Syoss skrev 2015-03-11 13:24:30 följande:
Jag suckar inte över decemberbarn. Blev jag gravid nu senaste äl, så blir bf månadsskiftet nov/dec. Men jag, personligen för min egen del, känner att det blir för mycket med ett ev bf runt jul och nyår. Jag vill kunna lägga all tid och energi på barnen som faktiskt redan finns, runt just jul och nyår. Nu verkar jag säkert hemskt i mångas ögon, men det är så jag känner. Alla borde kunna få göra och planera som dom själva vill och hur känner dom känner att det passar deras liv bäst utan att andra ska tycka och tänka till om det.
Men samtidigt så kan man inte styra över allt, och tillfället är aldrig någonsin helt "perfekt". Jag och sambon kommer inte skydda oss och vi kommer inte leva i celibat, även om vi inte försöker aktivt kommande månad. Blir vi gravida, ja då är det så. Men folk borde hålla vissa åsikter för sig själva ibland och låta alla göra som dom vill.
Mobilen ändrar som den vill. Vill förtydliga att jag själv gärna "slipper" att ett barn kommer på en stor högtid, men läser man så verkar många se det som så "synd om barnet" om det är född i november/december för att det är så nära till jul och så sent på året och får göra allt "sist" osv. Men ingen av de vänner jag pratat om detta ytligt med som är födda då har någonsin känt att dom "lidit" av det, utan snarare människors fördomar och tankar om det.
Skulle vi bli gravida nu trots att vi inte kommer försöka aktivt med test och sådär så skulle BF bli runt 3 december, det är ändå tre veckor innan jul, men ändå mitt i mysig julkänslamånad. Jag kan ändå hitta positivt med det efter att ha lyssnat mer på dom som faktiskt själva fyller år då :)
Sen om det blir ytterligare låst pappamånad från januari 2016 så vill jag än mer gärna ha barn tidigare för att vi ska kunna ha barnet hemma så länge som möjligt innan förskola osv. Likaså åldersskillnaden mellan våra barn gör att december vore bättre än t.ex april osv.
Finns mycket som gör att VI släppt allt negativt kring att kanske få ett decemberbarn och fokuserar på det positiva istället. Skulle aldrig ifrågasätta någon som väljer att inte försöka för BF runt jul, inlägget var inte riktat till någon specifik här heller utan mer generellt kring att många (om man läser) fått höras "åh vad surt med BF så nära jul, hoppas du går över!" och liknande för att barnet varit beräknat i december. Det känns som något otroligt fult att säga till någon som väntar barn då!