• Blomman701

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Vilka böcker rekommenderar ni att jag ska läsa som förstföderska? Vad har ni för bra tips?

• Blomman701
    Irma01 skrev 2015-01-22 08:13:22 följande:
    Jag läste bara Gudrun Abascal böcker, Att föda heter den ena och Att möta förlossningssmärtan heter den andra.

Bra beskrivningar av de olika faser, dock ska man tänka på att hon lägger en del av sina egna åsikter när det gäller smärtlindringsmetoder.
    Så ta den delen med en nypa salt. Men annars som sagt väldigt bra.

Som Lelle skrev, passa på också att läsa om de första månaderna med en spädbarn...för när bebisen väl är där kommer du inte att hinna med läsning så mycket
    Vilka böcker är bra att läsa om bebisar och spädbarn? Det är ju en djungel av böcker där ute? :)
  • Blomman701

Nu frågar jag er som varit gravida nyligen: vaccinerade ni er mot influensan nör ni var gravida?

Kan inte för mitt liv bestämma mig hur jag blr göra.

• Blomman701
    johjen skrev 2015-01-26 17:02:19 följande:

Jag gjorde inte detta då jag har en god vän som råkade illa ut när hon vaccinerade sig när hon var gravid. Men givetvis ska man läsa på oxh höra med vården vad de råder.

Hur råkade hon illa ut? De är så bra på att skrämmas med vad som kan hända som gravid! Har ingen lust att vaccinera mig men maken jobbar på en stor arbetsplats där de flesta inte fattar att är man sjuk stannar man hemma...
  • Blomman701
    johjen skrev 2015-01-26 17:36:13 följande:

Jag vill inte gå in på detaljer med hänsyn till min väninna och det är inte vetenskapligt bevisat att vaccinationen ledde till det som hände dem och hon vaccinerade sig innan hon visste att hon var gravid under den första känsliga tiden som fostret utvecklas. Men som sagt kolla upp ordentligt vad vården säger och läs på!

Aha! Då förstår jag lite mer man ska ju helst inte vaccinera sig innan v 16! Tack för svar.
  • Blomman701
    Bengalen skrev 2015-01-27 02:51:46 följande:

Blomman: jag tog influensavaccinet. Var också tveksam med tanke på att jag aldrig är sjuk. Min BM svarade då att du har heller aldrig haft så lågt immunförsvar som du har nu som gravid.

Du får även ha i åtanke att många av de andra här i tråden fick sina barn i oktober innan den riktiga influensasäsongen började.

Ska ringa min vc idag och se vad de säger...
  • Blomman701

Snart är bebis här och jag undrar vilka tips samt tricks ni har att bjuda på! :)

Och hur var det med d-vitamin droppar, vilka ska man ge?

Skulle vara så tacksam för smarta svar av er erfarna.

• Blomman701

Tack! Jag återkommer med frågor när bebis tittat ut. :) Hade för mig att jag läst i denna tråd för länge sen om d-droppar och att de kan ge magont! Har inte så många vänner med bebisar (läs inga) så frågor lär komma!

Kram

villsågärna38 skrev 2015-06-02 19:31:37 följande:

Lite svårt att säga såhär på rak arm. Vad är det su funderar över? Du får gärna ställa frågor sen eftersom här om amning, sömn osv. Bärsjal bra att ha i början. Och pysventiler Sen är Minifom och Sempers magdroppar bra. Finns magdroppar med D-vitamin och de är utan konserveringsmedel vill du bara ha D-vitamin utan probiotika så finns de bra utan konserveringsmedel på t ex apotea.se. De man får på Bvc reagerar vissa bebisar på. Sen så tänk på att ära mild mat då su ammar. Infa starka kryddor, lök, vitlök, baljväxter. Ja sånt som kan ge gaser Choklad, jordgubbar och kaffe kan de också reagera på. Och Cola dvs koffein. Och vill du amma så vänta ett par veckor till amningen är etablerad innan du ger napp. Undvik också helst nappflaska då det också kan förvirra bebisen. Behöver man tillmata lite i början kan man t ex ge med kopp.

Stort lycka till!! Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015