• Judda

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

• Judda
    Danisen skrev 2015-02-04 14:20:38 följande:

Hejhej!

stort Grattis till er lilla tjej vilket fint namn! Tråkigt att du blev dålig får man lov att fråga vad som fattades dig? Vi låg inne i 5 dagar. Dom ville ha mig kvar men jag ville hem hehe. Trist med amningen. Som du kämpar.

Tack! Det känns underbart att hon äntligen är här efter nästan 9 år av väntan.

Jag hade väldiga problem med klåda, framför allt i händer och under fötter, mot slutet av graviditeten. De misstänkte hepatos och tog prover ngr ggr men de såg bra ut. Sista veckan lugnade det sig lite.

Ca ett dygn efter förlossningen kom det dock tillbaka värre än någonsin och inom ett dygn hade det flippat ut helt! Nässelutslag över hela kroppen, fingrar som prinskorvar, knölar under hela fötterna så att jag inte kunde gå, läppar och ögon svullnade igen, ledvärk i händerna och så fick jag frossa. Sov inte alls på ett par dygn, låg bara och kliade mig och grät. Och mitt i detta skulle jag försöka få igång amningen med Doris som bara ville snutta längst ut på vårtan. Kunde inte ens hålla i henne till slut för händerna gjorde så ont.

Avdelningsläkarna visste inte vad de skulle göra så på torsdagen (då var hon 3,5 dygn) tog de dit en hudläkare från Sahlgrenska som fick titta på mig. Fick utskrivet Betapred (kortison) och allergitabletter och det gjorde susen, på ett dygn var det borta och vi åkte hem på fredagen.

Dessvärre hann jag bara precis börja trappa ned kortisonet innan det blossade upp igen. Så i förrgår satt jag här med samma kli och händer som värkte och försökte få till amningen och bara grät. Fick till slut komma akut till SU hud igår och nu är jag satt på en treveckors kortisonkur och det är för tillfället helt borta. Så äntligen känns det som att jag kan fokusera på amningen, men nu är jag rädd att det redan är för sent. Hon är 12 dagar nu och får ersättning i flaska efter varje amning. Känns som att hon suger sämre på brösten nu för att det går så lätt i flaskan. Hon tar liksom inte i känns det som.
  • Judda
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-04 15:57:26 följande:

Härligt att höra av dig och stort grattis till din lilla prinsessa. Olle hette Doris i magen och sin första vecka. Underbart namn. Blev lite tårögd när jag läste namnet och tänkte på när vi kom hem med vår lilla Doris. Känns som en evighet sedan och ändå som igår. Förstår att det känns tufft med amningen men hur det än blir så har du ditt lilla hjärta och du kommer ge henne allt hon behöver i överflöd. Kram

Där ser man, trodde ni att det skulle bli en tös eller hur blev arbetsnamnet just Doris? Vår lilla hette Kostas i magen. Vi hade inga aningar om kön, men jag älskar Grekland och läser grekiska så när min sambo föreslog Kostas så tyckte jag att det var extra träffande med tanke på att hen redan hade kostat en del som embryo.

Väldigt ledsen över detta med amningen, men fick höra igår av BVC-sköterskan att kortison faktiskt kan försena amningen och mjölkproduktionen så nu har jag ändå hopp om att det kan sätta fart när jag är färdig med kortisonkuren om tre v iaf. Så jag kämpar på lite till. Kram
  • Judda
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-07 14:28:52 följande:
    men fy vilken resa. Skönt dock att du mår bättre. Förstår verkligen att det är tungt att amningen inte funkar. Har du kontaktat Amningshjälpen eller fått hjälp vid bb/mvc/amningmotagningen. Tänker att hur det en blir så kan det vara skönt med stöd och råd från människor som vet. Och även om det skulle bli så att det bars blir flaska tillslut så går det ingen nöd på Doris och ni har redan knutit an till varandra och kommer fortsätta göra det amning eller inte. Att vara en bra mamma handlar väldans lite om amning när det väl kommer till kritan. Du är fantastisk som kämpar på. Kram
    Ja det har varit en rätt tuff start känns det som, känns lite tråkigt men det är ju bara att se framåt. Den första veckan i hennes liv är ju trots allt bara en av väldigt många kommande!

