Inlägg från: Anonym (Har redan tvättmedel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har redan tvättmedel)

Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!

Maria 434 skrev 2015-01-21 13:29:35 följande:

Verkar inte finnas några negativa omdömen om dom på nätet, inte vad jag kunde finna ut ialla fall.
    Det i sig är ju märkligt om de är såna som lurar på kunder saker de inte beställt.

Tycker du ska ringa och prata med dom ts, det kan ju röra sig om ett missförstånd. Det vet man ju aldrig.

Anonym (ångerrätt) skrev 2015-01-21 13:31:12 följande:

Även om du hade tackat ja så har du rätt att ångra dig efteråt. Jag har en gång tackat ja till ett erbjudande som jag sen kom på inte alls stämde överens med det jag ville ha. Men tänk på att du måste vara ihärdig. De kommer försöka lura dig till att du måste gå med på köpet men tro inte på dem. Det är deras sätt att övertala dig och hoppas på att du inte har koll på vad som står i konsumentköplagen (eller vad den nu heter) Oavsett hur mycket du har sagt ja från början (som du inte ens har gjort) så har du rätt att häva köpet.

Ja, det kan vara ett missförstånd, men borde jag bestrida fakturan ändå så som Konsumentverket föreslår att man ska göra över mejl?

Ångerrätten på 14 dagar... ska jag ta upp det om jag ringer imorgon? Ska jag fortfarande skicka ett mejl idag där jag bestrider fakturan?

frökenelisabeth skrev 2015-01-21 13:36:44 följande:

Som andra skriver - det är oväsentligt om företaget hävdar att du tackat ja till att köpa något. Via telefon har man ALLTID 14 dagars ångerrätt, så denna kan du bara hävda när du ringer, den gäller från den dagen du tagit emot varorna. Hoppas det går bra, TS, du ska inte behöva bli lurad på pengar!

Tack! 
    Jag ska definitivt använda mig av ångerrätten.
    Men ska jag fortfarande skicka ett mejl där jag bestrider fakturan? Vill göra något redan idag eftersom de inte har telefonöppet förrän imorgon bitti.
    Anonym (säljare) skrev 2015-01-21 13:47:10 följande:
    Jag har arbetat som telefonsäljare i 3 år nu och aldrig varit med om att vi manipulerat/klippt samtal eller avtal. Du har alltid två veckors ångerrätt och den börjar gälla from det att du fått hem avtalet skriftligt. Alltså inte det datumet du spelar in det muntliga avtalet. Bra att veta för alla som vill bestrida!

Det finns både en ljudfil på själva avtalet och oftast en ljudfil på själva samtalet. Detta för att oftast är det så (faktiskt!) att säljaren är tydlig men att köparen misstolkar. Be om ljudfilen samtidigt som du hänvisar till ångerrätten. Då blir du en "krånglig" kund och avslutas snabbare
    Tack för hjälpen. Jag ska ringa dem imorgon och vara sådär jobbig.
    Vad ska jag göra med tvättmedlet då? Det står här på golvet och liksom hånflinar åt mig för att jag var dum nog att ta emot det från budet. Ska jag skicka tillbaks det eller?
    Maria 434 skrev 2015-01-21 13:53:06 följande:
    Enligt Vårdas hemsida har dom telefontid mellan 9-14
    www.varda.nu/category/detail/kontakt/1176

Jaha? I telefon sa de kl 12:20 att de stängde telefontiden kl 12.

Försöker väl igen då.

Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:00:30 följande:

Konsumentverket:

280270 
    Vilseledande marknadsföring av flytande tvättmedel 
    Vårda (M Zetterlund AB)  
    2014-12-05 

264407 
    Uppringd trots medlem i NIX-registret 
    M Zetterlund AB  
    2014-03-03 

252650 
    Negativ avtalsbindning efter telefonförsäljning av tvättmedel 
    M Zetterlund AB 
    2013-08-26

Länk: diabasweb.kov.se/doklist.asp

Ringer trots NIX:  missatsamtal.se/026613506/
    Haha, hade missat att kolla där. Tack!

Nu talade jag med Vårda i telefon som sa att de kommer plocka bort min faktura, de kommer typ "kreditera" den och sen kommer det nån gubbe och hämtar upp tvättmedlet om en vecka eftersom de har 20 dagars öppet köp.

