• SHB

Kan en muslim bli Judinna

Som rubriken lyder, 

Kan jag som muslim konvertera till Judendomen?

Blir det accepterat?

Vad blir mina barn?

Maken (som är muslim) kommer def. inte att konvertera...Han blir arg när jag nämner det.

Alla påhopp undanbedes...

• Svar på tråden Kan en muslim bli Judinna
  • Killen2014
    SHB skrev 2015-01-14 13:09:13 följande:
    Svaret kan bli väldigt lång, främst för att det passar mig bäst och min tro
    Jag har inget emot att läsa om det:) vill veta vad du tror på

• Aniiee
    FrauCasio skrev 2015-01-14 22:19:12 följande:
    Jo i min värld har det stor betydelse. Yngre desstu mer påhittade. Men det är min åsikt och du har din.
    Dåså, om det spelar roll så kan du störa dig på många andra religioner än islam. Inget fel i att störa sig på islam men att kalla den "den yngsta" (som du gjorde) är ju extremfel.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • gavlemamma
    Jo i min värld har det stor betydelse. Yngre desstu mer påhittade. Men det är min åsikt och du har din.
    Kan du ge någon sorts uppbackning om varför du tror så? Du gick ändå in i den här tråden med en ganska stark åsikt?

Topic:
    Är det inte extremt krävande att konvertera till judendomen och är det ens möjligt att göra i Sverige? Vad jag har hört konverterar dom flesta utomlands.
  • Aniiee
    gavlemamma skrev 2015-01-18 15:33:58 följande:
    Kan du ge någon sorts uppbackning om varför du tror så? Du gick ändå in i den här tråden med en ganska stark åsikt?

Topic:
    Är det inte extremt krävande att konvertera till judendomen och är det ens möjligt att göra i Sverige? Vad jag har hört konverterar dom flesta utomlands.
    Det är rätt krävande, ja, och det går absolut att göra i sverige, men det är lättare att hitta en värdfamilj utomlands. Det finns helt enkelt inte så många ortodoxa judar i sverige.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • SHB

Känns väldigt svårt och komplicerat.

Tror jag kommer få mer frågor med tanke på min muslimska bakgrund...

Känns som om de kommer tvivla på min uppriktighet...

Svårt att veta vem man tar kontakt med... 

• rfoto
    En klassiker: "Han fick fatt på en färsk åsnekäke, och med den i handen slog han ihjäl tusen man."

Är den tillräckligt gammal eller behöver den mogna som ett vin 1000 år till för att bli mindre påhittad?
  • Aniiee
    SHB skrev 2015-01-21 22:03:15 följande:

Känns väldigt svårt och komplicerat.

Tror jag kommer få mer frågor med tanke på min muslimska bakgrund...

Känns som om de kommer tvivla på min uppriktighet...

Svårt att veta vem man tar kontakt med... 

De tvivlar på ALLA konvertiters uppriktighet. Den måste man bevisa. Det är det konvertering går ut på.

Du kan ta kontakt med närmaste rabbin, de hjälper dig. Under tiden tycker jag du ska läsa Talmud.
  • gavlemamma
    Aniiee skrev 2015-01-21 22:52:27 följande:
    De tvivlar på ALLA konvertiters uppriktighet. Den måste man bevisa. Det är det konvertering går ut på.

Du kan ta kontakt med närmaste rabbin, de hjälper dig. Under tiden tycker jag du ska läsa Talmud.
    Trist att judendomen är så konservativ, den borde vara mer öppen som islam och kristendomen.
  • Aniiee
    gavlemamma skrev 2015-02-02 17:58:27 följande:
    Trist att judendomen är så konservativ, den borde vara mer öppen som islam och kristendomen.
    Kan ju bero på 2000 år av förföljelse, och påbudet att inte missionera. Både kristendomen och islam är missionerande religioner, medan judendomen inte är det. Alla som söker sig till judendomen och bevisar sin uppriktighet är välkomna, men man får liksom göra det själv. Ingen jude kommer komma och knacka på din dörr och frågar om du vill bli jude.
  • gavlemamma
    Aniiee skrev 2015-02-02 18:22:43 följande:
    Kan ju bero på 2000 år av förföljelse, och påbudet att inte missionera. Både kristendomen och islam är missionerande religioner, medan judendomen inte är det. Alla som söker sig till judendomen och bevisar sin uppriktighet är välkomna, men man får liksom göra det själv. Ingen jude kommer komma och knacka på din dörr och frågar om du vill bli jude.
    Jag tror judarna skulle tjäna mycket på det, antisemitismen skulle minska då. Tror att alla religionerna bör vara mer öppna.
Svar på tråden Kan en muslim bli Judinna