Inlägg från: Ogenomtänkt |Visa alla inlägg
  • Ogenomtänkt

Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.

Fråga dig själv varför svensk skola låg i topp på 80 och 90-talet. INNAN det fria skolvalet, kommunaliseringen och friskolereformen kom till och raserade svensk skola

Men nä, det vill ni aldrig ni borgare.

Och du Mentat, det tog två decennier. 90- tal och 10-talet.

Enda som hjälper är en statlig, enhetlig skola.

• Ogenomtänkt

@ Rataxes

My god vad du är förutsägbar. Självklart plockar du fram ultrahögerns egen lilla favorittant på området. Jag har läst henne. Hon har fel. Liksom major rotting som inte begriper vad han pysslar med. Båda de bordets del av lite riktig pedagogisk forskning istället för att sitta på kammaren och tycka saker.

Jag vet fö vilka som genomförde kommunaliseringen. Det gör den inte bättre. Fråga dig själv följande; vad har förändrats sedan 80-talets toppnoteringar? Är det à) lärare och elever har förslappats. Eller är det B) kommunalisering, friskolereformen och målrelaterade betyg?

• Ogenomtänkt

@ Rataxes

Måste man gilla alla fridolins idéer bara för att man är vänster?

Ja, jag tror enda sättet är breda överenskommelser på saklig, genomarbetad grund, utan massa ideologiskt tjafs och prestige. Skolan är ingen experimentverkstad där man ska ta politiska poänger.

Tyvärr syns ingen ljusning i dagsläget.

• Ogenomtänkt
    Mentat skrev 2015-01-14 06:46:27 följande:
    Till att börja med vill jag framföra en gratulation till ett osedvanligt välvalt nick!

Sedan, vad gäller decennierna så lägger jag till 70- och 80-talen också. Det var Lgr69 som tog bort kraven på eleverna och lade grunden för "flumskolan". Förfallet kunde dock döljas så länge vi hade kvar de gamla, kunniga, lärarna. De har dock gått i pension sedan länge.

På radion häromdagen talade en språkprofessor om ett test där äldre människor jämfördes med unga lärarstudenter, det gällde att hitta fel i en text. De äldre hittade i princip allt medan lärarstudenterna inte ens klarade av skillnaden på personligt och reflexivt pronomen! Med sådana studenter som färdiga lärare kommer det inte att gå bättre än idag i skolan.
    Grattis själv! Till att vara nummer fyra som tycker att mitt nick är relevant att ta upp i diskussionen...;)

Ja, jag har hört det där med lgr69 förut, men hittills inte sett ett enda bevis för att så skulle vara fallet; magkänsla, tyckande och allmänt missnöje med socialdemokratin räknas inte som bevis.

Din tes med "gamla lärare" är lite barnsligt tycker jag. Lärares kompetens har inget med ålder att göra. men om vi tar det på allvar så det håller inte.Alla dessa lärare slutade inte tvärt år 90. Det fanns inget tapp innan 2000-talet
    År 96 var det för övrigt fortfarande mycket höga antagningspoäng till lärarhögskolorna i Sthlm och Göteborg. 5.0 på inriktningen samhällsskunskap för blivande gymnasielärare.

nedgången för lärarhögskolorna började lite smått under 90-talet, men kom inte igång ordentligt förrän 2000-talet. De lärare som gått under 2000-talet utgör en liten minoritet på skolorna idag.

Eleverna i Sverige presterade bra fram till 2000-talet då det sjönk drastiskt. Något måste ha hänt när dessa elever började skolan på 90-talet; lgr 94 med betygsinflation som följd. kommunalisering, friskolereform, fritt skolval.
  • Ogenomtänkt
    Rataxes skrev 2015-01-14 10:12:20 följande:
    Unge Herr Fridolin är den Inbillningsminister som din statsminister har valt till ämbetet. Deal with it.

Jag hade föredragit att Rottingmajoren fått fortsätta.
    Han är din statsminister också. Eller har du redan flyttat...?

Eftersom Fridolin faktiskt har jobbat som lärare och vet något om skola, till skillnad från rottingmajoren, plus att jag tycker rottingmajoren prioriterat fel saker (rottingmajoren vill ha statlig skola. Bra tycker jag. Men inte det andra.), så tycker jag ändå att Fridolin är bättre. Om än inte helt bra.