Har satt kl på 8.00 imorgon och ska ringa och boka tid på amningsmottagningen. Vill verkligen få amningen att fungera, men nu känns det mer och mer som att den dumma ersättningen håller på att tränga bort amningen helt. Är rädd att hon fått tuttförvirring av flaskan också. Då har vi ändå köpt en Calma som ju ska vara som att amma. Fast man märker ju att det går ruskigt mkt fortare ur den också än ur bröstet.

Just som jag tycker att det går lite framåt så blir det ett bakslag. Igår kväll sög hon lite ordentligt utan att somna för första gången typ någonsin. Lyckades även sitta och amma henne i soffan när vi kom hem, men idag är det skit igen.
    Så fort hon visar minsta tecken till sugvilja så har jag givit henne bröstet. Det tar ett litet tag ibland men lyckas få henne att ta bra tag iaf, men sen går det bara typ 30 sekunder så börjar hon somna. Jag petar, klämmer i handflatan, krafsar henne under fötterna, pratar etc etc men idag har hon ändå somnat inom 5 min och spottat ut bröstet.

Delproblem nr två är att hon inte suger ordentligt heller, hon snuttar mest och får suga 15-20 sug innan jag hör ngn klunk. Känns som att hon inte alls fattat att brösten är lika med mat.

Någon som vet vad man gör?
  • Judda
    villsågärna38 skrev 2015-02-07 14:48:05 följande:
    Oh herregud va jobbigt !! Låter ju fruktansvärt! Har själv fått en allergisk reaktion en gång med nässelutslag över hela kroppen och det var verkligen olidligt. Inte konstigt amningen blivit lidande då. Va skönt att du är bättre nu iaf. Håller med Hoppfulla Fia. Ta hjälp av Amningsmottagning el Amningshjälpen och funkar det sen inte så är ju inte det nån katastrof.Du är den bästa mamma lilla Doris kan ha ändå

Stora kramar och krya på dig!!
    Tack för svaret!

Nu med kortisonet mår jag bra (dessutom är en biverkning att man blir pigg och det skadar ju inte nu!) men jag är orolig för vad som händer om ngr dagar när jag ska börja trappa ner. Eländiga krångelkropp!

Jag vet att det finns bra ersättning och att det inte kommer att gå ngn nöd på henne om det blir så vi får mata henne, men jag vill verkligen amma av hela mitt hjärta. Känner mig så fruktansvärt misslyckad som inte kan ge mitt barn mat. Och närheten och myset skulle jag sörja ngt enormt känner jag. Sen är det ju det där med immunförsvaret och alla andra fördelar som hon missar med ersättning, känns verkligen inte alls roligt.

Hoppas verkligen att de har ngr råd som hjälper på amningsmott. BVC känns så insnöade på hennes vikt och jag känner mig dessutom lite besviken på BB som kom springande med ersättningen med en gång för att vi inte fick till taget. Just då när jag var så dålig dessutom så hade jag liksom inte ork att ifrågasätta varför. Doris gick bara ner 5% efter födseln så ngn nöd var det aldrig på henne...

Kram
  • Judda
    Bengalen skrev 2015-02-05 15:49:27 följande:

Stort GRATTIS Judda till lilla Doris! Hjärta

Jag hade också väldiga problem i början med amningen och är fortfarande efter drygt 6 veckor inte helt självförsörjande ännu men det blir sakta bättre och bättre för varje vecka.
    Precis som du gör tilläggsmatade vi efter varje måltid och även pumpade efteråt. Jag fick inte heller ut mycket i början. Första gången med pumpen var det bara en endaste droppe och sen låg jag länge på runt 10-20 ml per bröst. Mitt enda råd är att inte ge upp även om det känns grymt tröstlöst att först ge bröstet och sen trots det behöva tilläggsmata med hur mycket som helst. 

