• gealach

Allergisk reaktion av glass

Jag undrar om det är någon som känner igen det jag beskriver och har någon idé om vad det kan vara.

När jag äter glass får jag ibland en reaktion som yttrar sig som en lätt irritation på huden på insidan av överläppen. Det svider lite och blir lite rött, det går över på några timmar. Det är bara vissa typer av glass, speciellt vissa märken. Igår åt jag mjukglass och reaktionen kom på en gång. Jag har märkt av detta då jag ätit antingen mjukglass eller "kulglass", men inte varje gång, så min teori är att det rör sig om något tillsatsämne i vissa märken, jag tål mjölk och grädde och annat som finns i, så det tror jag inte är problemet och det yttrar sig vad jag har förstått helt annorlunda. Dock har jag inte tagit mig tid att titta på innehållsförteckningarna, mycket för att det gått över till dagen därpå och jag glömt bort det till nästa gång

Jag har inte kollat upp det med läkare då det inte är så allvarligt att jag lider av det, men man undrar ju. Blir det inte allvarligare än så här tänker jag inte sluta äta glass.

Någon som känner igen det jag pratar om, eller är jag unik?

Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
  • Svar på tråden Allergisk reaktion av glass
  • rfoto

Sojalecitin, fruktkärnmjöl (E410), guarkärnmjöl (E412) är några gissningar.

• rfoto

Datacort går att använda för att mildra symptomen. Antihistaminpiller innan om man vet att man kommer äta något med allergenen i.

• gealach
    rfoto skrev 2015-01-19 17:29:26 följande:

Sojalecitin, fruktkärnmjöl (E410), guarkärnmjöl (E412) är några gissningar.

Tack, ska kika på det, om de sorter jag inte reagerar på inte innehåller det är jag nog något på spåren
    rfoto skrev 2015-01-19 17:32:46 följande:

Datacort går att använda för att mildra symptomen. Antihistaminpiller innan om man vet att man kommer äta något med allergenen i.

Tack för tipset!
  • Carpe Noctum

Varför lindra symptomen? Ungefär som att säga; Jag får ont i huvudet när jag slår den i väggen, så jag sätter på mig en hjälm. Kanske smartare att sluta slå huvudet i väggen, eller hur?
    Leta efter en glass som du inte får problem av (Ekologisk kanske, men det är bara en gissning).

• gealach
    Carpe Noctum skrev 2015-01-24 14:00:59 följande:

Varför lindra symptomen? Ungefär som att säga; Jag får ont i huvudet när jag slår den i väggen, så jag sätter på mig en hjälm. Kanske smartare att sluta slå huvudet i väggen, eller hur?
    Leta efter en glass som du inte får problem av (Ekologisk kanske, men det är bara en gissning).

Nja, blir det inte allvarligare än så här har jag inga planer på att sluta eller leta efter glass som jag inte får det här av, men som kanske är tråkigare. Jag är mest nyfiken på vad det är för något.
  • Themis

Att du säger mjukglass ger vissa ledtrådar, eftersom den har ett ganska bestämt innehåll:

www.kostvagen.se/2012/04/24/mjukglass-nej-tack...-9158399

Det man ska vara medveten om är att om du är allergisk/överkänslig mot sojalecitin eller vissa ärt/baljväxtprotein nu så finns det en risk att det kan bli värre och gälla fler livsmedel om du fortsätter provocera.

Om du håller dig till "lyxglass" så är det vanligen färre tillsatser i den. Jag äter sällan glass av billigare märken eftersom jag kan reagera på guarkärnmjöl pga andra närliggande allergier.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • gealach
    Themis skrev 2015-01-24 18:02:52 följande:

Att du säger mjukglass ger vissa ledtrådar, eftersom den har ett ganska bestämt innehåll:

www.kostvagen.se/2012/04/24/mjukglass-nej-tack...-9158399

Det man ska vara medveten om är att om du är allergisk/överkänslig mot sojalecitin eller vissa ärt/baljväxtprotein nu så finns det en risk att det kan bli värre och gälla fler livsmedel om du fortsätter provocera.

Om du håller dig till "lyxglass" så är det vanligen färre tillsatser i den. Jag äter sällan glass av billigare märken eftersom jag kan reagera på guarkärnmjöl pga andra närliggande allergier.

Tack!

Ja, det kan ju vara värt att tänka på, i och för sig. Men det blir svårt att inte äta mjukglass

Svar på tråden Allergisk reaktion av glass