Inlägg från: CatarinaOGP |Visa alla inlägg
  • CatarinaOGP

Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)

Jag ãr ocksâ sugen pâ nummer tre! Mina pojkar ãr 4 och 2 âr gamla (fõdda oktober 2010 och november 2012) och jag har alltid velat ha en stor familj. Min enda tvekan ãr det faktum att vâr ãldsta ãr inne i en extremt trotsig period och tvâan sover inte helt bra alla nãtter... men nãr ãr egentligen en perfekt timing att vara gravid/ ha spãdbarn?

Anvãnder spiral, tãnkte boka fõr att ta ut den om typ en mânad.
    Bor fõrresten i Lissabon i Portugal men fõredrar att bolla idéer vad gãller graviditet mm med svenskor ;) Hãr ãr barn en bristvara (1,3 barn per kvinna) vilket gõr att de stressar lite vãl mycket nãr de ãr gravida. Fast â andra sidan har man hãr i Portugal fõrmâner som gravid som inte finns i Sverige, av samma anledning! Talar inte om bistând men om t.ex. tanter som grattar en pâ gatan, alla lâter en sitta, gâ fõre i kõer, okãnda hâller upp dõrrar osv. En lyx :)

• CatarinaOGP
    Hjalmarsmamma skrev 2015-02-02 18:36:45 följande:
    Jag arbetar som lärare (har just nu en åk 1) och ser tydligt på jobbet att det ofta är stor skillnad mellan de eleverna som är födda sent på året och de som är födda tidigt. Minsta killen i min nuvarande klass (född i november) har det t.ex. lite tufft).

Vår dotter är född 27 december. Hon är än så länge bara 2 år så ännu vet vi inte om hon får det lätt/svårt. Hon är ganska liten till växten och är helt klart minst till storleken av 12:orna på hennes förskola. Mognadsmässigt får vi se hur det går. Hon leker både med 12:or och 13:or. Vi får väl se när det börjar närma sig skolstart hur hon ligger till, kanske kan man få till ett extra år på förskolan sen om det skulle behövas.

Samtidigt kan de som är födda tidigt ha det så lätt att det blir trist.

Det bästa vore egentligen om alla barn fick börja skolan när de är mogna för det och att de kunde börja olika som på förskolan. Men det verkar svårt att organisera det.

Med ett barn född 3 dagar efter jul känner vi i alla fall inte att vi vill ha ytterligare något att fira i december och väntar alltså med våra försök ett tag. Även om viljan och lusten finns nu... ????
    Tror att du kan ha helt rãtt med vad du sa om att de fõdda tidigt pâ âret kan fâ det sâ lãtt att det blir trist... hãnde mig, ãr fõdd i januari. Fast â andra sidan sâ lãrde jag mig ju allt vãldigt lãtt och har haft bra betyg. Finns nog fõr/nackdelar med det mesta. Mina pojkar ãr fõdda i oktober och november, fâr se hur det gâr!

• CatarinaOGP
    E som i Elin skrev 2015-02-12 19:55:46 följande:

Hej! Har inte läst ifatt hela tråden ( finns ju några inlägg) men Jag är en 31 årig mamma och lärare och hoppas att det är ok att jag hoppar in här.

Jag har två barn som är födda 2009 ( son) och 2012 ( dotter) och mammahjärtat längtar efter en trea.

När barn nummer 1 föddes var livet helt perfekt. Vi bodde i en nybyggd bostadsrätt, jag hade fast jobb och min man studerade och var hemma nästan jämt. Graviditeten och småbarnsperioden var fantastisk. Sonen var alltid glad. Men mycket vill ha mera och samma vecka som vi plussade med lillasyster köpte vi ett renoveringsobjekt i en vacker småstad vid vattnet. Ett underbart hus från 1936 som jag höggravid började att måla och fixa. Dotterns första år renoverade min man mycket och vi oroade oss både för ekonomi och renovering. Dessutom hade vi ju nu en trotsig 3åring också....

