Danisen skrev 2015-02-04 13:48:46 följande:
Nä men usch!! Hur mår dom nu de små? Så läskigt. Hon äter utan bekymmer. Men nyser, hostar lite, sover och äter mycket, använder nässug och koksalt mycket så går det bra. Hur tar dom RS prov? Får man svar direkt? Hennes temp är 37,5 nu. Är den så allvarlig i år? Jag är med förkyld. Vi blev sjuka igår. Vad ska jag vara mest uppmärksam på? Hoppas att Era små liv blir helt bra snabbt.
Kram
Ja det har varit en mardrömsstart rent utsagt. Jag hamnade ju också själv på intensiven först och så allt det här. Så nu är det förhoppningsvis bara lättare framöver. De mår mycket bättre om än ej bra. Fortfarande hosta, slem, igentäppta mm men jämfört med att knappt kunna andas så är det fantastiskt mycket bättre. Försök att inte använda nässug för mycket, anledningen är att ju mer du suger ju mer slem bildas så en avvägning är bra att göra det när det bara behövs. Något vi fick lära oss på sjukhuset. Det finns nezeril typ för små barn som man kan ta upp till 3 ggr per dygn, helst innan amning precis. Funkar lite bättre än bara koksalt (som du kan köra innan amning/mat varenda gång för att frigöra slemmet bättre så det går ner i magen). Vet inte riktigt hur de tar RS-prov för jag var inte närvarande när det gjorde det. Tror det måste skickas iväg för analys. Frågade om RS var extra allvarligt i år men det upplevde de inte. Däremot är värsta tiden just nu.
Jag var extremt förkyld precis innan förlossning. Sen fick min man det. De trodde kanske att vi bar på RS och gav det till barnen men det är svårt att veta. Ingen fick ju ta på barnen förutom vi och neo och bara min mamma & pappa som sett dem på avstånd utöver oss. symptomen är lite tricky då det är en förkylning den slår bara extra hårt mot de små om det är RS. Skulle nog söka vård om jag upplever att det är jobbigt för dem och det inte riktigt går att underlätta med koksalt mm. Bättre tidigare än sent. Hela avdelningen var full av RS-smittade eller magsjuka barn just nu.
Vi åkte ju in först när lilltjejen knappt kunde få luft, kanske lite för sent. Sen med pojken slog det om så fort att vi inte kunnat ana det, men det var ju också extra farligt då de var så små/för tidigt födda. RS peakar efter 5-6 sjukdomsdagen och kan tyvärr hålla i sig 3 veckor om det vill sig illa. Vet inte om detta gör dig klokare :). Vi hoppas att våra små är pigga och krya om 1-2 veckor i alla fall.