov Lovisa och även äldsta dottern ofta nära. Det är ju helt normalt och det där med egen tid känner jag igen ...men nu då han börjar bli lite större så kan det ju även vara nåt annat tänker jag? Sen sover de ju sämre och kortare i perioder. Så har mina barn gjort med och ibland har jag då fått söva en gång till per dag för att undvika övertrött bebis som ju inte är kul alls. Du får testa dig fram.

Lycka till!!

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-09 10:58:10 följande:

De första 30 min kan vagnen stå stilla här när hon väl somnat men efter det får man fortsätta att rulla om det ska sovas, helst på grus. Brukar vara så för de flesta barn att de kan sova de första 30 min djupt när de väl somnat in ordentligt.

Små barns sömncykler är ju på 30-40 minuter så det beror nog på det men sen är det även vana det där med vagn. Om man går en promenad varje dag då man vet att bebisen fått "leka av sig" innan, är ordentligt mätt och trött så brukar det fungera bra för de flesta att sova längre. 1,5-2 timmar fungerar bra här och då rullar bara vagnen i början. Men för oss så har det tagit lite tid att komma dit. En vana. Men sen i perioder t ex utvecklingsfaser eller när de får tänder osv så sover ju de flesta barn sämre, även på dan.

Här har Lovisa vaknat och gallskrikit pga magknip ett par nätter. Skrek i 20 minuter i natt vid 03. Börjar misstänka att hon inte tål morötter Trodde inte man kunde vara allergisk mot det men googlade och det kan man visst. Eller så har hon ätit nåt konstigt som jag inte sett, stoppat i munnen. Idag blir det iaf morotsfritt och så hoppas vi på bättre natt i natt.

Hoppas du är piggare nu!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-09-09 08:37:57 följande:

Idag vaknade Adam kl 06, ammade i 30 minuter sen gick vi upp och gjorde frukost som vi åt kl 07. Han var lite grinig fram till frukosten så mjölken är ju absolut inte tillräcklig längre och även om han fick ersättning i går morse så somnade han inte om, sambon gjorde ersättningen. Jag erbjöd honom så mycket mat jag bara kunde under dagen och har precis slutat amma på dagen och ger honom macka och frukt istället på em, istället för tutte. Sover han mellan 20 till 06 är jag mer än nöjd!

Nu blir det snart powerwalk i solen med Adam och hunden! Ha en fin dag!

Kram

06 är ju helt ok han är säkert i en tillväxtfas och behöver mer mat nu. Det är ju en lång kille!! Toppen att du erbjuder mer mat på dan. Ett extra mellis på fm är ju också bra om han går upp så tidigt. Då blir ju dagen längre. Och ordentligt med smör på mackan,men klick smör i gröten osv men ni brukar väl ha kokosolja vill jag minnas. Det är ju också toppen Hoppas på bra natt igen! Kram
  • villsågärna38

Lelle - kommer inte ihåg om jag svarade på ditt inlägg om Maxi cosi Mobi? Vi har iaf en extra liten spegel maken har satt på backspegeln. Han har köpt den på autoexperten tror jag. Ska fråga Funkar jättebra och vi är jättenöjda med vår. Vi har framsätet långt ner också och så kan man luta barnstolen mot handskfacket liksom då man monterar den om du förstår hur jag menar. Fungerat jättebra med framsätet. Väldigt skönt då man kör ensam som jag gjort i perioder längre sträckor t ex ner till Skåne osv. Lovisa ska få den nu och så ska vi köpa en kombistol till hennes storasyster har vi bestämt. Den kan ju även vändas framåtvänd då hon blir 4. Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-09 15:32:14 följande:

Han blir 5 månader på måndag har faktiskt inte tänkt att han behöver mer mat. Imorse somnade han 8.15 och vaknade 10.55 han låg över min mage liksom i amningsposition och åt 4 ggr på den tiden han sov.

Han sover nu igen och har varit på strålande humör idag. Ska börja med gröt ikväll, hans pappa ska få prova att ge honom. Köpte från 5 månader med mangosmak från Semper, den enda utan maltodextrin tänker att jag ska ge gröt till lunchen och när vi äter middag vid 18.00 som en start. Köpte olika fruktpure som jag ska testa och ha lite bröstmjölk i gröten i början tänkte jag.

Ska han sova i bilen måste jag köra runt i två h och stannar jag vid rödlysen kan han vakna och likaså vid bilköer så det är som en nödlösning för oss.