• Ogenomtänkt
    Anders2015 skrev 2015-01-14 07:52:12 följande:
    Vad Fridolin kommer att möta är ett ekonomiskt läge där skolan har svårigheter att bemöta. Resurser ska omfördelas, mer pengar ska skjutas till. 
    Även den allt större invandringen gör skolfrågan  mer komplicerad. Det med en ekonomi i Sverige och Europa som är under stor press.

Skolan i helhet: Lära sig svenska både för vuxna och barn. Skolan är inte bara för barn och ungdomar. Menar inte att invandringen försämrar skolan men skolan och alla olika utbildningar kan inte jämföras med 80- talet. Fridolin är inte rätt person att  lösa den ekvationen tror jag.

vem tycker du då?
  • Ogenomtänkt

@ Rataxes

Jag trodde i min enfald att detta var en diskussionstråd, men det är tydligen en allmän klagotråd på regeringen för missnöjda borgare.

"Vänstervåp", "inbillningsminister" , "min sambo ser rött"; är det vettiga argument i skoldebatten tycker du?

Jag är själv akademiker och betackar mig för den typen av "diskussion"

• Ogenomtänkt

@ Anders 2015

Nej, Varken Fridolin eller någon annan kan rädda den svenska skolan på 100 eller 365 dagar. Problemen är djupa och mångfacetterade. Den stora invandringen är absolut en utmaning. Och betygsinflation, och kvalitetsskillnader inom landet, och lärarnas låga status, och dåliga lärarutbildningar, och svenska folkets allmänt låga värdering av bildning. Osv.

Jag upprepar att jag tror på bred, blocköverskridande uppgörelse som baseras på gedigen forskning. Och det kommer att ta tid.

Jag vet inte riktigt vem annan i S det skulle vara som skulle kunna påbörja ett sådant arbete.. Kanske Mikael Damberg; jag har fötroende för honom och tycker att han är en duktig politiker. Jag har dock inga höga förhoppningar vad gäller skolans framtid. Det var längesedan något bra gjordes på det området.

• Ogenomtänkt

@ Mentat

Jag har aldrig presenterat majorens personlighet som ett argument. Jag tycker han verkar rätt trevlig faktisk (inte för att det har med saken att göra) . Och jag håller med honom om förstatligandet av skolan, som jag redan nämnt.

Ja, Finland skulle eventuellt kunna tas fram som indikation. Men då kvarstår faktum att svenska elever presterade mycket bra ända fram till början av 2000-talet. Det fanns alltså ingen "gradvis process" utan tappet kom precis lagom till att de elever som gått i 90-talets skola deltog i PISA. Jag uppfattar det som ett bevis på samband.

Om fyra genomgripande förändringar av svensk skola har genomförts sedan 90-talet så borde det ju vara dessa som vi ser resultatet av nu. Inte något som hände för 45 år sedan. Och det är inga små förändringar; de har förändrat svensk skola i grunden.

Men du menar istället att något som hände för 35 år tidigare sinte fick något genomslag alls förrän på 2000- talet pga av att det fanns en del lärare kvar som var bra? Och jättereformerna under 90-talet, spelar de ingen roll alls då enligt dig?

• Ogenomtänkt
    Rataxes skrev 2015-01-15 12:10:35 följande:
    Du har själv satt nivån, eller hur? Men som vanligt när det gäller gnällvänstern så gäller det inte er själva.
    Detta inlägg faller tämligen platt när man läser din trådstart.
  • Ogenomtänkt
    Mentat skrev 2015-01-15 07:32:20 följande:
    Citaten i mitt inlägg om osakliga argument var direkta citat från dina inlägg så jo, du har använt det som argument. Låt oss gemensamt försöka höja nivån litet.

Den enkla sanningen är förstås att ingen kan bevisa varken det ena eller det andra. Friskolorna i sig ser jag inte som någon huvudorsak eftersom de dels ofta uppvisar goda resultat och dels var antalet friskolor och deras elever lågt under den tid du påstår att det stora trendbrottet kom.
    Tja, jag tycker det är stor skillnad på att använda olika öknamn och personlighetsegenskaper som argument i sig, och att driva en tes/argumentation med sakligt innehåll och stoppa in ett öknamn i detta. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

Vad gäller bevis så finns det flera undersökningar som pekar ut betygsinflation, friskolereform och fritt skolval som bidragande till dagens skolproblem. om än inte ensamt. Men jag har inte sett en enda undersökning/forskningsrapport som visar att "flumskola" skulle skapats av lgr69 och att denna läroplan skulle skapat/bidragit till förfallet i dagens skola. Känner du till någon sådan forskning?
Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.