Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?
Jag och min sambo kom nyss hem från vårt första samtal hos Amandabarnmorskan (det heter Aurora på de flesta andra ställena har jag förstått). Jag är livrädd för att få förlossningsskador i underlivet, och vill därför ha ett kejsarsnitt (uppskattar gärna om jag slipper påhopp om detta..) för att jag ska slippa all ångest och vara glad att vi ska få ett barn. Jag förstår såklart att det kan uppstå förlossningsskador av ett kejsarsnitt också. Jag har läst på om allt som finns att läsa på om de olika förlossningssätten, så jag har bra med koll på vad det är jag ger mig in på.
Grejen är bara att hos Amandabarnmorskan så blev hela samtalet (som jag trodde skulle vara som ett psykologsamtal) en övertalningskampanj, och jag fick höra att jag inte kan komma och säga att jag inte "vill" föda och tro att jag ska få ett kejsarsnitt. Att det aldrig kommer gå igenom. Jag hade verkligen försökt att förklara att så var inte fallet, att jag inte tror att ett kejsarsnitt är någon lätt utväg (tvärt om), att jag är RÄDD och att det inte handlar om någon fåfänga eller att jag skulle vara "too Posh to push". Jag berättade att jag var påläst om ämnet från båda håll, och att jag inte har gjort något lättvindigt beslut utan verkligen tänkt igenom detta. Vi blev lovade en tid med en läkare (som fattar beslutet), men det känns ändå så himla ledsamt att vi fick komma till en så osympatisk människa.. Är det någon mer som har erfarenhet av en liknande situation? Hur gick det för er? Eller är det någon som har tips inför mötet med läkaren (för att inte låta som att jag "bara inte vill" föda)? Är det värt att byta Amandabarnmorska, när vi bara ska gå på ett möte till innan vi får träffa läkaren?
Känner mig så ledsen och trampad på :(