Tack för tips om mat

Kram

Jo så tror jag nog det är i ert all då du beskriver lite mer. Om han sover tre tim och äter fyra gånger på den tiden sånär han ju inne i en period av att småäta. Så gör ju nyfödda men han är ju större nu och ska kunna äta mer åt gången och sen vara vaken en stund och leka osv och sen sova igen en längre stund. Åka vagn osv.

Tror Lovisa sov tre ggr per dag i samma ålder. Andra sover mer eller mindre. Beror såklart på hur mycket de sover på natten. Vi brukade gå upp runt 7. Sov igen vid 9 tror jag, en gång igen mitt på dan och sen runt 15/16 igen. Tror hon kunde sova runt 12 tim per natt då (med ett par amningar) plus 4-5 tim per dag. Nog snarare 4. Hade hon sovit kortare natt ibland så blev det mer. Hon brukade sova i pass från 40 min till 2-2,5 timmar. Kanske ett långt och två kortare pass per dag. Vi började med gröt och puré (förslagsvis jnte frukt utan t ex palsternacka eller morot, nåt som inte bara är sött och som mättar lite mer). Bästa tiden på dygnet att introducera mat brukar vara på morgonen eller efter förmiddagsvilan. Då de är pigga och inte precis ätit. Så om det inte skulle funka att ge på kvällen kan han vara för trött

Bara några tips och idéer Får du inte i honom gröt eller puré så testa att ge ersättning innan en promenad kanske? Innan förmiddagsvilan?

Stora kramar
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-10 15:09:08 följande:

Jag tror han småäter för han kanske inte blir mätt någon längre stund för det inte finns obegränsade resurser med mjölk längre.

På natten sover han 11 h från 19 till 06 sedan är han vaken till 8.30 och behöver nog sova 2 till 3 h då men om han vaknar upp eller sover dåligt för han är lite hungrig är ju inte det så lätt kanske.

Tänkte prova med ersättning innan han sover första gången och kanske gröt när han vaknar upp från den.

Finns det risk att han ratar mindre söt puré om jag bara ger frukt tror du?

Det vill jag ju inte nu åt han 40 min och släppte bröstet så jag ska se hur länge han sover nu.

Tack för input

Kram kram

Det är ju superbra att han sover så länge på natten Håller med dig ang småätandet. Även om du har bra med mjölk så räcker det ju inte längre med bara mjölk när de blir större. Sex månader är ju ett riktvärde. Är han en stor lille kan han ju behöva annan mat innan dess - eller så får man amma nonstop

Testa du olika puréer. Tror inte det är nån fara egentligen men man brukar säga att man ska börja med grönsaks. Vi testade en sort åt gången i några dar. Men det behöver man ju inte heller. Testa dig fram. Låter som du har en bra plan!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-11 19:22:47 följande:

Hej, här kämpar vi på med gröten. Fick i honom 1 tesked idag på morgonen tog säkert en halvtimme för han spottar ut. Mangopure eller morotspuré är inte heller populärt. Provar att mata tre ggr per dag och ger det tid.

Gällande ersättning vill jag fråga er andra följande:

Douglas är inte alls van med flaska eller ersättning, han accepterar Tommie tippee så den kör vi nu. Vi har ersättning sedan han var nyfödd, den som heter 1 borde vi köpa ersättning med högre siffra för att han ska bli mättare? Han dricker inte mycket, idag ca 50 ml åt gången. Han behöver nog vänja sig vid ny smak. Han accepterar inte att hans pappa matar utan det är bara mamma som duger

Igår och idag har jag promenerat med honom när det är dags för första vilan vid 8.30 och han har sovit mellan 2 och 3 h och blir som en helt annan liten kille. Han är glad och mer nöjd, så himla viktigt med sömnen. Hoppas han börjar tycka om maten snart också

Oh va bra att han sovit böttre. Underbart!! Det är ju en process det där med mat. Det tar tid. I början är det ju smakisar som gäller för att vänja magen och smaklökarna så inget konstigt alls. Nr 1 kör man till de är 6 månader. Tror det är järn osv som killen så kör du den. Hipps Combiotic är ekologisk och utan maltodextrin. Finns bl a på Coop forum. Inget konstigt att bara du duger och att det går sådär i början. Tog en månad för Lovisa att komma in i det där med flaska. Sen fick pappa också ge. Hon gillar bara Mams flaskor med platt napp. 50 ml efter ett par dar är ju jättebra!!

Heja dig!!

Kram och lycka till!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015