Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

Vad ska Man välja för barnvagnar?

Liggvagn har jag svårt att uttala mig om. Min första vägrade att ligga i vagn och nu med min andra kan jag inte promenera (ont). Vi har en gammal Emmaljunga som har varit bra när vi har använt den.

En bebis behöver väldigt lite grejer.

Några bodys, strumpor och byxor i strl 56 (kan råka vara för stort, men bebisar växer SNABBT). Ullstrumpor. Bebisfötter blir kalla så lätt. Om ni får en kräkbebis får ni köpa fler bodys och massor med dregglisar. Ni kommer säker att få en del i present också.

Mössa med knytband. Om det är vinter en overall med fötter. Men inte en supervarm utan något bebisen har under täcket i vagnen. Vantar.

Ullfilt och bomullsfilt. Eller i vart fall en filt.

Febertermometer och febernedsättande stolpiller (till bebisen!).

Trasor. Klipp isär gamla handdukar eller köp IKEAs små frottétrasor, tex.

Skötbord vill en del ha. Jag tex. Men man kan vara på en handduk på golvet också. Då minskar dessutom fallrisken.

Bärsele har funkat fantastiskt för oss. Välj en där barnet sitter vänt mot dig, mage mot mage. Det är skonsammare för din rygg, och enligt många även för bebisen. Bebisen ska ha stöd ända ut till knävecken när du bär den, inte bara under rumpan. Selen ska ha mjuka axelremmar och mjukt avbärarbälte som du sätter runt magen. Men en sele behöver ni förmodligen inte från dag 1. Bebisarna är dessutom ofta för sladdriga för att sitta i sele i början. Vill man ha bärhjälp då är nog en trikåsjal bättre. Kolla efter båda på begagnatmarknaden!

Bröstpump och flaskor kan vara bra att ha, men det kan ni köpa senare om ni upptäcker att ni behöver det.

Något du behöver om du vill amma är mjuk BH (operationsbh från apoteket gillade jag, och många med mig) och amningsinlägg. Förbered dig på att amningen ofta gör satansont i början. Minst en snygg amningströja när man ska visa sig offentligt är också bra.

Och säkert något mer som jag glömt. Men köp inte en massa i förväg. Det är ganska lite man faktiskt måste ha.

Stort lycka till!

Svar på tråden Vad ska Man välja för barnvagnar?