Inlägg från: Hjalmarsmamma |Visa alla inlägg
  • Hjalmarsmamma

Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)

Hej!

Här är jag gärna med.

Min man och jag har två barn födda i maj 2011 och december 2012 och börjar nu bli sugna på ett tredje barn.

Jag blir 35 senare i år och känner som flera andra i den här tråden att ska vi ha ett till måste vi börja försöka nu, annars kanske det blir för sent. Med våra tidigare två gick det väldigt lätt att bli gravid för mig, men man vet ju inte nu när jag är lite äldre...

Med två barn är vi egentligen nöjda och jag njuter för fullt av våra två sötnosar men tre vore mysigt. Det är praktiskt med två, men jag vet att jag kommer att ångra mig i framtiden om vi inte gör ett försök.

Vi har tätt mellan våra barn och under graviditeten saknade jag att kunna prata med ett äldre syskon som kan förstå och längta tillsammans. Jag köpte böcker och läste för vår äldsta men han förstod inte riktigt. Vi har 19 månader mellan våra.

Nu har jag en spiral insatt som jag tänker plocka ut under mars/april och sedan drar vi igång bebisverkstaden.

Anledningen till att vi väntar lite är att vi vill ha ett tidigt vårbarn och undvika ett till sent decemberbarn. Vi tänker att barnet får bättre förutsättningar om det är fött tidigare på året.

Blir det som vi önskar nu blir det strax över 3 år mellan tvåan och trean och vårt första barn kommer nästan att vara 5.

Planeringsmässigt tänker vi mycket kring bil just nu. Vi har en passar idag som vi leasar via min mans jobb. I juni ska bilen lämnas tillbaka och det är dags att köpa en ny bil. Frågan är då vad vi ska ha för bil? Hur ska vi få plats med tre bilatolar i bilen? Hur tänker ni andra? Tips kring bil?

• Hjalmarsmamma
    Massor skrev 2015-02-02 07:16:00 följande:

Vad skönt att ni andra också funderar på det här med november/decemberbebis. Tänker främst att dom i skolan sen är nästan ett år efter kompisar som kanske fyller i feb eller mars.

Jag arbetar som lärare (har just nu en åk 1) och ser tydligt på jobbet att det ofta är stor skillnad mellan de eleverna som är födda sent på året och de som är födda tidigt. Minsta killen i min nuvarande klass (född i november) har det t.ex. lite tufft).

Vår dotter är född 27 december. Hon är än så länge bara 2 år så ännu vet vi inte om hon får det lätt/svårt. Hon är ganska liten till växten och är helt klart minst till storleken av 12:orna på hennes förskola. Mognadsmässigt får vi se hur det går. Hon leker både med 12:or och 13:or. Vi får väl se när det börjar närma sig skolstart hur hon ligger till, kanske kan man få till ett extra år på förskolan sen om det skulle behövas.

Samtidigt kan de som är födda tidigt ha det så lätt att det blir trist.

Det bästa vore egentligen om alla barn fick börja skolan när de är mogna för det och att de kunde börja olika som på förskolan. Men det verkar svårt att organisera det.

Med ett barn född 3 dagar efter jul känner vi i alla fall inte att vi vill ha ytterligare något att fira i december och väntar alltså med våra försök ett tag. Även om viljan och lusten finns nu... ????
  • Hjalmarsmamma
    Massor skrev 2015-02-02 17:11:23 följande:

Plockat ut spiralen idag :) tänker att vi gör ett försök förhoppningsvis denna månaden och tar det sig inte väntar vi nog till april med nästa försök!

Spännande ????

Vilken typ av spiral har du? Själv har jag kopparspiral som jag planerar ta ut först i mars/april.

Lycka till! ????
  • Hjalmarsmamma

Det är härligt att läsa era inlägg och följa era försök och det får mig att längta så efter att själv börja.

Men nu har vi ju bestämt att vänta till april/maj för att inte få ytterligare ett decemberbarn. Det är bara att härda ut och hoppas att tiden tickar på riktigt fort :)

Idag kom min mens och jag tänker att det förhoppningsvis inte är så många kvar innan jag äntligen är gravid igen :)

Med våra tidigare två har vi inte använt äl-test utan bara kört på och hoppats på det bästa. Jag har blivit gravid lätt. Första barnet blev till på första försöket och andra blev oplanerat till.

Men nu, när jag är 34, då kanske vi ska använda oss av äl-test sen när vi drar igång. Eller vad tror ni? Eller skapar de där testen en onödig stress?

• Hjalmarsmamma

Åh, vad tråkigt Kakansmulor :(

Våra barn heter Hjalmar och Josefine. Vad en trea skulle heta har vi absolut inte börjat tänka på. Ytterligare en stavning av J-ljudet ibörjan kanske ;)

• Hjalmarsmamma

E som i Elin det känns som att vi är i fas med varandra; vi planerar också att börja i april och här är det också lingonvecka ;)

Jag känner också att det känns skönt att det hör förhoppningsvis är en av de sista på länge.

Och oj vad jag blir sugen på att börja när jag hör om alla andras försök

• Hjalmarsmamma

Jag är också kvar, men vi har ännu inte börjat försöka. Vi ska börja försöka i april/maj.

Jag planerar att ta ur min kopparspiral om en månad ungefär. Längtar...

• Hjalmarsmamma

Grattis till er som plusat. Härligt :)

Hoppas att ni får superfina graviditeter nu. Kul att ni kommer att ha bf ungefär samtidigt :)

Här ramlade min spiral ut av sig själv i helgen. Lite småkonstigt att det hände efter två år. Hur kommer det sig att det hände just nu? Är det kanske min kropp som säger mig att det är dags för en tredje sötnos... ;) Hela min kropp skriker efter att få bli gravid igen och jag längtar så efter att få börja försöka.

