JECJ skrev 2015-01-20 06:28:13 följande:
Jag och min man har också en relation där vi pratar klarspråk med varandra. Vi säger allt till varandra och behöver inte spela och gräla.
Vill jag ha min man hemma så kommer han på 2 sekunder. Säger jag att allt är ok och att han får bestämma själv så lyssnar han på det jag säger och vet att jag menar det.
Men om man har en relation som ts eller mollys där klarspråk inte är självklart så får ju killen vänja sig vid att försöka tolka och gissa. Då kan det bli missförstånd. Det äf svårt för oss som har rak kommunikation i våra relationer att sätta oss in i ts eller mollys tankebanor så vi ska inte dömma dom så hårt.
Det är svårt att förstå om man inte lever i deras skor.
Vilken del av "läkaren sa att jag inte fick vara ensam" är inte självklar? Eller mannen kanske tyckte att hon kunde lika bra bjuda dit en vän istället? Säger mycket mer om mannen som väljer festen istället för ts...
Och allt behöver faktiskt inte vara klarspråk, vissa grejer i ett förhållande bör vara självklara utan att det behövs sägas rakt ut. Och just för att ditt förhållande fungerar på ett sätt så betyder det inte att någon annans förhållande som fungerar på ett annat sätt är "spel och gräl" som du skriver.
Ett exempel. Jag tycker det är självklart att min man ska vara hemma MINST en dag under helgen för att spendera med mig och barnen. Tycker inte att det är något jag ska be och säga till om för att han ska göra det. Om han nu har något viktigt inbokat så bör han säga till mig också. Eller ska han bara skita i det och göra vad han vill? Utan att ta hänsyn till mig?
Ska man behöva be och fråga om allt i ett förhållande? Det låter ju helt sjukt. Har du hört uttrycket "handling väger tyngre än ord"?