Inlägg från: Anonym (asta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asta)

Två barn, ett rum, vill inte dela

Anonym (egna rum) skrev 2015-01-21 22:58:04 följande:

Vi har också två barn och hade ett sovrum som kontor. När barnen och vi tyckte att de skulle ha egna rum så flyttade vi ut och har nu ett skrivbord i vardagsrummet. Vi tycker att det är självklart att de ska kunna vara ifred då de inte leker med samma saker jämt.

Jag tycker din man är väldigt egoistisk som använder sovrummet som lekrum till sig själv.

Men är det ett "lekrum"? Jag fattar det som att mannen arbetar hemifrån ibland. Nåja snick snack..........en femåring behöver inte eget rum är min ståndpunkt och kan man inte bestämma över sin lilla femåring så kommer man att få ett rent he.....vete när den lille växer upp. Tjing
  • Anonym (asta)
    Anonym (ehh) skrev 2015-01-21 21:33:29 följande:

Ehh "främst femåringen"? Låter ni två barn, 3 och 5 år bestämma över hur ni skall möblera lägenheten, tala om att bli curlade...

Nej, gör det som passar er bäst, behöver sambon ett rum så kan väl barnen dela, möblerar ni om igen efter ett halvår när femåringen kommer på att det är läskigt att sova själv och vill dela rum med syskonet igen?

Tänk på hur de flesta barn har det i världen, eget rum är en lyx få förunnat och verkligen inget ett barn "måste ha".

• Anonym (asta)
    Nixe skrev 2015-01-22 07:36:28 följande:

Ts, du behöver uppdatera din trådstart med att din man faktiskt inte arbetar hemifrån sitt lilla kontor utan har ett annat jobb som de första andra. Förklara att hans hemkontor endast är för hans egna små hobbyprojekt han hoppas på ska ersätta hans jobb någon gång i framtiden istället för som du ser missuppfattar många och tror att han arbetar hårt hemifrån och försörjer familjen pga det där lilla rummet...

"de första andra"? Betyder?
  • Anonym (asta)
    Nixe skrev 2015-01-22 07:39:52 följande:
    Mannen är på jobbet på dagarna. Läser man lite så ser man att hans hemmakontor är för hobbyprojekt, inte för arbete med inkomst och det är ngt han sitter med EFTER arbetstid.
    Ja men då ska hans lek-kontor beslagtas direkt. I denna familj så har femåringar rätt att styra och ställa och då ska de vuxna buga och anpassa sig. Femåringen tar kontoret och pappan slutar leka.
  • Anonym (asta)
    Anonym (respekt) skrev 2015-01-22 08:53:52 följande:
    Att ha ett eget kontor avsett för en hobby är även det en lyx få förunnat och inget vuxna generellt "måste ha". Jag är av åsikten att allas åsikter och känslor är betydelsefulla i en familj, och det har inget med curling att göra!

En tanke till ts, ni jobbar heltid båda? Barnen är på förskolan hela dagarna? Har pappan verkligen behov av att vara ifrån sina barn ännu mer, kan inte hobbyn (för det mesta iallafall) vänta till barnen har somnat?
    Ja men precis. Han kanske kan sitta i köket och jobba? Förskolorna har tyvärr oftast stängt nattetid så man måste ju ha de där......ungarna typ hemma..........men ba? va? Orka?
  • Anonym (asta)
    Vinterankan skrev 2015-01-22 10:20:29 följande:
    Jag jobbar massor hemifrån (med mitt riktiga jobb, inte hobby) och min sambo en del. Och barnen är ofta hemma samtidigt som vi jobbar och vi sitter i vardagsrummet så att barnen får känna att vi är med och inte instängda på ett rum. Om vi behöver prata i telefonen så går vi in i sovrummet och stänger dörren eller om vi behöver sitta framför datorn när vi pratar så tar den andra föräldern med barnen in på något av deras rum och läser bok eller spelar spel eller något.

