• eagle87

inositol och folsyra ökar chansen att bli gravid?

Hej jag tar inositol i pulver form, började i oktober o fick äl ngr dagar efter, fick äl på dag 20 i dec men mens ändå o är nu på dag 11. Har hjälpt mig

• eagle87
    sommarflicka skrev 2015-01-14 16:24:34 följande:
    Åh va härligt o höra :) jag tog min första tablett idag så hoppas den kommer hjälpa mig också. Hur mycket pulver tar du per dag? :) svårt o veta om man bara ska ta en tablett eller om det behövs mer?
    Jag har en liten skopa som kom med, o ja tar typ 5-6 skopor i varm mjölk lr vatten så de löses upp. Beställde mitt från myprotein.
  • eagle87
    apelsinpress skrev 2015-02-04 09:53:08 följande:

Hej!

Jag har också läst att det ska vara bra mot PCO.

Därför har jag de senaste månaderna tagit Inositol i tablettform (en om dagen). Hittade bl.a en blogg där en tjej efter 3 års utebliven ägglossning fick tillbaka ägglossningen och blev gravid efter att ha börjat med Inositol/LCHF (sen om det beror på det eller slumpen vet man aldrig). Vet ej om jag får länka till bloggen här, men den heter något med Live it love it.

Men, jag tror faktiskt att Inositol har positiv effekt, för vid mitt senaste återbesök hos gyn nu januari (två-tre månader efter att jag börjat med Inositol och ett år sedan förra VUL) sa min gynekolog att det såg mycket bättre ut och till och med  att äggstockarna såg "nästan normala ut nu" och att tendensen till PCO var betydligt mindre. Wow vilken skillnad mot förra året då jag hade de klassiska pärlbandet. Sen om det är det som hjälpt eller annat, det vet jag inte. Men det enda jag har gjort senaste året är att minska ner på socker, ätit LCHF och därmed uteslutit bröd, godis, pasta m.m. samt tagit Inositol dagligen. I övrigt är jag normalviktig och tränar någon gång i veckan som jag gjort tidigare. Dock har jag inte blivit gravid än, och har därför fått pröva Letrozol denna cykeln, men jag upplever ändå att min PCO minskat rejält eftersom gynekologen sa det.

Googla gärna "inositol & its benefits on pco". I en studie de refererar till testade man Inositol och 65% av fallen ledde till ägglossning, och 30% blev gravida.
    Höga insulinvärden kan påverka fertiliteten, det är forskare även i Sverige överens om. Det Inositol gör enligt utländska studier är att hjälpa kroppen bl.a. att inte producera för mkt insulin, sänka testosteronnivåerna, bidra till viktminskning etc.

Jag har inte haft några biverkningar, och inte läst om andra som haft det heller, så varför inte prova?

Hej, jag känner oxå att inositol har hjälpt mig har ganska regelbunden cykel nu, med äl runt dag 20, de har ändå inte tagit sig så jag har också fått letrozol att provA nästa cykel om de inte tar sig denna, har bim på söndag. Har du redan börjat med letrozol?? Har du egen äl?
Svar på tråden inositol och folsyra ökar chansen att bli gravid?