Åh, detta "kan själv"!
Vad är det med barn och det här enorma ?kan själv?-behovet som går ut över allt annat och alla andra? Jag blir helt galen, matt och slut. När blir det bättre? När börjar de bli mottagliga för resonemang?
Har haft världens konflikt med fyraåringen nu på morgonen. Han har varit extrem på kan själv sen han var 2 år typ. Storasyster var inte alls lika ansträngande på detta. Han är så fruktansvärt envis att det är som att resonera med en sten, helt oemottaglig när det gäller något han fått för sig att han ska göra själv. Vissa saker har blivit bättre sista året, han bryter inte längre ihop för att man lägger gaffeln åt fel håll, typ, men sånt här som han ska göra själv är såå viktigt.
Han ska klä på sig overallen själv (vilket vi ju uppmuntrar, han klär normalt sett på sig alla kläder själv) men det hakar upp sig på vägen och bara man minsta erbjuder hjälp blir han jättearg. Först när han själv vill ha hjälp i de olika momenten får man hjälpa till, vilket gör det en total balansgång hela tiden NÄR man ska erbjuda hjälp och inte. Det är supernoga att mjukisbyxorna är rätt, att tröjärmen är rätt, att snoppen hamnar rätt osv i all oändlighet.
Sen ut till bilen, vi brukar inte åka bil men gjorde det idag för att slippa gå i halkan. Han ska envist öppna bildörren men det går inte med tjocka vantar och dörren är trög så inte ens storasyster får upp dörren. Ett utbrott där då när jag till slut öppnar dörren. Sen får han för sig att han ska sätta på sig bältet själv. Det går absolut inte (gammal bil men jättesega bälten), han skulle kunna hålla på tills imorgon och ändå inte lyckas. Och jag blir till slut jättearg, börjar skrika och smäller igen dörren. Till slut är båda barnen jätteledsna och jag får sätta på alla bälten och vi kan åka. Jag med superdåligt samvete förstås och så less på att jag återigen tappat tålamodet. Jag ber om ursäkt för skrikandet på vägen till förskolan men säger också att jag blir galen när jag tror att vi ska göra något snabbt och smidigt och det ska bli en konflikt på varenda moment.
På förskolan sitter vi och kramas i alla fall fem minuter för då är han ledsen och vill inte vara där. Lite svårlämnat nu då han inte alls vill vara på förskolan utan vara hemma med oss, vi hade ett ruskigt mysigt jullov.
Men det är så tråkigt att varje morgon ha sådana konflikter kring overallen och annat. Idag blev det ju extremt för att vi tog bilen men ändå.
Någon som känner igen sig?