Jag tycker det är helt absurt att ni dator går före ett barn i rumsfördelningen. Och nej, en femåring kan inte bestämma, men en femåring kan önska. Och här är en femåring som önskar och en mamma som ser att det går alldeles utmärkt att uppfylla den önskan men pappan sätter sig själv främst.
    Är inte era barn på förskola? Vad menar du med "ni dator"? Skriver du på mobilen?
  • Anonym (asta)
    Anonym (Mama) skrev 2015-01-22 10:57:30 följande:

Det handlar inte om att hon BESTÄMMER, det handlar om att möta hennes behov!
    Hon och hennes syster är totalt olika till sättet och har helt olika intressen, treåringen är mer vild än tam medan femåringen är lugnet själv.
    Planlösningen fungerar inte till att dela av någon vrå, det skulle gå att ha skrivbordet i vardagsrummet om vi möblerar om lite, men i sovrummet blir det nog för trångt. 
    Vet inte exakt hur stort deras rum är, 8-9 kvm, så där fungerar det inte heller att dela av. Kontoret är lika stort som deras rum.

8-9 kvm? Då räknas det väl knappt som ett rum? Kanske kan den lilla treåringen sova hos mamma och pappa? Mina barn är vuxna nu men jag minns att det bästa småttingarna visste var att ha mamma och pappa för sig själv och mysa, gosa och bara vara. Prova!!!!
  • Anonym (asta)
    Anonym (Mama) skrev 2015-01-22 11:08:25 följande:
    Nej, hon vill sova i egen säng och det är inte natten som är problemet, utan när de är vakna.
    Är inte barnen på förskola? Är de av samma kön?
  • Anonym (asta)
    Anonym (Mama) skrev 2015-01-22 11:15:06 följande:
    Ja, men inte hela dagarna och helgerna är de ju hemma?
    Ja de är samma kön, vad nu det har med saken att göra.
    Så du fattar inte varför det faktum att barnen är av samma kön har med "saken att göra?
  • Anonym (asta)
    Vinterankan skrev 2015-01-22 11:16:41 följande:
    De är på förskolan och skolan men jag hämtar vid tre och jobbar sedan hemma till ca kl 18 (med avbrott för matlagning och vara med barnen). Om min sambo jobbar hemma så är det kvällar och helger. Planeringsdagar, lovdagar och om de är hängiga är de hemma hela dagen när jag jobbar

Ni dator är en dator, skriver på telefonen.
    Hängiga? "ni dator är en dator"? Jo men så att då var det väl typ....inget mer att tillägga?
  • Anonym (asta)
    Anonym (Mama) skrev 2015-01-22 11:45:40 följande:
    Jag har redan sagt tidigare att de är systrar, men nej, jag kan inte se vad det spelar för roll vad de är för kön.
    Nej det är ju inte aktuellt för dig kanske att fundera kring genusfrågor? Du har döttrar (precis som jag) och då bryr man sig inte så mycket om genustramset. Man klär sina små dockor i rosa och gullar och gosar. Vad pojkmammorna sysslar med är OINRESSANT!
  • Anonym (asta)
    Anonym (Mama) skrev 2015-01-22 11:53:40 följande:
    Vad dillar du om? Vad tusan har genus med rumsfrågan att göra? Och bara så du vet så har treåringen sina favoritkläder på förskolan idag, en spindelmannentröja och mörkblå mjukisbyxor.
    Jättekramar till din lilla "spindelmannentjej" så fint och liksom så rätt.Tre år och medveten om kön och kvinnors rättigheter! Hon blir nog ngt stort ska du se..............................................................
  • Anonym (asta)
    Anonym (Mama) skrev 2015-01-22 11:53:40 följande:
    Vad dillar du om? Vad tusan har genus med rumsfrågan att göra? Och bara så du vet så har treåringen sina favoritkläder på förskolan idag, en spindelmannentröja och mörkblå mjukisbyxor.
    Kan verka oviktigt när barnen är små men om du har tur så växer de upp och blir tonåringar!
Svar på tråden Två barn, ett rum, vill inte dela