• Madraykin

BMI 32 - gå ned i vikt? LCHF?

Hejsan,

Jag har precis fått veta att jag är gravid, nu i v.5. Jag har under 2.5 år ätit LCHF med relativt bra resultat - den främsta fördelen att jag mår så mycket bättre på den kosten, med jämnare blodsocker (aldrig mätt men en känner ju av energinivån), bättre mage m.m. Har också gått ner i vikt till och från beroende på hur strikt jag har ätit. Ser det som en process att nå normalvikt och ingenting jag vill hetsa till.

Men nu vill jag inte fortsätta på LCHF då den är oprövad för gravida. Jag tror att jag kan göra bra förändringar som gör att jag iaf inte behöver gå Upp i vikt av detta (annars går jag upp direkt jag gör avsteg). Men - med min BMI på 32 är jag fundersam på om jag borde försöka gå ner i vikt? Med strikt LCHF + motion tror jag det är rimligt att gå ner 8-10kg på 4-5 månader, då skulle jag landa på runt BMI 28. Detta skulle alltså inte innebära bantning, då LCHF är mättande och näringsrik. Men är orolig för att allt fett inte är bra för fostret, samt avsaknaden av kolhydrater. Samtidigt som mitt höga BMI innebär risker. Jag tror inte det är rimligt att jag ska kunna gå ner hälsosamt på någon annan kosthållning.

Ska givetvis prata med kommande barnmorska om detta, kanske också någon dietist, men känner att "second opinion" alltid är bra så mycket tacksam för funderingar kring detta!

Dvs - vilket kan tänkas innebära högst risker för barnet, lchf eller min övervikt? 

• Svar på tråden BMI 32 - gå ned i vikt? LCHF?
  • Madraykin

Tack för svar! Dock kommer ju tallriksmodellen inte medföra att jag lyckas gå ner i vikt, och förmodligen öka mitt sockersug och ge ojämnare blodsocker. Jag är 30 och har nästan alltid kämpat med övervikt, där lchf varit den enda kosthållning som funkat för mig. Om det mest handlar om ketos (?) kan jag ju enkelt undvika det men ändå ha en någorlunda viktnedgång. 

Svar på tråden BMI 32 - gå ned i vikt? LCHF?