• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-02-08 07:43:50 följande:

Oj vad ni skriver kära vänner!

Härligt med babysim Irma, tänkte börja med det om någon månad när Adam är 5 månader.

Angående försäkring kollade vi runt när Adam skulle fötsäkras och en vän som är försäkringsmäklare sa att trygg hansa var bäst så det fick det bli.

Ni som har spädbarnsskydd i babyskyddet, när tog ni bort det eller planerar att ta bort det? Adam är inne i en period då han inte uppskattar sitt babyskydd så mycket, läs skriker så fort vi sätter honom där, men igår tog vi bort spädbarns inlägget och då blev det bättre. Han är ju inte helt stabil i nacken ännu men det verkar funka ändå?

Hur länge kan man ha babyskyddet? Vilken bilstol är bäst sen?

Ni som har bebisar runt 4 mmånader, har ni börjat med smaksensationer ännu? Varje dag? Smakprov först vid 6 månader?

Många frågor från mig! smile2.gif

Kram

Hej!

Vi har inte tagit bort den än, men det är i högsta läge. Funkar ännu men det är nog snart dags att ta bort den.

Jag fick tips om Skandia (för vi som bor i stor Stockholm, då man har tillgång till den privata BVC Martina o slipper en del köer). Har som sagt inte tittat noggrant ännu.

Ha en bra dag!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-08 07:51:11 följande:

God morgon vänner!!

Hur har ni haft det i natt? Här är vi trötta idag. Lovisa ammade varannan timme från 01.30 i natt så tur jag somnade 21.30 iaf. Somnade i soffan, en klassiker smile5.gif Och storasyster hade mardröm och var vaken mellan 04-05 så maken är också helt slut idag. Vi fick sova till 07.15 idag iaf och jag och barnen slappar i sängen nu och kollar film. Lovisa ammar igen!! smile5.gif Det måste vara Eventfasen, tillväxtperiod, magknip (hon har pruttat mkt i natt men inte gråtit) eller ont i halsen eller nåt. Så här ofta brukar hon ju inte amma iaf. Får se hur dan blir.

Härligt med babysimmet Irma!! smile1.gif

Kramar till er alla

Men blä, vilken natt! Hoppas dagen blir bättre

Här var det tre amningar, men sedan var det lugnt!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-08 12:04:40 följande:
    Det är inte i den vanliga barnförsäkringen det ingår utan det är om man tecknar en privatvårdsförsäkring för barn som man får tillgång till Martina som är ett privat barnsjukhus, ej en Bvc. Privatvårdsförsäkringen är mycket dyrare och finns i två varianter. Vi har inte tecknat den utan har vanlig barnförsäkring via IF.

Kram
    Tack, jag såg det nu när jag läste lite mer ordentligt...den privata kostar 475 i månaden vilket är rätt dyrt tycker vi med.

Det blir nog en "vanlig" för oss med! Tänkte mer undvika köerna men det är väl saftigt för det...

Just hemkommen från en promenad i solsken med Victor, som var rätt gnällig hemma men somnade så fort vagnen började rulla. Jag gick en timme, så han fick sova.

Underbart väder även om det blåser kallt!

Hoppas ni har en fin dag alla.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-09 07:27:33 följande:

God morgon på er!!

Hoppas ni haft en bra natt. Här har det ammats 19.30, 02 och 05 i natt så bättre än igår. Imorgon kanske vi är tillbaka i gamla gängor igen hoppas jag. Dags att sluta mysa och gå upp

Hur mår ni idag alla?

Kram

Hej!

Skönt att det går åt rätt håll. Jag kommer ihåg att det var väldigt varierande med nattsömnen under Event fasen...
    Igår kväll var vi på middag hos svägerskan, och Victor var en riktig charmtroll. Han gick dessutom att lägga i vagnen utan protest och somnade där. 
    Ammade kl 21.30 när vi kom hem (passade på när han ändå vaknade), sedan 01, och 05.30. Så helt Ok natt faktiskt, känner oss så pass pigga så vi ska på ett mammapass idag. Sedan är det dags för mammagruppen och information från Tandvården. Efter det tänker vi ta det lugnt

Hoppas ni får en härlig dag i solskenet,

Kram!
  • Irma01

Förresten, här märker vi verkligen att det händer saker...Herrn förstår nu att mamma och pappa lämnar rummet ibland och då skriks det friskt...

Dags för nästa fas nu också, "relationships" får se hur det blir!

