• IntresseklubbenAntecknar

Hur stort huvudomfång hade din son vid följande åldrar?

Med anledning av en annan tråd, blev jag lite fundersam.

Vilket huvudomfång "ska" man ha? Vart går gränsen för "normalstort huvud", "för litet huvud" samt "för stort huvud"?

Vad hade din son för huvudomfång vid följande åldrar (och fick du nånsin höra att huvudets storlek var avvikande?).

Nyfödd?

6 månader?

10 månader?

12 månader?

18 månader?

Min som hade 35 cm som nyfödd, 44,5 cm vid sex månader, 47 cm vid tio månader + fyra dagar, 47,5 cm vid 11 månader + 29 dagar, 49 cm vid 18 månader + 3 dagar.

Nu är han fyra år och har 52 cm. Hans fontaneller är slutna sedan länge, men jag antar att sömmarna mellan skallplattorna fortfarande finns där(?). Så där borde ju finnas utrymme för skallen art växa(?).

Jag har 57 cm i huvudomfång och sonens pappa har något mindre (typ 55 cm kanske).

Är dessa mått normala? Hur vet man?

• Svar på tråden Hur stort huvudomfång hade din son vid följande åldrar?
  • Nyfikna72

Alla barn är olika på de flesta sätt, har aldrig hört nå speciellt om något barns huvud. Det kan knappast vara nåt vanligt om det felar.

Nyfikna72 skrev 2015-01-19 19:12:26 följande:

Alla barn är olika på de flesta sätt, har aldrig hört nå speciellt om något barns huvud. Det kan knappast vara nåt vanligt om det felar.

Okej, så måtten för min son verkar, enligt dig, normala? Även antalet mm och cm mellan månaderna?

Googlat runt men inte blivit klokare av det.
  • PrinsessanLeia

Om en vuxen har mellan 53 och 62 ungefär så bör ju ävenett barns mått variera en hel del

Mina döttrar har haft 47 cm ungefär vid ett år och 34-36 vid födseln . Nu har de ca 51 och 52 och är 5 och 8

• Nyfikna72
    IntresseklubbenAntecknar skrev 2015-01-19 19:18:32 följande:

Okej, så måtten för min son verkar, enligt dig, normala? Även antalet mm och cm mellan månaderna?

Googlat runt men inte blivit klokare av det.

Och varför skulle ditt barn inte vara normalt? Det låter inte sunt att leta fel sådär?
    Nyfikna72 skrev 2015-01-19 19:23:12 följande:

Och varför skulle ditt barn inte vara normalt? Det låter inte sunt att leta fel sådär?

Som sagt så startade jag tråden med anledning av en annan tråd som fick mig att fundera.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-19 20:08:14 följande:

52 cm är ju mitt på mrdelkurvan för 4-åriga pojkar så så mycket mer normalt kan det väl knappast bli? Har du inte sett hans kurva via bvc exempelvis? Alla tillväxtkurvor finns på www.tillvaxtkurvor.se

Tack för detta svar. Jag har (eller hade, ska jag säga, koll på längd- och viktkurvorna då sonen var yngre. Men huvudomfångskurvan har jag aldrig haft koll på. Kände inte ens till den. :S
    PrinsessanLeia skrev 2015-01-19 19:21:10 följande:

Om en vuxen har mellan 53 och 62 ungefär så bör ju ävenett barns mått variera en hel del

Mina döttrar har haft 47 cm ungefär vid ett år och 34-36 vid födseln . Nu har de ca 51 och 52 och är 5 och 8

Tack för svar! Kände inte till normalspannet, som sagt. Men nu vet jag, så tack för info!
Svar på tråden Hur stort huvudomfång hade din son vid följande åldrar?