Inlägg från: SsaraL |Visa alla inlägg
  • SsaraL

Sjukskriven hur med föräldrapenning?

Hej!

Är i vecka 8 och mår rent ut sagt skit.

Har den värsta migränen jag någonsin haft (har haft migrän sedan 9 års ålder.) Kan knappt komma upp ur sängen. Jag är stressad över att jag är hemma från jobbet och känner mig löjlig som mår som jag mår. Är så himla instabil i kroppen och känslorna. Gråter minst 6 gånger per dag för ingenting.

Ska ringa till MVC idag och rådfråga vad jag ska göra. Men hur fungerar det att bli eventuellt sjukskriven på halvtid redan nu?

Kommer jag få mindre föräldrapenning när bebis kommer? Jag förstår ingenting av vad som skriva ang SGI osv... Kan någon kanske förklara?

• Svar på tråden Sjukskriven hur med föräldrapenning?
  • SsaraL
    Alexi skrev 2015-01-12 07:58:29 följande:

Men du kan ju vara hemma från jobbet i sju dagar utan läkarintyg och sjukskriva dig, så börja med det och se hur du mår sen. Och någon form av medicin mot migränen måste ju finnas, kräv hjälp på mvc.

Var hos läkaren i fredags och de kunde skriva ut citodon på egen risk. Det finns en chans att skada fostret. Tackade då nej och han erbjöd inget annat.

Haft migrän och varit hemma sedan onsdags förra veckan.
  • SsaraL
    Alexi skrev 2015-01-12 08:08:57 följande:

Jättejobbigt! Kan massage eller liknande hjälpa något? Jag har inte migrän men kraftig huvudvärk och då brukar massage hjälpa.

Funderar på att testa akupunktur.. Kan kanske hjälpa!

Har ju medicin sedan innan man de kan jag absolut inte ta nu när jag är gravid dessvärre :(
  • SsaraL
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 08:19:46 följande:

En sjukskrivning påverkar inte sgi och föräldrapenning!

Så jag kan bli sjukskriven och ändå få ut "rätt" föräldrapenning som om jag skulle jobbar heltid?
  • SsaraL
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 08:27:50 följande:

Japp! Jag var sjukskriven på halvtid fr.o.m. vecka 20 med första barnet och med andra barnet blev jag sjukskriven på halvtid vecka 15 redan, 75% i vecka 21 och sen på heltid i vecka 28..

Tack så mycket!

Ringde MVC och fick tid den 29/1, den tidigaste tiden de hade. Ska alltså stångas med migrän fram tills dess. Barnmorskan sa åt mig att åka till husläkare och bli sjukskriven.
Svar på tråden Sjukskriven hur med föräldrapenning?