Vi har fortsatt renovering och jag inser att vi aldrig kommer bli färdiga med huset. Istället måste vi försöka att leva i nuet, vara nöjda med det vi har och se det vackra ( för vackert är det!) Men oj då svårt jag har för att gå förbi de där avskavda listerna utan att störa mig!

Lycka är inte att allt är perfekt - lycka är att se bortom bristerna.

Men barn är det bästa jag vet och jag ( och min man) kan inte riktigt tänka att vi aldrig mer skulle få ett litet knyte i famnen. Men vågar vi? Vi har ju två fantastiska friska barn, bra ekonomi och en väldigt väl fungerande tillvaro....

Så nu sitter jag här och vet inte riktigt vad vi ska göra.... Jag vill gärna uppleva den där rofyllda småbarnsperioden igen. Men frågan är om jag klarar att vara nöjd med huset utan att ta fram hammare och pensel

Elin! Jag har ocksâ tãnkt i de banorna! Vi bor i Lissabon, bodde i en jãttefin men icke barnvãnlig lãgenhet nãr ettan fõddes oktober 2010. Flyttade till stõrre och med bãttre planlõsning fõr ett âr sen, dâ hade vi redan en till pojke som fõddes november 2012. Har fixat och fixat men det blir ju aldrig helt fãrdigt...

2010, nãr jag fortfarande var gravid, kõpte vi en gârd med en massa ruiner i sõdra Portugal och har õppnat men hâller fortfarande pâ att fãrdigstãlla en sorts Bed&Breakfast. Har dessutom inte avslutat min hõgskoleingejõrsutbilning pâ KTH... Mycket jobb och visst kan ett till barn stãlla till det... jag tãnker dock ibland att om allt materiellt fõrsvinner sâ ãr ju familjen det som finns kvar! Alla dessa underbara relationer! Fõr varje barn sâ vãxer hjãrtat och vem vill inte ha ett enormt hjãrta? ;)

Vad det gãller ert renoveringsprojekt sâ kan du kanske se det som ett livsprojekt eller en sorts hobby? Istãllet fõr ett mâste? Jag tror aldrig att man blir riktigt fãrdig med ett hem, vi boar liksom in oss i omgângar och ãndrar och hâller pâ. Tycker det ãr ok och ganska trevligt!
  • CatarinaOGP
    momsan skrev 2015-03-17 08:19:46 följande:

Hur gamla är ni andra? Jag fyller snart 34 och börjar känna mig stressad för min ålder, därför vill jag inte vänta för länge med 3:an. Har barn födda -10 och -12

Jag ãr nyss fyllda 30, mina pojkar ãr ocksâ fõdda -10 och -12! Kãnner dock mest brâdska pga min man som ãr 12 âr ãldre ãn jag ãr...
  • CatarinaOGP

Har vãldigt oregelbunden cykel men det ãr nu 32 dagar sedan senaste mensen bõrjade och jag ãr smâtt illamâende... Kan ju vara inbillning sâklart dãrfõr att jag sâ gãrna vill men ska nog testa imorgon! Kan inte hâlla mig mer!

• CatarinaOGP
    Zesssan skrev 2015-03-17 17:05:40 följande:
    Spännande ju. ..när ska du testa dig.? :)
    Testade mig nyss... positivt! :)
  • CatarinaOGP
    momsan skrev 2015-03-18 11:24:37 följande:

Hur länge försökte ni innan det "tog sig"?

Tog ut kopparspiralen 25 februari och blev nog gravid 28e ungefãr!!! :) Med fõrsta barnet tog det 2-3 mânader, de andra tvâ gângerna (fick ett missfall mellan de pojkar jag har) tog det 1 mânad. Sâ det har alltid varit vãldigt snabbt..! Hoppas bara att det funkar denna gâng och inte blir missfall igen...
  • CatarinaOGP
    Nummer tre skrev 2015-03-18 11:49:44 följande:
    Grattis!!! Spännande Jag hoppas också på ett positivt resultat den här månaden! Hade missfall förra så hoppas att det ligger nåt i att man lättare blir gravid månaden efter..
    Tack :)
    Nãr vi fõrsõkte bli gravida andra gângen fick jag missfall. Sen blev jag gravid igen bara nâgra veckor senare sâ nâgon sanning ligger nog i det! :)
  • CatarinaOGP
    NellieMeja skrev 2015-03-24 18:06:47 följande:

Hej hoppar gärna in här om jag får. Har två flickor sen innan. Å nu vill vi gärna ha en 3 goding blev inget plus nu i mars så hoppas på april å det blir 4 försöket. Om jag minns rätt så har vi lyckats på 4 försöket med de andra 2.

