• Lagotto

Unga föräldrar sökes i Finland

Hallå!
    Jag är en 20 åring som är gravid med mitt första barn, jag har beräknad förlossning 21 Januari 2015. Just nu bor jag i Uleåborg men ska efter sommaren om allt går som planerat flytta till Åbo. Nu undrar jag om det finns andra unga föräldrar som man eventuellt kan dela tankar/livserfarenheter osv med? :)

• Svar på tråden Unga föräldrar sökes i Finland
  • pinglon

Hej på dig. 

26-årig nykarleby bo här. Väntar vårt andra barn till sommaren, har en dotter som är 4. :) Spännande med första barnet, börjar det kanske bli dags snart. Några känningar? :)

• Lagotto
    pinglon skrev 2015-01-22 11:51:32 följande:

Hej på dig. 

26-årig nykarleby bo här. Väntar vårt andra barn till sommaren, har en dotter som är 4. :) Spännande med första barnet, börjar det kanske bli dags snart. Några känningar? :)

Ja, jag sa att det är nog en liten tjej (alla andra trodde de var en pojke) och tada i söndags kom en liten dam. :)

Kul med mer föräldrar ifrån Finland!
  • pinglon
    Lagotto skrev 2015-01-22 12:15:06 följande:
    Ja, jag sa att det är nog en liten tjej (alla andra trodde de var en pojke) och tada i söndags kom en liten dam. :)

Kul med mer föräldrar ifrån Finland!
    åh vad roligt, stort Grattis! :) Gick allt bra? 
  • Lagotto
    pinglon skrev 2015-01-22 12:43:52 följande:

åh vad roligt, stort Grattis! :) Gick allt bra? 

Tusen tack! Allt gick över förväntan, 66 timmar från första värken till jag var klar, men allt gick fint :)

Vad roligt med en sommar bäbis! Hur känner sig 4 åringen för att bli äldre syskon? :)
  • pinglon
    Lagotto skrev 2015-01-22 12:54:46 följande:
    Tusen tack! Allt gick över förväntan, 66 timmar från första värken till jag var klar, men allt gick fint :)

Vad roligt med en sommar bäbis! Hur känner sig 4 åringen för att bli äldre syskon? :)
    Fint att höra! :) Jo hon tycker det ska bli roligt att bli storasyster, men hon förstår inte varför hon måste vänta ända till sommarlovet innan bebisen kommer. :p Och hon önskar sig en lillasyster, så vi ska hoppas hon inte blir allt för besviken om det visar sig vara en lillebror! 
  • Lagotto
    pinglon skrev 2015-01-23 07:11:56 följande:

Fint att höra! :) Jo hon tycker det ska bli roligt att bli storasyster, men hon förstår inte varför hon måste vänta ända till sommarlovet innan bebisen kommer. :p Och hon önskar sig en lillasyster, så vi ska hoppas hon inte blir allt för besviken om det visar sig vara en lillebror! 

Haha jag förstår henne, vem vill inte ha en syster? :D

Har ni tänkt kolla upp kön? Hur går graviditeten hittills? :)
  • pinglon
    Lagotto skrev 2015-01-23 12:40:20 följande:
    Haha jag förstår henne, vem vill inte ha en syster? :D

Har ni tänkt kolla upp kön? Hur går graviditeten hittills? :)
    Jo, vi ska nog kolla - om det syns. den 9.2 är det dags. :) Annars mår jag nog bra om man bortser från foglossningen. Är tyvärr redan sjukskriven så det blir en lång vår. Men det var väntat, hade lika med dottern och var då hemma från v 21.

Du födde i Uleåborg? Fick du personal som kunde svenska? 
  • finskatjejen

Jag vet inte om jag längre är en ung mamma, är 27 nu men fick mitt första barn som 22-åring :) Bor i Åbo. Nu är barnen 2 & 5 år gamla.

• Lagotto

Hej Finskatjejen! Kul med en till! :) Härligt att du bor i Åbo, är det kallt i södra finland? Här har vi - 20 så inget promenad väder :)

Pinglon: jag fick förvånansvärt en förlossning på svenska, jag som var beredd på engelska, haha. Oulu är ju inte direkt svensktalande men det underlättade att få prata modersmålet :)

• pinglon
    Lagotto skrev 2015-01-23 18:55:25 följande:

Hej Finskatjejen! Kul med en till! :) Härligt att du bor i Åbo, är det kallt i södra finland? Här har vi - 20 så inget promenad väder :)

Pinglon: jag fick förvånansvärt en förlossning på svenska, jag som var beredd på engelska, haha. Oulu är ju inte direkt svensktalande men det underlättade att få prata modersmålet :)

Nä det var det jag tänkte, att det inte är så svenskspråkigt där. Men det är roligt att höra att du fick använda ditt modersmål! :) 

Själv är jag lite små nervös över det där med språket, födde dottern i Jakobstad men de stängde i somras så nu är det Karleby som gäller. Visst finns det svenskspråkiga som jobbar där men man kan ju ha otur att ingen som kan svenska är "ledig" då just. Annars finns ju också Vasa, men det tar nästan 30 minuter längre att köra dit för oss. 

Svar på tråden Unga föräldrar sökes i Finland