När de sa att de tänker plocka bort mig som kund och lägga som kreditera (hörde inte exakt) så sa hon att jag kunde slänga fakturan som jag fått och att hon kunde sätta sitt liv på att jag inte kommer få några krav från inkasso.. haha. 
    Låter för bra för att vara sant. Kan jag lita på det här?

Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:29:37 följande:
    Nej, du kan inte lita på nått ännu. Svårt att säga. Släng absolut inga papper de närmaste åren. Kreditera? Kreditera gör man väl för att ge tillbaka pengar som betalts fel. Men du har väl inte betalt något ännu.

I värsta fall försöker de väl dra på det över 14 dagar då ångerrätten går ut. (Därför bör du ev bestrida köp skriftligt?)

Vore bättre om du fick saker skriftligt. (tror mail duger).

Om de skulle säga "bara att slänga" fakturan till mig i denna situation så skulle jag snarare rama in den eller lägga den i bankfacket.....

Kontakta konsumentverket och/eller konsumentrådgivare i din kommun om de har det.,

Kanske bör du även bestrida fakturan i ett REK BREV du skickar dem för säkerhets skull. (kostar typ 70 kr). (spara kopia på brevet). Fråga KOV om det.

Du kan ju avvakta några dagar till att börja med och se om burkarna hämtas. Men du bör ju även få nån slags skriftlig bekräftelse på att dessa ej skall betalas.

Haha, nej jag tänker verkligen inte slänga nåt.

Så jag borde skicka mejlet med bestridande av faktura ändå?

Ett rek brev alltså? Vad är det?

Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:49:03 följande:
    Står riktigt bra här:

www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar--bedragerier/Varatjanst-du-inte-bestallt/
    Tack, men jag har redan läst det där. Står inte vad rekommenderat brev är riktigt. Tror du inte att det räcker med att bara skicka ett mejl med bestridande av faktura?
    Jag tänkte samtidigt i mejlet sammanfatta vad som sagts i telefonsamtalet och begära ett skriftligt svar från dem där de skriver att jag inte behöver betala nåt och att de kostnadsfritt kommer hämta varan. 

Jag skickade ett mejl där jag bestred fakturan efter att jag pratat med dem i telefon (då de sa att jag kunde slänga fakturan) förra fredagen :

"Hej!

Angående er faktura nr XXXXX, med leveransdatum 2015-01-21 och förfallodatum 2015-02-10, i vilken ni begär att jag ska betala 1 239,00 kr.

Härmed tillbakavisar jag ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte finns något avtal mellan er och mig.

Jag har inte beställt något tvättmedel från er. Det enda jag har godkänt är den information som skickats hem till min adress efter ett samtal med en telefonförsäljare förra året. Jag har dock inte godkänt någon beställning.

Efter ett telefonsamtal tidigare idag kom vi överens om att jag inte behöver betala något och att varan hämtas av er om ca en vecka.

Jag vill veta skriftligen från er att jag inte behöver betala ovanstående faktura eller någon annan överraskning efter det, att tvättmedlet kostnadsfritt blir upphämtat/fraktat och att jag inte längre räknas som er kund.

Tack på förhand."

Jag fick svar igår:

"Hej Jenny

Förlåt för sent svar på mailen, men precis som jag sa i samtalat så kommer vi och hämtar tillbaka tvättmedelet, och vi har 20 dagar öppet köp till alla nya kunder, vilket betyder att man kan prova tvätta 20 tvättar, 20 dagar och om man hör av sig så hämtar vi tillbaka det och bjuder dig på det du använt.

Men släng din faktura inget som ska betalas hit, vi ringer en dag i förväg när vi är i ditt område nästa gång, vi har ordenarie leverans tid 1-3 veckor.

Vänligen

VÅRDA"

Förtryckt skrev 2015-01-30 16:50:21 följande:

Är det bara jag som tycker att det låter som att de ger dig en ny "prövoperiod"?

Jag har ingen aning. Men det känns lite som om de försöker vara så otydliga som möjligt..

Borde jag kontakta konsument-blabla? Konsumentverket? Pysslsr de verkligen med enskilda fall?
    Förtryckt skrev 2015-01-31 00:14:19 följande:

Nej vänta lite. Påminn dem igen om ett tag- men gör det INNAN de där 20 dagarna gått.

Okej. Jag ska ringa dem igen nästa vecka och spela in samtalet samtidigt.

Hej!

Allt gick bra. Det kom nån och hämtade upp allt utan några problem. Har inte hört nåt mer efter det. :)

Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!