• frucgsvensson

IVF - 2015

Hej! Vi är i starkgroparna inför vårat allra första IVF-försök. Vårat problem är att jag (kvinnan) har PCOS. Min mans spermier är tipptopp. Vi har tidigare provat både pergotime och menopur. Menopuren har vi använt på samma sätt som under en IBF bortsett från att vi gjort jobbet hemma, och mindre dos såklart. Jag har svarat bra på alla omgångar men det har inte tagit sig. Nu går vi vidare med IVF. Vi väntar nu på en remiss från vår privata klinik så att vi kan lämna blodprover, sen ska det skickas en remiss till Falun. Väntetiden är 1-3 månader ungefär för vår del. Tänker att det kanske finns fler här som gör detta för första gången? Eller några som gjort detta förut men som kör igen?

• Svar på tråden IVF - 2015
  • Wictoria1984
    Gweny skrev 2015-02-19 16:00:51 följande:
    Då ligger vi nära varandra... har äp planerat v12. Spännande. smile1.gif
    Vart ska ni göra? Vi är i Örebro
  • Gweny
    Elfia skrev 2015-02-20 22:22:34 följande:

Kanon! :) Sa de till oss också sist, ska faktiskt ringa de på måndag och kolla ifall vi kan komma in på en liten repeat. Minns inte alls hur det var man gjorde med sprutorna. Den dagen vi slängdes in på första besöket var vi ju så överväldigade av all information plus nervösa som bara den, att jag nästan glömt av allt de visat. Hoppas vi får komma in innan jag börjar behandlingen om två veckor.

Ja kan ju vara skönt med lite repetition! Verkligen mycket att ta in!
  • Gweny
    Wictoria1984 skrev 2015-02-20 23:23:20 följande:

Vart ska ni göra? Vi är i Örebro

Vi är på sahlgrenska! Vill att tiden ska gå fortare, håller på att sprayar, ska lämna blodprov i början av mars.
  • Loven
    Elfia skrev 2015-02-19 16:19:45 följande:
    Fasen så gött för er!! Det är en otrolig lättnad att få ett datum och slippa gå runt och undra när man kommer att få hjälp. Om ni inte har gjort det så be om att få ställa er i "akut-lucke-kön" Ifall någon annan ställer in eller blir sjuk finns det möjligheten att bli uppringd. Men då måste man kunna komma in på direkten ifall de ber en. Det trodde jag aldrig skulle hända oss men det hände faktiskt och jag är så glad att jag frågade om en sådan kö :) annars hade vi egentligen fått komma in på vårt första möte i slutet på Mars och kanske inte fått börja med behandling förrän till sommaren. Men de ringde i början på Januari och sa att det fanns en lucka den dagen, 2 timmar efter samtalet. Både jag och min sambo åkte ifrån jobbet på direkten :) 
    Det är superskönt att vara "inne i rullarna", kom in just på en akuttid då vi inte hade tid förens i April egentligen. Nu ska jag börja med sprutor i maj, sedan är det bara att hålla tummarna på att allt går som det ska :)
  • Wictoria1984
    Gweny skrev 2015-02-21 12:18:51 följande:
    Vi är på sahlgrenska! Vill att tiden ska gå fortare, håller på att sprayar, ska lämna blodprov i början av mars.
    Håller oxå på att spraya och tiden går så långsamt
  • Nilla6

Hej jag och min sambo har en son född 08, vi har försökt få ett syskon i över 5 år. Gjort 2 inseminationer som inte tagit sej. Så nu gick vi vidare med ivf via sophiahemmet. Allt har gått fort. Första besöket 27/1, idag börjar jag med Gonal-f sprutan efter att ul var bra. Så nästa vecka äggplock och insättning. Väldigt nervös men spännande.

• Elfia
    Gweny skrev 2015-02-21 12:17:20 följande:
    Ja kan ju vara skönt med lite repetition! Verkligen mycket att ta in!
    O ja! Ringde SU imorse och bokade ett till BM besök. Sa att vi behövde repetion såhär nära inpå. Jag känner att jag börjar bli väldigt nervös nu faktiskt. Spruträdd + längtan så det är väldigt blandade känslor..

Vi ska få komma in på en repetion nästa vecka och det blir ju några dagar innan vi börjar med IVFen så det är ju bra!
  • Elfia
    Loven skrev 2015-02-22 19:08:15 följande:
    Det är superskönt att vara "inne i rullarna", kom in just på en akuttid då vi inte hade tid förens i April egentligen. Nu ska jag börja med sprutor i maj, sedan är det bara att hålla tummarna på att allt går som det ska :)
    Då håller vi tummarna för varandra och alla andra kämpande människor där ute :)
  • Elfia
    Nilla6 skrev 2015-02-23 15:52:04 följande:

Hej jag och min sambo har en son född 08, vi har försökt få ett syskon i över 5 år. Gjort 2 inseminationer som inte tagit sej. Så nu gick vi vidare med ivf via sophiahemmet. Allt har gått fort. Första besöket 27/1, idag börjar jag med Gonal-f sprutan efter att ul var bra. Så nästa vecka äggplock och insättning. Väldigt nervös men spännande.

Hej och välkommen in i karusellen med oss andra :) Vad kul att läsa att det gick fort för er. Själv har man väntat i 5 månader i IVF kö + nästan 2 års försök till första barnet på egen hand men om 11 dagar då får vi äntligen börja med icsi behandlingen! :) Håller tummarna för er och oss alla andra som kämpar!!
  • Gweny
    Nilla6 skrev 2015-02-23 15:52:04 följande:

Vad fort ni kom igång, så skönt! Ja är både nervöst och spännande.

Själv är det 8e spraydag, känner inte av så mycket. Ska lämna blodprov på måndag och se om jag kan börja med sprutorna...
Svar på tråden IVF - 2015