I förra veckan när vi var på ny viktkontroll hade Leo gått upp nästan 500 gram på en dryg vecka så sedan dess har vi börjat med napp efter varje måltid om han gnyr och i möjligaste mån låtit bli att ge honom någon ersättning. Det har gått över förväntan men man undrar givetvis vad det har gjort på vikten. Ska bli spännande att se imorgon på nästa kontroll.   
    Tack så mkt! Känns underbart att hon äntligen är här!

Vad var det som strulade med amningen för dig? När började ni med tillägg? Kör ni kopp eller flaska? Vi använde koppen första veckan, men det drällde så mkt utanför så man visste aldrig vad hon fick i sig och när vi var på återbesök på BB så rekommenderade de att köpa en Calma-flaska så den matar vi med nu, men jag har börjat ångra mig lite då det känns som att den kanske förvirrar henne.

Hur har ni lyckats trappa ned ersättningen? Vi har försökt improvisera lite och ge 65 ml efter "amningarna" om hon fortfarande signalerar hunger/sugbehov, men idag har hon varit så himla slö så jag oroar mig att hon får i sig för lite. Sen när det blir kväll verkar hon jättehungrig och blir aldrig nöjd så då äter hon 100 ml eller t o m mer och sen har hon sovit 4-6 h i streck under natten. Brösten får med andra ord ingen stimulans alls och kommer väl knappast öka produktionen...

Hur har ni fått ihop allt? Det känns så himla krångligt! Hur gick viktkontrollen? Suger din Leo ordentligt när han väl ammar iaf?
  • Judda

Hej tjejer!

Låter jobbigt med alla förkylningar. Än så länge har vi klarat oss. Doris är lite täppt i näsan som nyfödda kan vara men det funkar bra med lite koksalt då och då.

Amningen är dock fortfarande en stor frustration. Vet inte hur länge till jag orkar. Vill så gärna helamma, men det känns hopplöst just nu. Tror jag har problem både med mjölkmängden och utdrivningsreflexen. Jag har aldrig känt ngt pirr eller ngt som alla pratar om, gör ni det?

Brösten har aldrig läckt, det andra bröstet (som jag inte ammar på) reagerar inget vid amning och jag har aldrig haft ngn stråle eller ens droppe från bröstet när hon släpper. Inte är det ngt klunkande på varje till varannat sug heller. Snarare 5-20 sug mellan varje klunk.

På em/kväll känns det inte som att hon får ut ngt alls nästan, hör knappt ngr klunkar alls.

Dessutom vekar hon ha fått problem med magont nu. Första 3 v skrek hon i stort sett ingenting, men sen i helgen när hon blev 3 v så har hon nu varit ledsen o skrikig varje kväll. Hon vill ligga vid bröstet hela tiden, men sliter och drar och kastar med huvudet tills jag blir tokig. Vet inte vad jag ska göra!

• Judda

Ni andra som haft ersättning, hur lyckades ni trappa ut den? Känns som jag aldrig kommer att få igång mjölkproduktionen så länge ersättningen finns med i bilden. Hon sover ju 4-5 h efter hon fått ersättning och då blir det ju inte ngn amning...

• Judda
    lelle75 skrev 2015-02-18 20:10:40 följande:

Pröva att dricka fänkålste alternativr fänkålste/kummin från hälsokost. Det har ökat på min mjölkproduktion. När jag slutade förra gången så slutade brösten att läcka. När jag började igen så läcker det msssor och Alice sätter i halsen. Känner inget pirr.

Har svarat dig tidigare hur jag trappade ut ersättningen, lycka till!

Tack för svaret!