Nej, nu ska vi dra till gymmet, som brukar vara en höjdpunkt för Victor, han verkar tycka det är så kul att se mamma göra konstiga övningar!

• Irma01
    Happyland skrev 2015-02-09 10:51:11 följande:

Ursäkta att jag tassar in här... En liten fråga bara. Jag är på ruvardag 8 (ångest och hopp om vartannat), efter IVF, och undrar om ni som blev gravida (GRATTIS TILL ER ALLA!) allihop hade symptom som gjorde att ni trodde att ni skulle plussa? Eller fanns de dem av er som inte kände något?

Kram på er <3

Hej!

Jag gjorde ÄD och kände ingenting...var väldigt förvånad när jag såg plusset! (Speciellt efter 6 år av försök...), så det är inte alla som har symptom.

Lycka till!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-09 10:53:20 följande:

Lovisa har förresten börjat göra "bananen" nu titt som tätt. Ska även upp och helst snurra runt och vända sig överallt, hela tiden. Livsfarlig på skötbordet då hon vänder sig på mage och sen skjuter ifrån med händerna så hon håller på att trilla ner. Gulp!! smile4.gif I mamaroon så gör hon bananen och håller på att åka ur men vi spänner fast henne såklart. Ska försöka ställa sig på alla fyra också, putar upp rumpan och blir arg då det inre går. Igår när hon badade så ville hon inte ligga i sin stol utan försökte skjuta sig ur hela tiden. Himmel, var ska detta sluta!! Fyra månader på onsdag smile1.gif

Kram

Ps. Rekommenderar denna om ni har badkar förresten och tröttnat på balja smile1.gif Får upp till 8 kg.

lekmer.se/barn-och-baby/skota-o-halsa/badbaljor-o-badstod/ok-baby-buddy-badstöd-vit

Oj! Ja, lugnets tiden är förbi... Hon verkar vara väldigt motorisk. Vi njuter fortfarande då Victor inte har ännu börjat rulla mycket av sig självt. Dock kan vi absolut inte lämna honom på skötbordet!!

Men han har börjat mer och mer upptäcka fötterna och försöker ta tag i dem, ser så roligt ut

Han gillar att "snacka" också plutten <3.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-09 17:49:23 följande:

Adam vänt sig från mage till rygg idag! Två gånger!! Mvh stolt mor smile2.gif

Grattis!!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-09 13:57:28 följande:
    Ha, ha smile2.gif ja fötterna är roliga att äta på och slita i. Konstigt bara att de sitter fast smile5.gif Ja hon är mkt mer motorisk än storasyster som var mer på snittet. Min syster gick vid 9 månader, hoppas det dröjer längre för Lovisa. Mkt bättre om de börjar gå runt året då de har lite mer förnuft och lärt sig ramla på rumpan ist för som en fura rakt bakåt smile5.gif

Vi har inte lämnat henne på skötbordet tidigare heller men har tvättstället precis bakom ryggen och alltid kunnat tvätta händerna men nu får man stå och blockera med sin egen "bakdel" då man tvättar dem om du förstår vad jag menar, ha, ha!! Lilla busfrö!! smile2.gif Sen har hon olika dagar, idag är en rastlös och frustrerad dag medan hon var lugn som en filbunke för ett par dar sen. Är väl utveckingsfasen som spökar smile1.gif

Hade ni kul på träningen? Visst är det underbart väder idag!!

Kram
    Ja, nu är det verkligen inte lika "lugnt" längre men desto roligare

Tack, träningen gick fint! Victor är knäpptyst och leker själv på sin filt samt att han har fullt upp att titta runt...

Han sov dock 2 timmar i em när vi kom hem från mammagruppen. Det och träningen tog ut sin rätt!

Kram
  • Irma01
    Bengalen skrev 2015-02-09 18:30:47 följande:

Jag har en lite märklig fråga till er andra.

Jag har noterat att jag inte behöver raka mig under armarna längre för det har helt slutat växa där. Blir lite orolig om det gäller all kroppsbehåring men tycker att i alla fall ögonbrynen fortsätter vara i behov av noppning. Är det någon annan som har upplevt liknande eller har jag drabbats av någon hormonrubbning kanske?

Samma här! Har typ rakat mig två ggr under armhålorna sedan Victor föddes för 5 månader sedan.

Växer inte lika fort på benen heller...

Skönt att läsa att det inte bara är jag!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015