Vãlkommen! :) Hur gamla ãr dina flickor?
  • CatarinaOGP
    E som i Elin skrev 2015-03-22 15:08:39 följande:

Hej! Här har det hänt grejer! Välkomna ni nya och grattis till plussen! Vad spännande!

På tal om åldersskillnad mellan barnen och Med risk för att trampa någon på tårna så är jag så glad över att inte ha en 2,5 åring och en nyfödd. När sonen var 2,5 kom lilla syster, mitt i värsta trotsåldern och husrenovering. Nu när dottern är 3 inser jag vilken otroligt rolig ålder det är - om man har energi att njuta av den. Förhoppningsvis blir dotterns ca 4 år när trean kommer.

Jag fõrstâr dig sâ vãl! Min fõrsta pojke var 2 âr och 1 mânad nãr lillebror fõddes. Blev jobbigt strax innan ãldste fyllde tre... vãrsta trotsutbrotten HELA dagarna. Vad jag ãn sa sâ kom det ett svar pâ tvãren tillbaka... sâ otroligt jobbigt, jag tror nog att jag konstant var pâ dâligt humõr under nâgra mânaders tid, det tog sâ mycket pâ krafterna!

Men...! Detta sagt sâ blir min yngste tre âr i november och jag har ju precis plussat (ett till novemberbarn alltsâ) sâ det blir vãl inte mycket lãttare denna gâng... Hahah, men jag ãr jãtteglad och det blir sãkert underbart ;)
  • CatarinaOGP

Inte skrivit här på länge... Började försöka i början av året och har tyvärr hunnit med två missfall sedan dess... Ett i maj (vecka 12 men embryot hade dött i vecka 8 sa de) och ett nu i början av veckan (vecka 8 fast det utvecklade sig aldrig som det skulle) Det känns trist och jag är så trött... Har varit illamående och trött i över ett halvår nu. För ingenting :(

Tredje missfallet totalt (fick ett mellan de barn jag har) så nu ska de utreda om något är fel. Hoppas nästan de hittar något, något litet som går att fixa, så jag kan gå in i nästa graviditet med hopp om att den kommer gå bättre. Blir väldigt snabbt gravid, har aldrig tagit mer än två månader, men att bara 40% av mina graviditeter resulterar i en bebis känns inte alls kul... :( Ska ligga lågt några månader nu tror jag men håller tummarna för er andra!! :)

• CatarinaOGP

Hej alla, god jul i efterskott! Behöver "prata av" mig lite... Fick missfall i maj, igen i september... Eftersom det var tredje gången totalt (har två söner födda 2010 och 2012, fick ett missfall emellan dem) ville läkarna göra några tester. Hann med gynekologiskt ultraljud, allt ser bra ut. Blodprov utan anmärkningar också. Sen föreslog de att jag och min man skulle göra ett test för att kolla genetiska avvikelser... Vi sköt lite på det, kändes inte helt rätt att testa sånt. Och nu har jag precis testat positivt igen... Glad, såklart. Men mest jättenervös, vill bara att veckorna ska gå så jag kan bli lugnare... Samtliga missfall har varit innan vecka 9. Första MF var i vecka 6. Sista utvecklades knappt alls men missfallet var först i vecka 7-8. Annat MF var i vecka 12, embryot hade dött i vecka 8... :( Så rädd att det ska upprepas..! Men tittar på mina två små underverk och vet att allt kommer att bli bra, på ett eller annat sätt :) Kramar till alla och lycka till!

Svar på tråden Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)