Kollade ditt gamla svar. Menar du att ni minskade 10 ml per dag vid varje matning alltså? Hur många ggr om dagen fick han ersättning? Hur gjorde du med amningen samtidigt? Jag har testat 10 min per bröst o sen ersättning, men det sista har jag istället låtit henne amma ro ta o mycket hon vill, men då vill hon ligga vid bröstet hela kvällen. Tror att det största problemet är hennes sugteknik. Hon har ett bra tag, men suger bara aktivt i 30-90 sekunder sedan ligger hon bara och snuttar.

Dricker amningste sedan en dryg vecka, kanske att det har hjälpt produktionen lite men problemet nu känns mer som att det är att hon suger för klent och därför aldrig tömmer brösten. Hon somnar bara hela tiden.

Började med semperdroppar för ett par dagar sen, hoppas att det ska hjälpa. Ska man lägga till Minifom också?
  • Judda
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 20:55:59 följande:

Oj va jobbigt Judda!! Inte kul alls. Förstår att du blir ledsen. Du kämpar verkligen. För det första, ta kontakt med Amningshjälpen. Där kan du få en hjälpmamma som blir din personliga rådgivare. Kan vara guld värt! För det andra så fortsätt amma, amma, amma.

Har hon rätt tag? Det funderar jag lite över. Utan rätt tag kommer det ju inte så mkt mjölk. Googla om du är osäker. Sen tycker jag att du ska pumpa en gång emellan om hon sover 4-5 timmar. Det gäller ju att hon suger mkt på bröstet för att mjölken riktigt ska komma igång. Dagen som det kickade igång ordentligt för mig ammade Lovisa i princip non stop dygnet innan. Pirr kände jag bara första dagarna, känner ingenting alls nu då jag ammar och hade inte direkt ont i början så det är så olika. Har aldrig haft blåsor heller. Att hon skriker och bökar kan ju vara att hon har tuttförvirring och blir irriterad över att det inte kommer lika lätt ur bröstet som ur flaskan. Kan ju även vara att du inte fått igång mjölken tillräckligt. Har du lyckats trappa ner på ersättningen något? Hur mkt och hur ofta ger du av den? Hur länge ammar hon innan?

Minifom och Semperdroppar är annars bra tips. Bebisar kan även bli överstimulerade och gnälliga på kvällen för att de är trötta. Testa att amma i lugn och tyst miljö på kvällen med dämpad belysning. Inte framför tv osv och lägg henne tidigare på kvällen. Kan också vara det som spökar.

Kram

Tack för svaret!

Har varit på amningsmottagningen en gång i förra v och hon tyckte att taget såg bra ut. Doris gapar stort och då trycker jag henne till bröstet och det brukar funka. Båda läpparna är utvikta när hon suger och jag ser att det jobbar vid röst och kinderna är runda. I början på bb tog hon bara bröstvårtan och då gjorde det skitont men nu gör det inte ont alls, så det borde ju också vara ett tecken? Jag tror att det stora problemet är att hon suger så klent. Nu kan jag t o m känna att det spänner lite i brösten så tror att det finns mjölk, men hon lyckas liksom inte få ut den. Jag kör kompressioner när hon äter och det hjälper lite, men knappast när hon snuttar och bara somnar...

Man kanske skulle ringa Amningshjälpen iaf, de kanske har ngt råd.

Lite tuttförvirrad börjar jag undra om hon inte är. Men borde hon inte ha problem varje gång då? Det är bara på kvällen och natten som hon rycker och sliter.

Har trappat ner ganska rejält på ersättningen sedan i helgen. Innan ammade jag 10 min per bröst och sen fick hon 65 ml ersättning, men kände att mjölkproduktionen aldrig kom igång då eftersom hon ammade så lite och sov så mkt. Så nu har jag försökt att bara ge ersättning när det blivit ohållbart med skrik och/eller maratonamning. Så de senaste dagarna har hon fått 65 ml 3-4 ggr per dygn bara och så får hon amma i stort sett så mkt hon vill däremellan, men problemet är som sagt att hon bara somnar så jag är rädd att hon får i sig alldeles för lite nu. Bävar för nästa vägning på onsdag på BVC.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015