UmmAli skrev 2015-01-30 10:14:18 följande:
Hmm, frågar dig igen. Vad får dig att tro att Assad vill ta emot terrorister som inte är syrier? Ska vi skicka alla brottslingar till honom eller hur tänkte du? Han tänker väl att vi får ta hand om vårt eget skräp.
Pengar? Vem tror du du snackar om? Det är ingen liten gatugangster du talar om. Han behöver inte dina smutsiga pengar, intjänade av vapen som sålts till rebeller som torterar ,lemlästar och halshugger hans folk. Vill han ha pengar frågar han på annat håll.
Vapen har han också, det råder ingen brist där så att säga. Men det kanske skulle underlätta om han slapp alla "frihetskämpar" från hela världen som ville avsätta honom.
Det kanske skulle underlätta för honom om vi slutade sälja vapen till länder som stöder IS. Bojkotta länder som stöder IS. Aktivt ta ställning emot IS.
Sett om sitt eget hus och ta tag i problemen, vad betyder det?
Ja, så skulle vi kunna göra. Gadaffi var beredd att göra en sådan deal tidigare, innan han tragiskt nog dödades. Inte för att jag är ett Gadaffi-fan, men inbördeskriget efter hans frånfälle har kostat många människor livet. Om Assad skulle ställa upp på en sådan deal vet jag inte.
I övrigt håller jag givetvis med dig om att den kulturmarxistiska och kulturimperialistiska planen att störta diktatorer och ersätta dem med en västerländsk demokrati och påtvinga alla världens muslimer västerländska värderingar var, milt uttryckt, korkad.
Det fungerade inte i Afghanistan, det fungerade inte i Irak, det fungerade inte i Libyen och det fungerade inte i Syrien. Vilket inte är så konstigt eftersom det inte är Frankrike, Tyskland eller Sverige vi talar om utan länder med en annan religion, kultur och historia.
Just i det avseendet är muslimer, vilket kanske inte är så konstigt, ofta betydligt mer klarsynta än de flesta hjärntvättade marxister här i Europa.