Med ett barn som redan är född 27 dec vill vi dock inte ha mer att fira och hinna med under december så nu blir det till att skydda sig med annat ett tag. Jag borde ha ägglossning på tisdag så under en vecka framåt nu får vi tänka till.

Utan spiralen känner jag frihetskänslor. Det är lite som att jag fått kroppen och mig själv tillbaka. Inget mer konstigt och onaturligt instoppat i min kropp. Skönt.

Lite tokigt att det hände lite tidigare än jag tänkt, men mest skönt :)

• Hjalmarsmamma
    Neprome skrev 2015-03-18 20:35:18 följande:
    Kände nästan direkt skillnad i min kropp när spiralen va borta. Precis som du beskriver, fri. Min kropp blev helt klart nöjd, hehe. Vi skyddar oss just nu, men vi skall snart börja på riktigt. När ska ni börja försöka?
    Tanken är att vi ska börja försöka om en månad när "risken" att få ytterligare ett decemberbarn är över. Så egentligen var tanken att jag skulle ta ut spiralen efter mensen i april men nu blev det som sagt av sig självt lite tidigare.

Skönt, fritt och härligt men samtidigt lite jobbigt att tänka till nu (efter som att vi inte vill bli gravida riktigt än).

Jag borde ha Äl nu på tisdag enligt mina och min apps beräkningar så nu behöver vi ta det försiktigt under några dagar.

Igår hade vi dock oskyddat sex vilket innebär att det eventuellt skulle kunna finnas nån liten levande spermie på plats när ägget släpper. Men sannolikheten att det skulle bli något av det är kanske inte så stor...

Den som lever får se. Skulle det bli något är barnet självklart i så fall välkommet även om planeringen inte är helt 100 ;)
  • Hjalmarsmamma
    minahjärtan0609 skrev 2015-04-02 11:26:21 följande:

Jag har fått missfall. V 6. Känns jättetråkigt! Framförallt jobbigt fysiskt med alla hormoner och allt blod.

Det kom dock inte som en chock. Jag kände redan i början av veckan att det kändes fel att jag inte började må illa. Jag har ju varit gravid två gånger tidigare och instinkten känner hur det ska kännas. Igår började jag blöda, kraftigt och plötsligt.

Barnen har svårt att förstå hur det kunde hända. Min 9 åring vill veta precis hur det går till och vad som händer så nu kan hon allt om graviteter på gott och ont.

Vi kommer att ta nya tag så fort kroppen är redo och då ska vi vänta med att brätta för barnen till v 12.

Är ändå glad att vi berättat för de vuxna i vår närhet så förstår de varför vi inte är på topp denna påskhelg.

Vad tråkigt! Ni som precis berättat för barnen och var så lyckliga.

Starkt av dig att orka förklara för barnen. Kanske var det en hjälp för dig att bearbeta det tråkiga för dem.

Nu väntar en påskhelg med nära och kära som kan stöta och ge kramar.

Glad påsk! Kämpa på!
  • Hjalmarsmamma

Äntligen är det dags för ÄL i april (månaden då vi bestämt att vi ska börja försöka). Som jag har längtat ;)

Nu är maken dock på konferens under helgen...

ÄL borde vara imorgon (kör inte med äl-stickor, har dock någorlunda koll med almanackan). Vi hade sex igår kväll och kanske finns det några överlevande små gynnare som väntar på ägget när det släpps. På söndag när han kommer hem blir det mer mys.

Bim borde bli 10 maj

• Hjalmarsmamma
    minahjärtan0609 skrev 2015-05-03 07:48:26 följande:

Jag har plussat!!!! Så glad smile1.gif (samtidigt rädd för ytterligare ett missfall) men underbart att det gick så fort.

Lycka till för er andra som är nära bim.

Grattis! Vad roligt!

Jag håller tummar och tår för er. Nu måste det bara gå bra
  • Hjalmarsmamma

Jag borde ha ÄL på söndag - perfekt med ledig långhelg nu :)

Vi är ute på landet och varvar ner från stressigt jobb och livspusslande. Förhoppningsvis ger det oss de bästa förutsättningarna. Bim blir 1 juni.

Förra månaden var min man borta vid ÄL och vi fick inte till det så bra. Det finns helt klart en bättre chans nu.

• Hjalmarsmamma
    isakarl skrev 2015-06-06 11:50:44 följande:

Sådärja ! 

Nu har jag äntligen fått mitt plus, tredje syskonet påväg! Gick snabbt då jag tog ut spiralen själv en månad innan... 

Illamåendet har börjat komma om mornarna, trötthet under dagen och känslig för dofter!

Är inne i slutet av v.5. 

Happyface! 

Beräknad den 8 februari.

Nån mer ? :) 

Grattis!
    Jag har också plussat idag! Skrattande
    Beräknad den 9:e februari.
  • Hjalmarsmamma
    isakarl skrev 2015-06-06 14:39:05 följande:

Vad roligt, grattis till dig med! :) 

Känner du av nåt än? 

Jag känner lite molvärk. Innan jag gjorde testet tänkte jag att det var för att mensen var på G (trots att jag gått över tiden). Vid mina två tidigare graviditeter har jag känt mer innan jag testet så jag var helt inställd på ett negativt resultat. Men så var det inte :)

Nu, efter att jag testat, tycker jag mig må lite illa. Men det är nog mest psykologiskt bara för att jag vet... ;)

Hur mår du? Känner du några symptom?
Svar på tråden Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)