• Brumma

underhållsbidrag och avdrag

smulan777 skrev 2015-01-22 10:13:23 följande:

Mitt förslag var att vi delar på kostnader och även delar på barnbidraget såklart. Men jag börjar med att betala allt (lättare att hålla ordning på vad som behövs). Samt att jag får övriga räkningar som avser barnet (bortsett från förskola)

Jo visst är situationen förändrad och jag gjorde den största missen tyvärr. Det är ju bara hans egna moral som skulle kunna få honom att agera annorlunda.

Jag skrev att pappan har barnet 11 dagar men det varierar från månad till månad. Pappan har barnet varannan torsdag (hämtas på förskola) till måndag (lämnas på förskola) och en natt den veckan som inte är hans och någon extra strödag om barnet saknar honom eller tvärtom. Det handlar inte om en dag!

Som sagt. Detta vara enbart en fråga om hur det funkar med avdrag av underhåll när man inte betalar kläder men har fått svar på det tidigare i tråden.

Du får gärna fundera över vad jag betalar ur egen fick om det känns upplyftande för dig. :)

Anledningen till att jag frågade om vad du betalar ut egen ficka är ju för att du låter som om du anser att din del är inklusive barnbidrag. Att han skall betala hälften innan det är bortrest (vilket innebär att din del minskar drastiskt). Det du skriver nu har ju inte framkommit tidigare utan är hekt annorlunda mot vad du skrivit tidigare...

Varken om hur mkt han har barnet eller angående barnbidrag...

Då är väl bästa alternativet att du betalar hela barnomsorgen (det skulle ju dessutom bli billigare om jag förstått rätt) och att han drar av enbart för de dagar bar et sover hos honom (torsdag till måndag ger tre dagar, så det skulle väl bli ca 7-8 dagar i månaden snarare)..

Det är väldigt svårt att svara när du ändrar informationen. ...
  • Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 10:42:46 följande:

Han får dra av för alla nätter.

Enligt de nya reglerna så räknas hela dygn (00-24) Samt "avlämningsdygnet". Mottagningsdygnet räknas alltså inte.

"Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn"

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:51:56 följande:

Är dåligt insatt i hur saker fungerar märker jag när folk skriver men har inte vart separerad så länge. Vad räknas som en dag? Någon som vet? Är det ett dygn eller vad? Om man lämnar på förskola men andra föräldern hämtar vem är det som får tillgodoräkna sig dagen?

Ett helt dygn räknas. Från 00 till 24.. alltså inte hämtningsdagen..

dock räknas avlämningsdagen som ett helt dygn.

Hämtas barnet på fredag är det boendeförälderns dygn, lämnas det på måndag morgon är det umgängesförälderns dygn.

Se länk i mitt föregående inlägg.
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:55:08 följande:

Jag skulle betala typ något på 600 kronor har jag fått för mig. Jo har också tänkt på att det blir konstigt att han gör avdrag för sin del (som är maxbeloppet). Blir ju ren förlust för mig. Man när vi separerade tänkte jag att det löser sig eftersom och att han och jag kunde göra upp med varann men inser idag att det är svårt när man inte är bästa vänner.

Har ni inte växelvis så blir det ju fel om han skall få halva räkningen och att hälften skall räknas på hans hushåll..

Förklara för kommunen att ni inte har växelvis boende och att du skall ha hela räkningen (baserat på ditt hushåll).

Sedan gör pappan enbart de avdrag han får..
  • Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 11:45:55 följande:

Så de har domstolsavtal? Om inte så går man efter fks regler.

Sorry - mitt fel..

insåg inte att reglerna var annorlunda vid om man har dom och om man går via försäkringskassan..

Tack för att du stod på dig och inte bara tröttnade på mig ;)

Fasen - måste leta upp en gammal tråd där jag då skrivit fel....
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-01-22 11:22:50 följande:

Ett helt dygn räknas. Från 00 till 24.. alltså inte hämtningsdagen..

dock räknas avlämningsdagen som ett helt dygn.

Hämtas barnet på fredag är det boendeförälderns dygn, lämnas det på måndag morgon är det umgängesförälderns dygn.

Se länk i mitt föregående inlägg.

Som du ser så har jag fel...

Om ni har en dom gäller det jag skrev till dig och det jag länkade till.

om ni har genom försäkringskassan räknas varje natt.. fredag till måndag blir alltså tre nätter.
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:51:56 följande:

Är dåligt insatt i hur saker fungerar märker jag när folk skriver men har inte vart separerad så länge. Vad räknas som en dag? Någon som vet? Är det ett dygn eller vad? Om man lämnar på förskola men andra föräldern hämtar vem är det som får tillgodoräkna sig dagen?

• Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 10:04:08 följande:

Du lägger ju 600 på barnomsorgen om du bara har kvar 360... Barnbidraget är till barnets kostnader även om du anser att det är en ekonomisk kompensation till dig.

Nej. Pappan vill ha halva barnomsorgsräkningen och den drar han av på underhållet. Samt de nätter som han har barnen.

Det vore nog bättre att gå genom försäkringskassan och sluta dela räkningen..
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 17:16:03 följande:

Inför lagen är vi alla lika. Eller bör åtminstone vara det. Därför ÄR inte barnbidraget mer öronmärkt till barnen i separerade familjer mer än i vilka andra familjer som helst.

Slutsats - Barnbidraget ska räknas till boförälderns inkomst när underhållet räknas fram.

Fast det spelar ju ingen roll hur mkt du tycker det.. det ÄR inte så. Och ger man råd här får man väl ändå utgå från vad som gäller?
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 19:31:23 följande:

Det som gäller är lagen.

Vad bra. Då är vi överens om att det är BARNETS uppehälle och uppfostran som gäller ;)
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 20:10:26 följande:

Jag tror att vi kan vara överens om att vara oense. Men jag tror jag fattar vad du menar och du fattar nog vad jag menar.

Juridiskt sett är det nog högst oklart vad som egentligen gäller.

:)
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag