• Längtar12345

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej alla mammor.

Håller med om att det verkligen behövs avlastning från partnern. Det är helt underbart att vara mamma men att inte fått sova mer än 2-3 timmar i sträck under flera veckor tar helt klart ut sin rätt och vi är båda rätt trötta nu. Min lilla skrutt blir 6 veckor imorgon och jag ammar fortfarande lika mycket som tidigare. Ca 06, 09, 12, 15, 18,21, 00, 03, Alltså ca 8 gånger per dag. Däremellan sover hon rätt bra. Hade hon själv fått välja hade det blivit mer åt varannan timme men på bvc tyckte ssk att jag skulle försöka dryga ut det till var tredje timme och då behöver jag hjälp av napp för annars är det omöjligt att drasut på tiden mellan amningen. Vid kl 18-amningen brukar min man avlasta mig genom att ta matningen mha ersättning. På kvällen brukar hon vara lite gnällig, vill inte ta bröstet men är hungrig, äter lite och skriker lite och äter lite och skriker igen..... Någon som känner igen detta? Jag brukar bära henne och trösta och därefter försöker jag amma igen, efter ett par försök brukar hon ta bröstet.

Är det ok att ge ersättning någon gång per dag?

Jag överlever inte utan nappen, är det ok?

Oj vad långt det blev....

Hoppas vi alla får en bra natt med mycket sömn.

Kram

• Längtar12345

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

• Längtar12345

Hehe min bvc ssk är av den äldre skolan kan man säga. En annan anledning jag fick till mig var att om jag små-ammade hela tiden fick hon bara i sig den tunnare 'för-mjölken' som inte var så fet och som också skulle göra henne mer gasig i magen. Jag kör på och ammar när hon vill det. Ska kolla Amningshjälpen igen. Hon vill helt klart ha mer mat på kvällen och då brukar det bli fri tillgång. Har nog tänkt lite att om jag proppar henne full med ersättning på kvällen så kanske hon håller sig lite längre.

Tror jag egentligen att jag har gott om mjölk för häromnatten fick jag pumpa ur 1,5dl ur ena bröstet då jag vaknade av att det höll på sprängas.... Haha. Nu ska jag kolla in sagogrynet.....

Godnatt till er!

• Längtar12345

Hua. Det känns som om vi är många här inne som suktar efter att få sova mer än 2-3 timmar i rad just nu. Jag försöker lura mig själv lite just nu och tänka att ' åh vad jag känner mig pigg, hormonerna gör att jag klarar att vara utan någon längre stund just nu'. Haha. Jag försöker även trots sömnbristen njuta av att fem års kämpande med att bli gravid är över och jag har en frisk underbar dotter som en anonym donator i min omgivning skänkt mig. När jag känner mig vansinnigt trött försöker jag tänka så, hjälper mig lite iallafall trots att jag ibland bara vill gråta..... ;)

Jag tvivlar inte heller på att våra män är underbara pappor, men det är klart att det är en omställning för alla. Vi har i omgångar suttit ner och pratat igenom vad han behöver och vad jag behöver och på vilket sätt han kan avlasta mig. Vi har tillsammans försökt ta fram olika strategier för att få så bra flyt som möjligt och på vilket sätt vi båda kan få så mycket återhämtning som möjligt. Jag har förstått att han många gånger känner sig lite utanför eftersom jag och dottern är så sammansvetsade. Kommunicera och bemöta varandras behov.

Fr.o.m. Igår kör jag fri amning, återkommer med utvärdering !;)

Kram

• Längtar12345

Hej. Många som har det kämpigt. Kram !!

Jag har börjat lägga lilltjejen vid kl 20, vi byter blöja och lägger oss o ammar o sjunger vaggvisor. Hon somnar efter 10 min och ibland går jag upp och ibland somnar jag med hehe. Ammar sedan ca kl 00:30, 03:30, 06, 07 och sen sover hon till 10. Däremellan har jag fått sova bra.

Jag kör enbart med helamning och märker inte att hon är mer hungrig nu än när hon fick ersättning till kvällen. Antalet amning ar är ungefär som innan men tiderna kan variera.

Hur ger ni semper droppar? Står att de ska ges i mat eller dryck. Men jag ammar bara.

• Längtar12345
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 11:11:17 följande:

Hej!

Ni som har problem med skrikig bebis och magont. Byt till nån av dessa D-vitamindroppar!! Har hört flera bebisar som reagerat med regelrätt kolik. Det är inte oljan de inte tål utan konserveringsmedlet (fullt med E:n i den man får av Bvc, usch!!). Dessa två nedan är utan E-ämnen. Jag gillar ju ekologiska varor och inte förtjust i E-tillsatser så ska byta med en gång även om vi inte har problem med kolik här.

www.apotea.se/dunmedic-d-vitamin-olja-80ie-per-droppe-25-ml

www.apotea.se/semper-d-vitamindroppar-10-ml

Hej alla mammor!

VSG :

Tack för tipset. Ska testa dessa istället.

Grattis Judda till lilla Doris. Hoppas att du mår bättre!

Min lilla tjej fortsätter att vara pipig på kvällarna. Besväras främst utav gaser i magen. Har börjat med Semper dr och märker att hon lättare kan prutta ut gaserna. Ska även skaffa minifom imorgon och börja med det.

Kämpar på med amningen och tycker att det går sådär. I ena bröstet kommer det mycket mjölk väldigt fort, det gör att hon bara tar ett litet tag om bröstet och sväljer en massa luft, får 'kallsup'. Andra bröstet är långsammare, hon tar för litet tag, blir sur och skriker. Sen tar hon nytt tag och skriker igen. Känner inte att jag får så mycket tips via bvc.

Funkar däremot superbra att lägga henne själv på kvällen. Nattar henne med samma rutin varje kväll och hon somnar på 10 min och sover själv tills vi lägger oss. Imorgon blir hon 7 veckor.
  • Längtar12345
    linnea83 skrev 2015-02-05 15:43:47 följande:

Vi har ju inte haft jättestora problem men han har varit mer gnällig på kvällar och verkat ha lite ont i magen.Bytte till sempers,inne på tredje dagen och tycker mig märka skillnad :).Han vill äta mer sällan och äter mer då istället :).Ger ersättning..Så jag kan rekommendera dom,även om det är surt att bvc inte kan ge dessa direkt istället.Men allt för att spara pengar!195:- är lite saftigt men absolut värt det om det funkar :).Man får väl låta det gå några dagar till för att se om det är dom :).

Hej. Känns som om det är ganska vanligt att bebisarna blir lite pipiga på kvällarna. Ammar du också eller ger du enbart ersättning? Hur ofta äter han per dygn? :)
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015